Εντοπίστηκε το αρχαίο θέατρο της Λευκάδας

Εντοπίστηκε το αρχαίο θέατρο της Λευκάδας

 

Κ.
Δρακονταειδής
: Στόχος μέχρι τη λήξη της θητείας της δημοτικής
αρχής να έχει έρθει στο φως το σύνολο του μνημείου

Ο. Βικάτου: Εντοπίστηκε τμήμα της ορχήστρας, του κοίλου και αναλημματικός τοίχος

Στ. Μπένος: Ιστορική στιγμή η σημερινή. Η πιο θεαματική ανασκαφική έρευνα στα
χρόνια του ΔΙΑΖΩΜΑτος

Θοδ.
Χαλικιάς
: Η Π.Ε. Λευκάδας και η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων
θα είμαστε αρωγοί

 

 

Τη Δευτέρα
18.01.2016, στην έναρξη του Δημοτικού Συμβουλίου έγινε ενημέρωση του Σώματος
σχετικά με τα αποτελέσματα των δοκιμαστικών τομών που πραγματοποιήθηκαν για τον
εντοπισμό του αρχαίου θεάτρου στη θέση “Κούλμος” και διενήργησε η Εφορεία
Αρχαιοτήτων Αιτ/νιας κ’ Λευκάδας, σε συνεργασία με τον Δήμο Λευκάδας.

Την ενημέρωση
παρείχε η Προϊσταμένη της Εφορείας, κ. Ολυμπία Βικάτου, ενώ συμμετείχε, επίσης,
ο κ. Σταύρος Μπένο, εκπρόσωπος του Σωματείου ΔΙΑΖΩΜΑ και ο Αντιπεριφερειάρχης
Λευκάδας, κ. Θοδ. Χαλικιάς.

 

Πρόκειται, όπως
προκύπτει από τις ομιλίες των αρμοδίων, για ένα εύρημα ιδιαίτερης ιστορικής και
αρχαιολογικής σημασίας που μπορεί να αλλάξει τη φυσιογνωμία του νησιού.

 

Παρακάτω παρουσιάζονται εκτενή αποσπάσματα των ομιλιών κατά την
ενημέρωση του ΔΣ.

 

Κων/νος Δρακονταειδής, Δήμαρχος Λευκάδας

 

Σήμερα είναι μια χαρούμενη μέρα. Από τη στιγμή που αναλάβαμε
είμαστε σε συνεννόηση με την Αρχαιολογία 
ώστε να αναδειχθεί η ιστορία του τόπου που ξέρετε ότι είναι πλούσια,
ξεκινά από τους παλαιολιθικούς χρόνους και φθάνει μέχρι το σήμερα. Καταφέραμε
να προχωρήσουν οι δοκιμαστικές τομές εκεί που εκτιμούσαν οι αρχαιολόγοι ότι
βρίσκεται το αρχαίο θέατρο της Λευκάδας. Η ανασκαφική διαδικασία των τομών
ολοκληρώθηκε κατά τη διάρκεια των σεισμών και θεωρήσαμε ότι ο καλύτερος τρόπος για
να γίνει η παρουσίαση των συμπερασμάτων είναι από την ίδια την Αρχαιολογία.
Κλείνοντας θέλω να πω ότι είμαστε σε συνεννόηση με την Περιφέρεια, δυστυχώς ο
κ. Περιφερειάρχης δεν μπορούσε να παρευρίσκεται λόγω ανειλημμένων υποχρεώσεων
στην Αθήνα, αλλά βρίσκεται μαζί μας ο κ. Αντιπεριφερειάρχης. Τέλος, θέλω να
ευχαριστήσω την κ. Βικάτου και την Εφορεία για τη συνεργασία και τη διάθεσή
τους, και τον κ. Μπένο για την παρουσία του σήμερα εδώ.

 

Εξάλλου, κατά τη λήξη της συνεδρίασης, σημείωσε:

Το πρώτο που βγαίνει από τις τοποθετήσεις και της κ. Βικάτου και
του κ. Μπένου είναι η ανάγκη για συνεργασίες. Εμείς, και νομίζω ότι εκφράζω όλο
το ΔΣ, είμαστε αποφασισμένοι να συνεχίσουμε σε αυτή την κατεύθυνση. Και σας το
λέω με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο. Ακριβώς επειδή απαιτούνται αυτές οι
συνέργειες είναι σήμερα μαζί μας και η Περιφέρεια και όλοι οι φορείς.

Επειδή λοιπόν θέλουμε να προχωρήσουμε άμεσα, πρέπει να το πούμε με
πολύ καθαρό τρόπο, άμα πάμε σε διαδικασία απαλλοτριώσεων δεν θα τελειώσουμε
ποτέ. Θέλω να ευχαριστήσω σε αυτό το σημείο έναν από τους ιδιοκτήτες, τον κ.
Μικρώνη, ο οποίος παρευρίσκεται εδώ, που επέτρεψε να γίνουν οι δοκιμαστικές
τομές και ξέρετε αυτό δεν γίνεται εύκολα από κάποιον που δεν γνωρίζει και το
αποτέλεσμα αυτής της διαδικασίας. Εμείς επαναλαμβάνω θα προχωρήσουμε σε εξαγορά
όπως ορίζεται από τον νόμο στη λογική του να επιταχύνουμε τις ανασκαφικές
διαδικασίες.

Δεύτερον θα φέρουμε σύντομα την προγραμματική σύμβαση στο ΔΣ, σε
συνεννόηση με την Εφορεία και την Περιφέρεια ώστε στο πλαίσιο μιας τέτοιας
προγραμματικής σύμβασης και με πολύ συγκεκριμένο πλαίσιο να προχωρήσουμε.

Φυσικά θέλω να ευχαριστήσω το ΔΙΑΖΩΜΑ για την προσφορά της μελέτης
ανάδειξης και, τέλος για όλα αυτά τα βήματα ήταν και θα είναι ενήμερο το ΔΣ
ώστε από κοινού όλοι μέσα σε αυτή τη θητεία να μπορέσουμε να φέρουμε στο φως το
σύνολο του μνημείου
.”



Ολυμπία Βικάτου,

Προϊσταμένη Εφορείας Αρχαιοτήτων Αιτ/νιας  Λευκάδας

 

Σήμερα βρίσκομαι μαζί σας αποδεχόμενη την πρόσκληση του Δημάρχου
προκειμένου να γίνει μια πρώτη παρουσίαση των αποτελεσμάτων της ολιγοήμερης
έρευνας που πραγματοποιήθηκε στο χώρο του αρχαίου θεάτρου Λευκάδας. Δεν θα
ήμασταν όμως σε αυτή τη θέση αν ο κ. Δήμαρχος δεν ήταν αρωγός της Εφορείας μας
και δεν είχε προχωρήσει όλες τις απαραίτητες διαδικασίες προς αυτή την κατεύθυνση.
Γι αυτό θα ήθελα να τον ευχαριστήσω θερμά τον ίδιο, να ευχαριστήσω και εσάς, το
Δημοτικό Συμβούλιο που ενέκρινε την πρόταση της χρηματοδότησης των δοκιμαστικών
τομών, οι οποίες οδήγησαν στον εντοπισμό ενός τόσο σημαντικού μνημείου.

Από την αρχή, όμως, θα ήθελα να διευκρινίσω ότι το μνημείο αυτό είχε
εντοπισθεί για πρώτη φορά από συνεργάτη του Νταίρπφελντ
(Wilhelm
Dörpfeld)
στις αρχές του 20ου αιώνα, έχει καταχωθεί,
ξέραμε ότι περίπου θα ήταν εκεί αλλά δεν ξέραμε ακριβώς πού, επομένως για να
προχωρήσουμε σε μια έρευνα του μνημείου αρχικά έπρεπε να κάνουμε δοκιμαστικές
τομές για να το εντοπίσουμε.”

 

Μετά από μια γενικότερη ιστορική και αρχαιολογική αναφορά στην αρχαία
Λευκάδα, “μια ισχυρή πόλη κράτος στην οποία το θέατρο κάλυπτε τις
κοινωνικοπολιτικές ανάγκες των κατοίκων της
”, η κ. Βικάτου παρουσίασε τα
συμπεράσματα των δοκιμαστικών τομών.

 

Επανερχόμαστε στο δημόσιο βίο της πόλης για να μιλήσουμε για το
θέατρο.

Εδώ βλέπουμε μια
κάτοψη γενικώς του θεάτρου:



Τα μόνα στοιχεία που ήταν γνωστά έως τώρα για το θέατρο προέρχονταν
από τις εργασίες που είχαν γίνει το 1901 από τον Κρούγκερ
(E. Krüger) συνεργάτη του Νταίρπφλεντ, ο οποίος πραγματοποίησε ανασκαφικές τομές σε
τμήματα του τείχους και στο χώρο του θεάτρου. Τα στοιχεία που προέκυψαν από την
ανασκαφή εκείνη δεν δημοσιεύτηκαν ποτέ. Μια σύντομη αναφορά στις εργασίες
γίνεται στο βιβλίο του Νταίρπφελντ “
Alt-Ithaka”, στο οποίο
δημοσιεύονται τα αποτελέσματα των ερευνών του σε όλο το νησί. Συγκεκριμένα
αναφέρει ότι: “οι ανασκαφές στην ακρόπολη και σε όλη την πόλη αξίζει να
συνεχιστούν και υπόσχονται καλά αποτελέσματα. Ιδιαίτερα ισχύει αυτό για το
θέατρο του οποίου ο αναλημματικός τοίχος , η ορχήστρα και η σκηνή εντοπίστηκαν
από τον Κρούγκερ και ανήκουν στους προρωμαϊκούς χρόνους.”

 

Γνωρίζουμε λοιπόν πιο συγκεκριμένα ότι κατά τις εργασίες είχε
εντοπισθεί τμήμα της ορχήστρας, ο αποχετευτικός αγωγός μεταξύ του κοίλου και
της ορχήστρας, ο λεγόμενος εύριπος, εδώλια και λίθοι από τα θεμέλια της σκηνής,
καθώς επίσης δύο αναλημματικοί τοίχοι που είχαν κατασκευαστεί βόρεια της
σκηνής, ένας χτισμένος κατά το πολυγωνικό σύστημα τειχοποιίας και ο άλλος κατά
το ισοδομικό. Οι τομές ωστόσο εκείνες καταχώθηκαν μετά το πέρας των εργασιών
και ως εκ τούτου η ακριβής θέση του θεάτρου δεν ήταν γνωστή.

 

 Η επιτόπια έρευνα της τότε
αρμόδιας ΙΒ Εφορείας Αρχαιοτήτων, αρμόδια έως τον Ιανουάριο του 04, οδήγησε
στην υπόδειξη της βορειοανατολικής κλιτείος του μεσαίου λόφου του Κούλμου
(12:25) ως την πιθανότερη θέση του θεάτρου. Το μεγαλύτερο τμήμα του χώρου
καταλαμβάνει η ιδιοκτησία Μικρώνη, ενώ τμήμα του κοίλου και της σκηνής
βρίσκονται και σε δύο ακόμα παρακείμενες ιδιοκτησίες. Το εν λόγω ακίνητο
εκτείνεται αμφιθεατρικά στο μεγαλύτερο τμήμα του και καταλήγει σε ένα επίμηκες
τμήμα στα ανατολικά. Εντός του ακινήτου είναι ορατό τμήμα αρχαίου τοίχου στα
δυτικά του και οικοδομικό υλικό χρησιμοποιημένο σε σύγχρονους αναλημματικούς
τοίχους και στους τοίχους μιας μικρής αγροτικής αποθήκης νότια της οποίας ήταν
ορατά λαξεύματα στο βράχο



Κατά τις εργασίες που πραγματοποιήσαμε με τη βοήθεια του Δήμου από τις
8 έως τις 18 Δεκεμβρίου 2015, ο Δήμος κάλυψε την αμοιβή των έκτακτων εργατών
και του μηχανικού εκσκαφέα και η Υπηρεσία μας διέθεσε το μόνιμο προσωπικό της
και συνεργείο εργατοτεχνιτών που έχει στο νησί και, επίσης, να σημειώσω ότι η
τοπογράφηση των τομών έγινε εθελοντικά από το γραφείο του μηχανικού κ. Χρήστου
Κατηφόρη, τον οποίο και θερμώς ευχαριστούμε. Πρέπει να πούμε, λοιπόν, ότι
έγιναν 13 δοκιμαστικές τομές. Ο χώρος του κοίλου απλώνεται στο αμφιθεατρικό
τμήμα της ιδιοκτησίας στο οποίο εντοπίστηκαν τα εδώλια
  που βλέπουμε εδώ, λαξευμένα
στο φυσικό βράχο:

 

Σε έξι από τις τομές που έγιναν εντοπίστηκαν εδώλια που άλλα είναι σε
καλή κατάσταση και άλλα που δεν διατηρήθηκαν τόσο καλά. Παρόλα αυτά
διαπιστώσαμε ότι το βάθος των εδωλίων κυμαίνεται από 70 – 90 εκ. και το ύψος
του από 22 έως 33 εκ.

 

Tο κοίλο του
θεάτρου συνεχίζει και ψηλότερα, στα νότια σε παρακείμενη ιδιοκτησία που είναι
ορατά κατά τόπους τα λαξευμένα εδώλια. Στην κορυφή του θεάτρου και σε πολύ
μικρή απόσταση από την απόληξη του κοίλου βρίσκεται ένα κτήριο με ορατές
διαστάσεις 5,5
x4,5 περίπου μέτρα για το οποίο προς το παρόν δεν
μπορεί να υποστηριχθεί κάτι. Δεν έχει ερευνηθεί.

 

Από τις τομές που έγιναν στο επίπεδο πλάτωμα του ακινήτου εντοπίστηκε
τμήμα της ορχήστρας. Αυτό είναι ένα εξαιρετικά σημαντικό τμήματα για εμάς.
Εφόσον εντοπίστηκε τμήμα τοίχου σε κάτοψη τεταρτημορίου.

Το τμήμα της ορχήστρας που εντοπίστηκε βρίσκεται στα ανατολικά του
χώρου και από τη θέση της ορχήστρας επιβεβαιώνεται ο βόρειος- βορειοανατολικός
προσανατολισμός του θεάτρου, με θέα προς τη θάλασσα.

 

Σε δύο ακόμα από τις τομές που έγιναν στο επίπεδο πλάτωμα εντοπίστηκε
οικοδομικό υλικό για το οποίο επίσης δεν μπορούμε να πούμε κάτι αυτή τη στιγμή
γιατί πιθανότατα να προέρχεται από την επένδυση των εδωλίων.

 

Τέλος, στο δυτικότερο άκρο του επίπεδου πλατώματος όπου ήταν ορατό
τμήμα τοίχου, διαπιστώθηκε ότι αυτός ο τοίχος έχει μήκος 3μ και πλάτος 80 εκ.
είναι χτισμένος ισοδομικά, με επεξεργασμένους ογκόλιθους και είναι ορατές 4
σειρές δόμων ύψους περίπου 1,5 μέτρο. 
Oι 3 ανώτεροι
δόμοι έχουν κατεύθυνση σχεδόν βορά- νότου ενώ ο τέταρτος είναι τοποθετημένος με
κατεύθυνση ανατολή- δύση, σχηματίζει δηλαδή γωνία. Λόγω της θέσης του είναι
πολύ πιθανό να πρόκειται για αναλημματικούς τοίχους του κοίλου, στα δυτικά και
βόρεια και επομένως με σχετική επιφύλαξη μπορούμε να τοποθετήσουμε βόρεια αυτών
των τοίχων, μπροστά δηλαδή στη διαφάνεια που βλέπουμε τη μία πάροδο.

Ένας ακόμη ιδιαίτερα επιμελημένης κατασκευής τοίχος είναι ορατός στα
βόρεια της ορχήστρας και εκτός της προηγούμενης ιδιοκτησίας και εδώ πρόκειται
για τον αναλημματικό τοίχο της σκηνής του θεάτρου που έχει ορατό μήκος 25 μέτρα
και ύψος περίπου 80 εκατοστά.

 

Είχε εντοπισθεί και κατά τις έρευνες του Κρούγκεr, είχε εντοπισθεί
σε μήκος 30 μέτρα ο τοίχος αυτός, μόνο που τότε δεν είχε κατασκευαστεί πάνω του
ο νεότερος αναλημματικός μαντρότοιχος.

 

Για τη χρονολόγηση του μνημείου δεν είμαστε σε θέση να πούμε κάτι
περισσότερο από αυτά που είχε πει ο Νταίρπφελντ. Κρατάμε δηλαδή το προρωμαϊκών
χρόνων γιατί δεν είχαμε ευρήματα προς το παρόν.

 

Κλείνοντας θα ήθελα να προσθέσω ότι έχοντας ως δεδομένο ότι η ορχήστρα
βρίσκεται σε αρκετός βάθος από την επιφάνεια του εδάφους είναι πολύ πιθανό τα
εδώλια που βρίσκονται βαθύτερα να σώζονται και σε καλύτερη κατάσταση. Άλλωστε η
έρευνα των Γερμανών στις αρχές του 20ου αιώνα είχε φέρει στο φως τμήματα των
δύο πρώτων σειρών των εδωλίων κατασκευασμένων από ασβαστόλιθο.

 

Εδώ είναι φωτογραφίες από την περίοδο της ανασκαφικής έρευνας:

 



 

 

Όπως γίνεται κατανοητό έχουμε ένα μεγάλων διαστάσεων θέατρο το οποίο
να σημειώσουμε ότι είναι το μοναδικό μέχρι στιγμής στα Ιόνια νησιά.

Νομίζουμε ότι αξίζει να προσπαθήσουμε όλοι να ανασκαφεί και να
αναδειχθεί σε ένα επισκέψιμο χώρο που γιατί όχι να μπορεί να φιλοξενεί
παραστάσεις, δημιουργώντας έναν ακόμη πόλο έλξης στο νησί.

Για να μπορέσουν όμως να ευοδωθούν όλα αυτά, απαραίτητη είναι η
συμμετοχή όλων.

Να ευχηθώ από καρδιάς η σημερινή ομιλία να αποτελέσει αφορμή για την
ανασκαφή του μνημείου και την ανάδειξή του στη συνέχεια. Απαραίτητη προϋπόθεση
είναι η εξεύρεση οικονομικών πόρων και μέσω μιας προγραμματικής σύμβασης με τον
Δήμο να συντελεστούν οι απαλλοτριώσεις και να αρχίσει η ανασκαφική έρευνα.

 

Ολοκληρώνοντας θα ήθελα να απευθύνω θερμές ευχαριστίες στον Δήμαρχο
και το Δημοτικό Συμβούλιο Λευκάδας και στους συνεργάτες τους και βεβαίως στον
πρόεδρο του ΔΙΑΖΩΜΑτος κ. Σταύρο Μπένο, θερμό υποστηριχτή μας και στην Αιτ/νια
που έχουμε αρκετά θέατρα, αλλά και στη Λευκάδα.

 

Σταύρος Μπένος,

Πρόεδρος του
Σωματείου “ΔΙΑΖΩΜΑ”

 

Δεν ήμουν ποτέ βερμπαλιστής, δεν χρησιμοποιώ επιθετικούς
χαρακτηρισμούς, σπάνια το κάνω αλλά σήμερα βρισκόμαστε σε μια στιγμή ιστορική.
Έχω το προνόμιο ως πρόεδρος του ΔΙΑΖΩΜΑτος να έχω επισκεφθεί όλα τα αρχαία
θέατρα, έχω μια σχετική εικόνα όλων των θεάτρων. Αυτό που έχω να σας πω είναι
ότι από την πολυετή εμπειρία του ΔΙΑΖΩΜΑτος όπου έχουν εντοπισθεί και ανασκαφεί
πολλά θέατρα είναι η πιο θεαματική ανασκαφική έρευνα που έχει γίνει τα χρόνια
αυτά.
Αυτό το οφείλουμε βεβαίως σε μια σπουδαία αρχαιολόγο την κυρία
Βικάτου, δεν είναι μόνο η διευθύντρια της Εφορείας είναι μια σπουδαία
αρχαιολόγος, η οποία έκανε τρία στα τρία, αυτό είναι σπάνιο. Ξέρετε στους
θεατρικούς χώρους ψάχνουν οι αρχαιολόγοι συνήθως να εντοπίσουν ένα από τα μέλη
των χώρων. Τα διακριτά μέρη είναι η ορχήστρα, το κοίλον και οι αναλημματικοί
τοίχοι για να συνεννοηθούμε είναι οι τοίχοι αντιστήριξης. Η κ. Βικάτου έκανε
τρεις τομές και τα βρήκε όλα. Βρήκε δηλαδή και το κοίλον και έδειξε ότι είναι
λαξευμένο στο μεγαλύτερο μέρος του. Έχουμε τέτοιες περιπτώσεις καμιά 10ριά στην
Ελλάδα, έχουμε το θέατρο του Άργους, και εδώ γειτονικά στην Αιτ/νια είναι οι
Οινιάδες για όσους έχετε πάει που οι αρχαίοι αρχιτέκτονες χρησιμοποιούσαν το
έδαφος. Φαίνεται ότι κατά το μεγαλύτερο μέρος του το θέατρο αυτό είναι
λαξευμένο. Η κ. Βικάτου βρήκε και την ορχήστρα όπως είδατε και μάλιστα σε δύο
σημεία. Και στο σημείο σε αυτή καθεαυτή την ορχήστρα, στο σημείο που
σχηματίζεται το αποχετευτικό της, καθώς επίσης και στο κάτω μέρος αυτός ο
τοίχος που σας έδειξε που σώζεται σε εξαιρετική κατάσταση και μάλιστα πάνω έχει
και μια ωραία ξερολιθιά -εγώ είπα στην κ. Βικάτου ότι θα ήταν ωραίο να κρατηθεί
η ξερολιθιά είναι μια ωραία συνομιλία του λαϊκού πολιτισμού με το αρχαίο
μνημείο. Αυτή ξέρετε η ξερολιθιά είναι μια βαθμιδωτή αντιστήριξη, δεν είναι
ένας ενιαίος συμπαγής τοίχος, γιατί φαίνεται εκεί το υψόμετρο ήταν πολύ μεγάλο,
είναι τα λεγόμενα στην αρχαιολογική διάλεκτο άνδηρα, είναι το κατώτερο σημείο
του ανδήρου.

Σήμερα καλέσαμε έναν συνεργάτη και του ΔΙΑΖΩΜΑτος και της κ. Βικάτου,
έναν σπουδαίο αρχιτέκτονα, τον κ. Νίκο Χατζηδάκη, έχει κάνει πάρα πολλές
μελέτες για να μπορέσει να έχει μια πρώτη προσέγγιση για το αρχιτεκτονικό
μέρος, αλλά εγώ από την εμπειρία μου σας λέω, η κ. Βικάτου δεν μπορεί να το πει
λόγω της θέσης της, είναι ένα πολύ μεγάλο θέατρο. Ένα θέατρο που είναι ίσως
και 10χιλιάδων θέσεων. Ένα τεράστιο θέατρο, μια μεγάλη έκπληξη. Έχουμε δίπλα
μας κυρίες και κύριοι ένα σπουδαίο μνημείο και απ’ ό,τι φαίνεται σώζεται σε
καλή κατάσταση.

Και επειδή όμως δεν πρέπει μόνο να βγάζουμε ωραίους λόγους και να
θριαμβολογούμε, εγώ έχω να σας προτείνω από την εμπειρία που έχει αποκτηθεί στη
χώρα η οποία είναι εξαιρετική με το ΔΙΑΖΩΜΑ τα εξής βήματα:

Βήμα 1ο: να βοηθήσετε την κ. Βικάτου και ο Δήμος και η Περιφέρεια,
πράγμα που γίνεται σε όλη την Ελλάδα, με τον θεαματικότερο τρόπο εδώ στη
γειτονιά σας, στην Ήπειρο, όπου εδώ και 7 χρόνια σχεδιάζεται το μεγαλύτερο
πρόγραμμα της Ευρώπης. Η πολιτιστική διαδρομή της Ηπείρου.

Πρέπει να γίνουν οι απαλλοτριώσεις, ξέρω ο Δήμαρχος είναι σε διαβούλευση
και έχουμε καλούς ανθρώπους εκεί.

Το δεύτερο βήμα είναι η Περιφέρεια και κάνω έκκληση να συμβάλει η
Περιφέρεια, όπως γίνεται σε όλη τη χώρα με προγραμματικές συμβάσεις. Θα πρέπει
συναισθηματικά να σας πω ότι αυτές τις προγραμματικές συμβάσεις τις είχα κάνει
με τα χέρια μου όταν ήμουν υπουργός Πολιτισμού και χαίρομαι που τις βρίσκουμε
μπροστά μας, είναι η δυνατότητα της Αυτοδιοίκησης να συνεργάζονται με τον
υπουργείο Πολιτισμού. Και θέλω να δεσμευτώ εδώ ενώπιόν σας, όπως το έχω κάνει
σε πολλά σημεία της χώρας, ότι το ΔΙΑΖΩΜΑ με τους συνεργάτες του, τα ιδρύματα
που συνεργάζεται, τους χορηγούς αλλά και τα νέα μέσα που χρησιμοποιεί θα
αναλάβει τη μελέτη. Το ΔΙΑΖΩΜΑ δηλαδή θα αναλάβει σε συνεργασία με την κ.
Βικάτου και τα στελέχη που θα μας υποδείξει τη μελέτη.

 

Παραλλήλως πρέπει να ακολουθήσουμε το υπόδειγμα της Ηπείρου γιατί
ξέρετε το καινούριο ΕΣΠΑ είναι ένα τεράστιο ποιοτικό άλμα. Είναι σαν να
μετακινεί τις πιστώσεις από τις υποδομές σε έργα ολιστικά τα οποία πρέπει να
ενταχθούν άμεσα στην πραγματική οικονομία της χώρας και να αρχίσουν να
αποδίδουν άμεσα.

 

Θέλω να κλείσω λέγοντας από τη μακρά μου εμπειρία, τέσσερις δεκαετίες
στη δημόσια ζωή έχω διδαχθεί το εξής απλό: όταν κάτι δεν το αγκαλιάζει η τοπική
κοινωνία δεν πάει πουθενά. Όλα τα μεγάλα πράγματα ξεκινούν όταν τα παίρνει στην
αγκαλιά της η τοπική κοινωνία. Κάνω μια παρένθεση για να πω ότι οι αρχαιολόγοι
μας είναι μια σύγχρονη εποποιία. Αλλά εδώ συμβαίνει κάτι παράδοξο: αντί να
επιβραβευθεί από την Πολιτεία η στάση τους, έγιναν οι εχθροί του λαού, ήταν για
όλους ανεπιθύμητοι.  Εξοστρακίστηκαν για
να σωθούν από την κοινωνία, αλλά μαζί πήραν και τα μνημεία. Και ορθώθηκε ένας
τοίχος ανάμεσα στα μνημεία και στους ανθρώπους. Η αιτία που έγινε το ΔΙΑΖΩΜΑ
είναι να ρίξουμε αυτόν τον τοίχο, να γεφυρώσουμε αυτό το ιστορικό ρήγμα, να
αναπτύξουμε συνέργειες, μια άλλη κατάρα στη χώρα μας όπου ο καθένας φτιάχνει τη
δικιά του φυλακή.

Συνέργειες, όλοι μαζί, αυτό που κάνουμε σήμερα είναι μια τεράστια
συνέργεια. Είναι εδώ η Περιφέρεια, είναι εδώ το υπουργείο μέσω της κ. Βικάτου,
είστε εσείς όλοι, είμαστε εμείς εκπροσωπώντας την κοινωνία των πολιτών,
συνέργεια που μπορούμε να τη διευρύνουμε προκειμένου να πετύχουμε ένα σπουδαία,
ονειρικό πρόγραμμα.
Θέλω κλείνοντας να σας πω ότι
τόσο εγώ όσο και η κοινωνική συμμαχία του ΔΙΑΖΩΜΑτος θα είναι δίπλα σε κάθε
βήμα μέχρι να ολοκληρωθεί αυτό το μεγάλο οραματικό σχέδιο.

 

 

Θοδωρής Χαλικιάς,

Αντιπεριφερειάρχης
Π.Ε. Λευκάδας

 

Σήμερα μετά και την ενημέρωση βρισκόμαστε στην αρχή μιας
διαδικασίας που όταν ολοκληρωθεί θα έχει φέρει στο φως ένα από τα μεγαλύτερα
θέατρα και το μοναδικό στα Ιόνια Νησιά. Γνωρίζαμε ότι υπάρχει, αλλά ίσως
είμαστε εμείς στην ευτυχή θέση να το φέρουμε στο φως. Είναι ένα πολύ σοβαρό
θέμα, ένα αρχαίο θέατρο αυτού του μεγέθους και των χαρακτηριστικών που εκτός
από ένα κομμάτι του παζλ που φανερώνει και διευρύνει την ιστορία του τόπου,
πιστεύω ότι θα αποτελέσει και μια ευκαιρία για τη διεύρυνση του τουριστικού
προφίλ και της επισκεψιμότητας της Λευκάδας γιατί πρέπει να ξέρουμε ότι όλα
έχουν μια σύνδεση μεταξύ τους. Αυτό ήδη φαίνεται και από σήμερα, από την
παρουσία του κόσμου και των δημοσιογράφων και θεωρώ σίγουρο ότι θα υπάρξει
σύντομα ενδιαφέρον και από ξένα μέσα.

Πρέπει να προχωρήσουμε με σίγουρα και σταθερά βήματα, η ΠΕ. Λευκάδας
και η ΠΙΝ θα είναι αρωγός σε αυτή την προσπάθεια. Σε συνεννόηση που είχα και με
τον Περιφερειάρχη ο οποίος δεν μπορούσε να έρθει σήμερα λόγω ανειλημμένων
υποχρεώσεων γιατί ατό έγινε πολύ ξαφνικά και είχε ήδη κάποια σοβαρά ραντεβού
στην Αθήνα, αλλά θα έρθει σύντομα για τις διαδικασίες που θα ακολουθήσουν, θα
βοηθήσει και θα μπορέσουμε σε συνεργασία με τον Δήμο, την Εφορεία, το ΥΠΠΟ και
όποιους φορείς συνεργάζεται ώστε να εξασφαλίσουμε ότι όλα θα γίνουν με σταθερά
βήματα και σίγουρο τρόπο
.” 

 

 


 

 

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Πήγαινε στην κορυφή