Ένα δημόσιο έργο σπατάλης, γράφει ο Γιώργος Πένταρης

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ - ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Ένα δημόσιο έργο σπατάλης, γράφει ο Γιώργος Πένταρης

Πρόκειται για τον δρόμο που θα δημοπρατηθεί μέσα στον Φεβρουάριο για την επέκταση της λεωφόρου Κύμης μέχρι τον κόμβο Καλυφτάκη στη Λυκόβρυση. Αυτό το έργο είχε προγραμματισθεί για να συνδέσει το Ολυμπιακό χωριό με το Ολυμπιακό Στάδιο ώστε να μην υπάρχει καθυστέρηση στη μετακίνηση των αθλητών. Είτε για οικονομικούς είτε για άλλους λόγους, το έργο ακυρώθηκε και …νεκραναστήθηκε από την κυβέρνηση του Μητσοτάκη και, κατά την γνώμη μου, έχει σκοπό την εξυπηρέτηση διαφόρων συμφερόντων παρά την εξυπηρέτηση ή αποσυμφόρηση, όπως λένε, της Αττικής Οδού.

Ο προϋπολογισμός του έργου, σύμφωνα με διάφορες πληροφορίες, είναι 300, 382 ή 431 εκατομμύρια ευρώ. Το έργο θα περάσει μέσα από τον αστικό ιστό Ηρακλείου, Λυκόβρυσης – Πεύκης και Κάτω Κηφισιάς και στηρίζεται σε μελέτες και σχεδιασμό που έγιναν πριν από 25 χρόνια. Όπως διαβάζω στις εφημερίδες, έχουν γίνει εν μέρη απαλλοτριώσεις αλλά οι συνθήκες σε όλες τις περιοχές δεν είναι όπως ήταν πριν από ένα τέταρτο του αιώνα που σημαίνει άλλες απαλλοτριώσεις με πολύ μεγαλύτερο κόστος.
Το έργο προβλέπει, από την έξοδο Πλαπούτα της Αττικής οδού, 360 μέτρα ανοιχτό δρόμο μέσα σε αστικό ιστό και μετά σήραγγα 2,4 χιλιομέτρων μέχρι την οδό Κανάρη στο κέντρο της Πεύκης και μετά εκσκαφή και επανεπίχωση για ακόμα 1.150 μέτρα μέχρι την οδό Χαλκίδος στην Λυκόβρυση. Η οδός Χαλκίδος, για όσους δεν γνωρίζουν, απέχει 800 μέτρα από την Ιερά Μονή της Χρυσοβαλάντου και ξεκινά από το Αγγλικό σχολείο Saint Kathrin’s. Το τελευταίο κομμάτι του δρόμου (1 χλμ.) είναι σε ανοιχτή οδοποιΐα και περιλαμβάνει έναν ανισόπεδο κόμβο στο υφιστάμενο βιομηχανικό πάρκο στην περιοχή της Λυκόβρυσης, που σημειωτέο είναι γεμάτο από μεγάλα κτήρια μεγάλων επιχειρήσεων.
Το κόστος του έργου θα ξεπεράσει τα 500 εκατομμύρια ευρώ γιατί δεν θα είναι με την διαδικασία ΣΔΙΤ ώστε να υπάρχει έλεγχος από τον συμμέτοχο ιδιώτη, αλλά θα είναι πλήρως χρηματοδοτούμενο και ελεγχόμενο από το Υποδομών και Μεταφορών με σκοπό να μην υπάρχουν διόδια. Το κατά πόσο δεν θα μπουν διόδια μελλοντικά είναι άλλο καπέλο γιατί είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα υπάρξουν αντιδράσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Λέω ότι θα υπάρξει υπέρβαση του προϋπολογισμού γιατί είναι γνωστό ότι για κάθε αμιγώς δημόσιο έργο, από την στιγμή που θα εγκατασταθεί ο εργολάβος, αρχίζουν τα παρατράγουδα με λανθασμένες μελέτες, τιμές μονάδος υλικών και ωρομισθίων και ένα σωρό άλλα που έχουν ως στόχο την αύξηση του προϋπολογισμού. Αυτό το πράγμα δεν θα μπορέσει να το αποφύγει το Υπουργείο Μεταφορών. Επί πλέον υπάρχει ζήτημα με την μελέτη περιβαλλοντικών όρων, η οποία έχει συνταχθεί πριν από ένα τέταρτο του αιώνα και σήμερα όλες οι συνθήκες έχουν αλλάξει.
Η σύνδεση του έργου με την Αττική Οδό στην έξοδο Πλαπούτα θα εξυπηρετήσει μόνο την λωρίδα προς Ελευσίνα άρα μόνο το μισό της κυκλοφορίας. Επί πλέον όλη η κυκλοφορία από την Αττική οδό, το Γαλάτσι, την Φιλοθέη κτλ, θα κατευθύνεται σε αυτή την έξοδο γιατί δεν θα συμφέρει έξοδο από την υπάρχουσα της Λαμίας επειδή η απόσταση είναι τριπλάσια. Επόμενο λοιπόν είναι να μεταφερθεί η συμφόρηση σε αυτή την έξοδο αντί της υπάρχουσας της Λαμίας στην Μεταμόρφωση. Το ρεύμα από Ελευσίνα είναι προφανές ότι θα βγαίνει στην υπάρχουσα έξοδο προς Λαμία όπως καταλαβαίνετε.

Ένα επιχείρημα για το έργο, που κατά την γνώμη μου είναι ηλίθιο, είναι ότι ο κακός σχεδιασμός της εξόδου προς Εθνική Λαμίας προκαλεί συμφόρηση της Αττικής οδού σε αυτό το σημείο. Αυτό δεν μπορεί να δικαιολογήσει σπατάλη 500 εκατομμυρίων ευρώ γιατί με μια μικρού κόστους παρέμβαση θα μπορούσε να διπλασιαστεί το πλάτος εξόδου προς Λαμία ώστε να μην υπάρχει συμφόρηση. Στην πραγματικότητα εκεί δεν υπάρχει συμφόρηση παρά μόνο ελάχιστες φορές το μήνα και για πολύ περιορισμένο χρονικό διάστημα όπως εγώ ο ίδιος έχω διαπιστώσει. Αντίθετα και όπως όλοι γνωρίζουμε η καθημερινή συμφόρηση και συμφορά για τον οδηγό είναι στο ρεύμα της Λαμίας προς Πειραιά από Λυκόβρυση και κάτω.
Τα χρήματα που θα ξοδευτούν άσκοπα σε αυτό το έργο θα έπρεπε να διατεθούν ώστε να γίνουν παρεμβάσεις στην Λαμίας και στα δύο ρεύματα, αλλά το Υπ. Μεταφορών περί άλλων τυρβάζει. Στις τρεις από τις πέντε μέρες την εβδομάδα έχουμε στην Λαμίας τουλάχιστον ένα αυτοκινητιστικό ατύχημα και ούτε το Υπουργείο, ούτε η τροχαία έχουν κάνει καμιά παρέμβαση. Η Λαμίας κάθε μέρα από τις 7.15 π.μ. μέχρι τις 10 π.μ. και πολλές φορές μέχρι τις 11π.μ., είναι μια κόλαση για τον οδηγό, κόλαση για το περιβάλλον και κόλαση για την τσέπη του οδηγού με την πανάκριβη βενζίνη. Αυτά πρέπει να σκεφτεί το Υπ. Μεταφορών και εκεί να ρίξει τα χρήματα και να ακυρώσει ένα τόσο μεγάλο έργο εκσκαφών μέσα στον αστικό ιστό.
Ένα άλλο επιχείρημα είναι ότι θα αποσυμφορηθεί ο κόμβος της Τατοίου στη Μεταμόρφωση, αλλά αυτό είναι ανεδαφικό επειδή η Κύμης δεν έχει καμιά συνάφια με την Μεταμόρφωση και κανείς οδηγός δεν θα κάνει ολόκληρη διαδρομή προς Κύμης μέσω Ηρακλείου και Νέας Ιωνίας για να αποφύγει την συμφόρηση στην Μεταμόρφωση αν θέλει να πάει προς Λαμία. Η συμφόρηση στην Τατοϊου για έξοδο προς Εθνική ξεκίνησε από τότε που έβαλαν φανάρι. Πριν το φανάρι η κυκλοφορία ήταν ομαλή και αυτορυθμιζόμενη από την συμπεριφορά των οδηγών. Όλοι όσοι περνούσαν πριν το φανάρι και περνούν και τώρα θα συμφωνήσουν με τα γραφόμενά μου.

Ένα άλλο έωλο επιχείρημα των υποστηρικτών του έργου είναι ότι θα διευθετήσει την ΜΕΓΑΛΗ ανοησία του κόμβου Καλυφτάκη στην Εθνική. Μας λένε ότι για να πάει κάποιος στην Καλυφτάκη πρέπει να πάει στον κόμβο Λυκόβρυσης και να γυρίσει πίσω. Έτσι είναι η πραγματικότητα. Ακόμη και από Ολυμπιακό χωριό προς Καλυφτάκη δεν γίνεται. Η διαστροφή των ανθρώπων που σχεδίασαν αυτόν τον κόμβο είναι έξω από τα όρια και αμφιβάλω αν αυτοί οι μηχανικοί είχαν πάρει με κανονικές εξετάσεις το πτυχίο τους.
Με ένα μέρος των χρημάτων αυτού του έργου θα μπορούσε να γίνει διευθέτηση του κόμβου Καλυφτάκη ώστε με ένα round about να υπάρχει πρόσβαση από οποιαδήποτε είσοδο σε οποιαδήποτε έξοδο του κόμβου και χωρίς να υπάρχουν φανάρια.
Ένα ακόμη μεγάλο ζήτημα που θα έπρεπε να απασχολήσει το Υπουργείο Μεταφορών είναι η σήμανση στους δρόμους. Το 90% της σήμανσης στους επαρχιακούς, δημοτικούς και αστικούς δρόμους είναι προβληματική. Ακόμη και ένα μεγάλο ποσοστό στις μεγάλες αρτηρίες και κυρίως στις εισόδους και εξόδους είναι λάθος. Τα σήματα STOP κατά 80% δεν φαίνονται, τα σήματα για μονής κατεύθυνσης δρόμο είναι μουτζουρωμένα, σε άπειρους δρόμους μόλις μπεις στον δρόμο αυτό βλέπεις ότι υπάρχει απαγορευτικό σήμα, πολλά σήματα δείχνουν λάθος κατεύθυνση και άπειρα υποθέτουν ότι στην περιοχή κυκλοφορούν μόνο ντόπιοι που ξέρουν τους δρόμους χωρίς τα σήματα. Ακόμη όταν πηγαίνεις κάπου μέσα στην πόλη, δεν μπορείς να δεις το όνομα του δρόμου γιατί στις γωνίες είτε δεν υπάρχει πινακίδα είτε είναι ξεχαρβαλωμένη και υποθέτουν οι δήμαρχοι ότι στον δρόμο με αυτοκίνητο κυκλοφορούν μόνο νεαροί που βλέπουν μακριά. Οι μύωπες και οι πιο μεγάλοι δεν χρειάζεται να ξέρουν ποιος είναι ο δρόμος…
Ακόμη είναι λάθος τα φανάρια στις διασταυρώσεις. Δεν υπάρχει κανένας συγχρονισμός ούτε έλεγχος της διάρκειας που ανάβει ένα φανάρι. Αυτό προκαλεί συμφόρηση στους δρόμους, κόστος για τον οδηγό και για το περιβάλλον.
Αυτές είναι λίγες από τις παρεμβάσεις που θα έπρεπε να κάνει το Υπ. Μεταφορών και όχι να νεκραναστήσει ένα έργο που θα οικονομήσουν ένας ή δύο εργολάβοι με τα εκατομμύρια κυβικά μέτρα εκσκαφών, τσιμέντων, σίδερου κτλ.

Πήγαινε στην κορυφή