Πριν να είναι πολύ αργά!, του Νέστορα Χατζούδη

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ - ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Πριν να είναι πολύ αργά!, του Νέστορα Χατζούδη

Σύμφωνα με δημοσιεύματα, στο Λεκανοπέδιο Αττικής προωθούνται διάφορα έργα μεταξύ των οποίων:
α. Επέκταση της Λεωφόρου Κύμης κατά 4 χιλ. περίπου μέχρι την Εθνική Οδό στο ύψος της Λυκόβρυσης. Τα τρία από τα χιλιόμετρα αυτά θα αποτελούν υπόγεια αστική σήραγγα.
β. Επέκταση της Αττικής Οδού νότια, προς το Ελληνικό, μέσω της υπόγειας σήραγγας Υμηττού Αργυρούπολης.
Οι επεκτάσεις αυτές και η κυκλοφοριακή σημασία τους για το Λεκανοπέδιο αναμένεται να αυξήσουν το διερχόμενο κυκλοφοριακό φορτίο από το Δήμο μας όπως και από το Μαρούσι που ήδη διεκδικεί έργα αποσυμφόρησης στα διοικητικά του όρια όπως η υπογειοποίηση τμημάτων της Λ. Κηφισίας.

ΚΑΙ ΤΩΡΑ ΣΤΑ ΔΙΚΑ ΜΑΣ
Οι συνθήκες λειτουργίας στην πόλη μας είναι γνωστές και η όποια περιγραφή τους περιττεύει. Τα παραπάνω έργα και η γραμμή 4 του Μετρό, που η κατασκευή της θα αρχίσει σύντομα από την περιοχή μας, όταν παραδοθούν σε χρήση θα πολλαπλασιάσουν τον αριθμό και των διερχομένων οχημάτων από τη Λ. Βεΐκου και εκείνων με προορισμό τους σταθμούς του Μετρό και βέβαια θα επιδεινώσουν τα γνωστά με το parking προβλήματα.
Οι απαιτούμενες επεμβάσεις στον τομέα αυτό που έπρεπε και υπήρχαν οι προϋποθέσεις αλλά και ευκαιρίες στο παρελθόν, κατά την περίοδο 1975-2000, να γίνουν δεν έγιναν. Έτσι η επερχόμενη κατάσταση των συνθηκών λειτουργίας στο Δήμο μας προβλέπεται «εφιαλτική».
Μια ματιά στο παρελθόν.
Τη χρονική περίοδο 1975-2003 (Δήμαρχος Β. Παπαδιονυσίου) υπήρξαν προτάσεις και ευκαιρίες για την προώθηση βασικών κυκλοφοριακών επεμβάσεων όπως και για τη δημιουργία Αστικού Άλσους στην έκταση των 2.000 στρ. του Κτήματος Βέικου και των Τουρκοβουνίων. Συγκεκριμένα :
α. Ολοκληρωμένη μελέτη του ΥΧΟΠ (1978-1981) για δημιουργία ενιαίου Αστικού Άλσους στην παραπάνω έκταση. Έμεινε αναξιοποίητη.
β. Προγράμματα, Σχεδιασμοί, Μελέτες της Κεντρικής Διοίκησης, την περίοδο 1978-1981 με θετικές επιπτώσεις για τη πόλη μας όπως: Σήραγγα Λ. Αλεξάνδρας – Λ. Βεΐκου (κάτω από την Καυκάσου) και Λ. Κηφισίας – Τρείς Γέφυρες (κάτω από το Ψυχικό και το Γαλάτσι) άφησαν το Δήμο αδιάφορο.
γ. Υπόγειος κυκλοφοριακός κόμβος στο Παλιό Τέρμα. Προωθούνταν από την Κεντρική Διοίκηση ενόψει των Μεσογειακών Αγώνων στην Αθήνα το 1991. Η κατασκευή του αντιμετώπισε την αδιαφορία της Διοίκησης του Δήμου (το Δ.Σ. δεν είχε καμιά ενημέρωση). Ο δήμαρχος, στη συζήτηση για το Κυκλοφοριακό το 1996, παραδέχθηκε ότι δεν «έκανε καμιά κίνηση». (Πρακτικά Δ.Σ. 19-6-1996).
δ. Έμεινε αναξιοποίητη η ευκαιρία που προσφερόταν με την κατασκευή της Αττικής Οδού (δεκαετία 1990). Ο Δήμος μας δεν απαίτησε έργα αποσυμφόρησης από την αναπόφευκτη κυκλοφοριακή επιβάρυνση όπως διεκδίκησαν και πέτυχαν οι Δήμοι από τους οποίους διέρχεται. Στους δημοτικούς συμβούλους που έθεταν το θέμα ο Δήμαρχος απαντούσε «έχουν γνώση οι φύλακες…!»
ε. Το 1996 με την ευκαιρία της συζήτησης στο Δ.Σ. της Κυκλοφοριακής Μελέτης του Δήμου, προτάσεις σχετικές με τον κεντρικό κυκλοφοριακό κόμβο, την κυκλοφοριακή ανασχεδίαση της Λ. Βεΐκου και την κατασκευή περιφερειακής κυκλοφοριακής οδού μέσω Τουρκοβουνίων για την εκτροπή της διερχόμενης κυκλοφορίας στη κατεύθυνση Βορά – Νότου, δεν απασχόλησαν καθόλου το Δήμαρχο. Στην ίδια Συνεδρίαση απέρριψε και την πρόταση για μερική κυκλοφορική αποσυμφόρηση του Κέντρου με την εκτροπή των προς δυσμάς διερχομένων οχημάτων μέσω της οδού Πανουργιά (σημερινή Αγίας Ειρήνης). Πρόκειται για το φαρδύτερο μετά τη Λ. Βεΐκου δρόμο. Αυτή η κυκλοφοριακή κατεύθυνση προβλεπόταν στην πρόταση του ΥΠΕΧΩΔΕ, έγινε δεκτή από το Δ.Σ. και το Δήμαρχο που στη συνέχεια υπαναχώρησε. Κέρδισαν τα κατασκευαστικά συμφέροντα και το πολιτικό κόστος…! (Θηλιά στο λαιμό του Γαλατσίου χαρακτήρισε την κυκλοφοριακή αχρήστευση της Πανουργιά, συγκοινωνιολόγος που ασχολήθηκε με το Δήμο μας).
στ. Τέλος ο Δήμαρχος Β. Παπαδιονυσίου όχι μόνο δεν αξιοποίησε τη μοναδική ευκαιρία, των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, για την κατασκευή υπόγειου κυκλοφοριακού κόμβου στο Π. Τέρμα, αλλά, κρατώντας σε πλήρη άγνοια το Δ.Σ., είχε δεχτεί πρόταση του Υπουργείου για την κατασκευή στο σημείο αυτό μιας εναέριας γέφυρας ύψους 7 μέτρων για την κυκλοφοριακή κατεύθυνση από Βεΐκου προς Πρωτοπαπαδάκη. Επρόκειτο για ένα αισθητικά εκτρωματικό τσιμεντένιο κατασκεύασμα που εκτός από την οικονομική και αισθητική υποβάθμιση της περιοχής θα έπληττε καίρια την κοινωνική σημασία του Κέντρου της Πόλης. Ευτυχώς η πάνδημη τότε αντίδραση (κοινωνικοί Φορείς, δημότες) απέτρεψε αυτό το ανοσιούργημα. (Για τα παραπάνω με λεπτομέρειες και με γραπτά στοιχεία, στον υπό έκδοση Β’ τόμο του βιβλίου μου «Το Γαλάτσι και οι Γαλατσιώτες στο διάβα του 20ου αιώνα»).
Από τα παραπάνω, αβίαστα προκύπτει πού «πονάει» το Γαλάτσι και τί περιμένει τους Γαλατσιώτες. Ο Δήμος συνεπώς πρέπει να παρέμβει άμεσα και να διεκδικήσει αποδεκτή ρύθμιση της κυκλοφορίας στον κόμβο του Παλιού Τέρματος και δραστικό περιορισμό της κυκλοφοριακής επιβάρυνσης της Λ. Βεΐκου.

Αυτό θα μπορούσε να επιτευχθεί με:
α. Τη βύθιση ορισμένων από τις κυκλοφοριακές κατευθύνσεις στη διασταύρωση του Παλιού Τέρματος.
β. Την κατασκευή περιφερειακής υπόγειας κυκλοφοριακής λεωφόρου στα Τουρκοβούνια από τον Αυχένα Ψυχικού προς τη Γέφυρα Κύμης για την εκτός Δήμου εκτροπή της διερχόμενης κυκλοφορίας στην κατεύθυνση Βορρά – Νότου. Στην περίπτωση αυτή θα μπορούσαν να προβλεφτούν και υπόγειοι χώροι για οχληρές χρήσεις του Δήμου όπως αποθήκες, γκαράζ, μεταφόρτωση απορριμμάτων κλπ. Όλα αυτά βέβαια πρέπει να γίνουν πριν την επιχωμάτωση των νταμαριών στην έκταση των οποίων πιθανότητα θα καταλήξουν τα προϊόντα εκσκαφής του Μετροπόντικα.
γ. Την κυκλοφοριακή αξιοποίηση της οδού Αγ. Ειρήνης όπως προέβλεπε μελέτη του Υπουργείου προκειμένου μέρος του προς δυσμάς κυκλοφοριακού φορτίου να εκτρέπεται στα όρια του Δήμου.
δ. Την ανάπλαση, σε συνδυασμό με τα παραπάνω, του κεντρικού αστικού άξονα Αγία Γλυκερία – Νέο τέρμα με την αξιοποίηση του οικοδομικού τετράγωνου στο Π. Τέρμα, του μοναδικού εύρους της Λ. Βεΐκου και του αξιόλογου σε μέγεθος δημοτικού χώρου στην Ηνιόχου. Έτσι το Γαλάτσι θα αποκτούσε ένα μοναδικό σε μέγεθος Κέντρο Πόλης με μεγάλες σύγχρονες πλατείες στους δύο πόλους του και μια αξιόλογη σε μήκος ζώνη χαμηλής κυκλοφοριακής έντασης, πλούσιο πράσινο, καθιστικά, ποδηλατόδρομο, κλπ.

Παράλληλα με τα παραπάνω, ο Δήμος πρέπει να αναλάβει πρωτοβουλία για τη δημιουργία Αστικού Άλσους στην έκταση Τουρκοβουνίων – Κτήματος Βέικου διότι:
α. προωθούνται μέτρα για την αντιμετώπιση του χρόνιου προβλήματος των Οικοδομικών Συνεταιρισμών που μας αφορά άμεσα (μέσα στο Κτήμα Βέικου βρίσκονται οι οικοδομικοί συνεταιρισμοί «Προάστιο Αθηνών» και «Δασκάλων»)
β. όπως προκύπτει,από δημοσίευμα της Εφημ. Καθημερινή 13-14/3 /2021), «Απειλούνται οι πνεύμονες πρασίνου σε Παλιό Ψυχικό. Τα τρία βασικά μέτωπα μεταξύ της «Κεκροψ Α.Ε.» και του Δήμου, του Δημοσίου και των συλλόγων περιβαλλοντικής προστασίας των κατοίκων»,
γ. εκκρεμεί το πρόβλημα του διάσπαρτου οικισμού «Λόφος Κόκκου» που η διαιώνισή του δεν είναι άσχετη με τις επιδιώξεις των κληρονόμων Βέικου και μεγάλων κατασκευαστικών συμφερόντων. Όπως βλέπουμε οι διάφοροι διεκδικητές, καραδοκούν και οι κίνδυνοι για την ακεραιότητα της έκτασης και το δασικό χαρακτήρα της θα εκλείψουν μόνον με τη αξιοποίηση του χώρο ως Αστικού Άλσους.
Τα παραπάνω αποτελούν ενδεικτικές περιγραφικές προτάσεις και δεν διεκδικούν μοναδικότητα. Αυτό που προέχει και επείγει είναι η παρέμβαση του Δήμου με συγκεκριμένες θέσεις, μετά από μια κατ’ αρχάς μελέτη, έγκριση του Δ.Σ., και βέβαια ενημέρωση της τοπικής κοινωνίας.

Πήγαινε στην κορυφή