Ν.Βούτσης:Το βασικό μέλημα όλων μας πρέπει να είναι η ταυτόχρονη λειτουργία της Βουλής ως ενός χώρου και ενός θεσμικού κελύφους μέσα στο οποίο η δημοκρατία απερίσπαστα θα λειτουργεί

ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Ν.Βούτσης:Το βασικό μέλημα όλων μας πρέπει να είναι η ταυτόχρονη λειτουργία της Βουλής ως ενός χώρου και ενός θεσμικού κελύφους μέσα στο οποίο η δημοκρατία απερίσπαστα θα λειτουργεί

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΝΙΚΟΥ ΒΟΥΤΣΗ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ REAL NEWS ΚΑΙ ΤΟΝ ΒΑΣΙΛΗ ΣΚΟΥΡΗ

 

1.      ” Τι θα
αλλάξετε στη λειτουργία του Κοινοβουλίου κ. Βούτση, εφόσον εκλεγείτε;

«Το βασικό
μέλημα όλων μας πρέπει να είναι η ταυτόχρονη λειτουργία της Βουλής ως ενός
χώρου και ενός θεσμικού κελύφους μέσα στο οποίο η δημοκρατία απερίσπαστα θα
λειτουργεί, με την παροχή όλων των δυνατοτήτων προς τους εκλεγμένους
εκπροσώπους του λαού, και βεβαίως το άνοιγμα της Βουλής προς την κοινωνία μέσα
στην καθημερινότητα όπου διαμορφώνονται οι εντάσεις, τα υποδείγματα ή οι
κοινωνικές και πολιτικές αντιπαραθέσεις. Είναι μία σύνθετη διαδικασία, στην
οποία κατά καιρούς έχουν γίνει βήματα, και που δεν μπορεί παρά να αποτελεί
κεντρικό στόχο κάθε καινούριου προεδρείου της Βουλής.

Είμαι πάντοτε
υπέρ των συλλογικών προσπαθειών και μ’ αυτήν την έννοια οτιδήποτε αφορά στις
αλλαγές του Κανονισμού, στις πρωτοβουλίες που θα αναλαμβάνει η Βουλή και στο
πλαίσιο λειτουργίας της καθημερινότητάς της, θα αποτελούν αντικείμενο και
απόφαση των αρμόδιων συλλογικών οργάνων, δηλαδή της Διάσκεψης των Προέδρων και
των Διαρκών και Θεματικών Επιτροπών».

 

2.      
Εκτιμάτε
ότι και με την πίεση των δανειστών υπάρχουν προβλήματα λειτουργίας της
δημοκρατίας; Και πώς θα το αντιμετωπίσετε;

«Η πολιτική
δημοκρατία, αλλά και η ιδιαίτερη πλευρά της κοινωνικής δημοκρατίας, υφίστανται
πιέσεις και αναδράσεις στο πλαίσιο της συμμετοχής της χώρας στην ΕΕ. Είναι
σαφές ότι πχ, ανεξάρτητα και προ κρίσεως μάλιστα, στοιχεία του νομικού
πολιτισμού της Ευρώπης, μετά την αντιτρομοκρατική εκστρατεία από το Σεπτέμβρη
του 2001 και ύστερα, έχουν υποστεί αλλοιώσεις και αναδιπλώσεις. Το ίδιο ισχύει
και με αυτά τα οποία ετοιμάζουν για τη διατλαντική εμπορική συμφωνία (ΤΤΙΡ),
όπου διακυβεύονται γενικότερα ζητήματα σαφούς περιορισμού της εθνικής
κυριαρχίας και της δημοκρατικής λειτουργίας των κρατών. Ακόμη και για το
προσφυγικό, το οποίο είναι ένα τεράστιο ζήτημα, ανακύπτουν πελώρια θέματα που
σε τελευταία ανάλυση αναδεικνύουν το ζήτημα δημοκρατίας, αλληλέγγυας συνύπαρξης
ή και επικυριαρχίας πάνω στα πιο αδύνατα κράτη μέσα στο πλαίσιο της ΕΕ. Αυτός
πρέπει να είναι ο ευρύτερος ευρωπαϊκός ορίζοντάς μας όταν θέτουμε το υπαρκτό
ζήτημα της δοκιμασίας της δημοκρατίας μας.

Βεβαίως στη
χώρα μας, ιδιαίτερα τα τελευταία πέντε χρόνια, λόγω της κρίσης και της απόλυτα
αποτυχημένης “θεραπείας” που επελέγη δια των μνημονίων, υπάρχουν στιγμές και
υπήρξαν περίοδοι, όπου κυριολεκτικά καθ’ υπαγόρευση εφαρμόζονταν αντικοινωνικά
μέτρα. Αυτή η διαπίστωση πρέπει να ενισχύσει μια δυναμική και μόνιμη
ευαισθητοποίηση αποτροπής τέτοιων φαινομένων. Από την άλλη, είναι ανόητο να
ακούγονται εκφράσεις για χούντες, προτεκτοράτα και ανυπαρξία δημοκρατίας, όταν
μάλιστα ο λαός μας, έχοντας υπόψη του όλα τα δεδομένα, και αυτά στα οποία
συμφωνούμε και αυτά στα οποία διαφωνούμε γύρω από τη σκληρή πίεση που δέχεται η
χώρα για το χρέος, έχει τρεις φορές τουλάχιστον μέσα σε επτά μήνες κληθεί να
γνωμοδοτήσει για το με ποια πολιτική και το ποιες πολιτικές δυνάμεις θα ηγηθούν
της οικονομικής ανόρθωσης της χώρας και της αντίστασης στις αντιδημοκρατικές
πιέσεις. Η επιλογή της Αριστεράς, του ΣΥΡΙΖΑ δίνει θετικό πρόσημο για την
υπεράσπιση της δημοκρατίας».     

3.      
Το
Κοινοβούλιο, πάντως, κατά πολλούς, “τραυματίστηκε” και από τις προσωπικές
πολιτικές της απερχόμενης Προέδρου….

«Δεν θα κάνω
κανένα σχολιασμό, γιατί νομίζω ότι το θετικό υπόδειγμα κάθε πολίτη που
αναλαμβάνει, πάντοτε με τη λαϊκή εντολή, τη λειτουργία και τη θωράκιση ενός
θεσμού είναι το κριτήριο για όλους μας που βρισκόμαστε στο δημόσιο χώρο. Δεν
έχει κανένα νόημα να υπάρχουν προσωπικές αντιπαραθέσεις και ακραίες, οριακές
συγκρούσεις που παράγουν διχασμό στο δημόσιο βίο. Το θετικό υπόδειγμα και το
αποτύπωμα που αφήνει ο καθένας εκφράζονται και εκτιμώνται από το λαό μας.
Προσωπικά, δεν συμφωνώ πως αυτοί οι επτά μήνες σφραγίστηκαν εν τέλει και μόνο
από τις αιτιάσεις που εμπεριέχει η ερώτησή σας».

 

4.      
Ήθελα
να σας ρωτήσω για τα προνόμια των βουλευτών. Να αναμένουμε πχ. μείωση των
αποδοχών τους; Τι μέτρα θα λάβετε προκειμένου να αντιμετωπιστεί η αντίληψη –
δικαίως ή όχι – ότι οι εκπρόσωποι του λαού κρατούν προνόμια εν μέσω κρίσης;

«Με πρωτοβουλία
του Πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, πριν να διαλυθεί η Βουλή και να προκηρυχθούν
εκλογές, έχει διαμορφωθεί ένα πλαίσιο περαιτέρω ρυθμίσεων που αφορούν στο
κυριότερο ζήτημα πραγματικής ανισοτιμίας, δηλαδή στο φορολογικό καθεστώς για
τις απολαβές των βουλευτών. Σ’ αυτό λοιπόν το ζήτημα, όπως και για όλα τα άλλα
τα οποία έχουν μπει κατά καιρούς στη δημόσια συζήτηση, η ίδια η Βουλή θα κληθεί
και μπορεί να λάβει αποφάσεις που να αφαιρούν οποιοδήποτε πραγματικό πρόβλημα ή
και προσχηματική αιτίαση γύρω από το θέμα των “προνομίων”».    

 

5.      
Στην
αντιμετώπιση της διαφθοράς η Βουλή π;
vς μπορεί να συμβάλλει; Τι
σκέφτεστε στο συγκεκριμένο τομέα εφόσον εκλεγείτε Πρόεδρος; Την αλλαγή του
εκλογικού νόμου την υποστηρίζετε;

«Είναι κομβικός
ο ρόλος της Βουλής σ’ αυτό το ζήτημα μέσα από πολλαπλές διαδικασίες που αφορούν
είτε στην επιλογή σωστών προσώπων και στον ενδελεχή έλεγχο των δραστηριοτήτων
τους μέσω της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας για τις Αρχές και τις
επιχειρήσεις του δημοσίου, είτε μέσω της ουσιαστικής λειτουργίας της Επιτροπής
για το Πόθεν Έσχες, είτε και κυρίως μέσα από τις Εξεταστικές Επιτροπές για πολύ
σοβαρά ζητήματα που άπτονται του πολιτικού χρήματος και της διαπλοκής, των
οποίων η λειτουργία θα πρέπει να συνεχιστεί. Βεβαίως υπάρχει και η μεγάλη
εκκρεμότητα των δεκάδων δικογραφιών που έχουν σταλεί προς εξέταση και που
αφορούν σε πολιτικά πρόσωπα.

Ακόμα πιο
σημαντική είναι η καθαυτή λειτουργία της Ολομέλειας της Βουλής, μέσα στην οποία
μπορεί να προκύπτει, και δια των προγραμματικών δηλώσεων νομίζω θα δοθεί μία
τέτοια ευκαιρία, το θέμα της διαφάνειας, της μη διαπλοκής και της τιμωρίας των
ενόχων, κατ’ αρχήν των πολιτικών προσώπων που έχουν μία τέτοια συμπεριφορά μέσα
στο διαχρονικό τρίγωνο της οικονομικής διαπλοκής που παράγει πολιτικό εκμαυλισμό.

Βεβαίως αυτή η
Βουλή δεν μπορεί παρά να είναι και προπομπός της επόμενης ως αναθεωρητικής
Βουλής. Άρα και τα συνταγματικά ζητήματα που άπτονται αυτού του θέματος, με
κυριότερα αυτά που αφορούν στην ευθύνη των υπουργών, προφανώς θα μπουν στο
κέντρο της συζήτησης. Γύρω όμως από όλα αυτά τα θέματα το κρισιμότερο τεκμήριο
δεν μπορεί παρά να αποτελεί η αποτελεσματικότητα, η ταχύτητα και η διαφάνεια με
την οποία θα πρέπει να αντιμετωπιστούν. Διαφορετικά ο πολίτης έχει πολύ
περισσότερα ερωτηματικά από αυτά που του επιλύουν οι ημιτελείς έρευνες.

Οπωσδήποτε, σ’
αυτή τη συζήτηση θα εμπεριέχεται και η αλλαγή του εκλογικού νόμου ως ένα από τα
σοβαρά ζητήματα για τα οποία, μάλιστα, η Αριστερά έχει διαχρονικά δεσμευθεί».

6.      
Είστε
υπέρ των Εξεταστικών Επιτροπών; Και κατά τη γνώμη σας με την Εξεταστική για το
Μνημόνιο, τι πρέπει να γίνει; Ουσιαστικά δεν υπάρχει, άλλωστε, αντικείμενο.
Επιπλέον θα προωθήσετε τη συζήτηση για τη διεκδίκηση των γερμανικών
επανορθώσεων και θεωρείτε πως η Βουλή οφείλει να αναλάβει πρωτοβουλίες για το
χρέος;

«Είναι σαφές
ότι για αυτά τα ζητήματα όπως και για αρκετά άλλα θα υπάρξουν οι σχετικές
συζητήσεις, πρωτοβουλίες και οι ανακοινώσεις από την εκλογή του Προεδρείου της
Βουλής και ύστερα. Πάντοτε με γνώμονα την απόφαση της Ολομέλειας της Βουλής και
την κατάθεση της άποψης της Κυβέρνησης. Δεν συνάδει με την πιθανότητα να εκλεγώ
σε λίγες ημέρες σ’ αυτό το αξίωμα να κάνω προγραμματικές δηλώσεις γι’ αυτά τα
ζητήματα. Το ποιες Επιτροπές θα λειτουργήσουν, με ποια σύνθεση και σε ποια
κατεύθυνση είναι απόφαση της Βουλής μετά από συγκεκριμένες συζητήσεις που
προηγούνται. Είναι σαφές ότι ιδιαίτερα για τις γερμανικές αποζημιώσεις, που
υπήρχε ομόφωνη κατεύθυνση, όπως και για τα θέματα που αφορούν σε Εξεταστικές
Επιτροπές για σκάνδαλα ή για το μνημόνιο, η ανανέωση της εντολής είναι
εξαιρετικά πιθανή.

Θα δοθεί όμως
αφορμή να υπάρξουν κι άλλες διαδικασίες ή να αξιοποιηθούν και επεξεργασίες άλλων
διαβουλεύσεων και επιτροπών που υπήρξαν μέχρι σήμερα, στο πλαίσιο π.χ. της γενικότερης
συζήτησης για το χρέος. Συζήτηση που η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί και δια της
υπογραφείσας συμφωνίας να κάνει μέσα στους διεθνείς ορίζοντες και στην
Ευρωπαϊκή Ένωση. Είναι σημαντικό και το γεγονός ότι το Ευρωκοινοβούλιο θα
συμμετάσχει πλέον σε αυτή τη συζήτηση».   

 

7.      
Προεκλογικά,
έχει ακουστεί πολλές φορές η έννοια της εθνικής συνεννόησης. Εσείς πώς την
εννοείτε και πώς θα την προωθήσετε;

«Αυτό δεν είναι
ένα διαδικαστικό ζήτημα, ούτε ανάγεται σε θέμα καλών προθέσεων. Πάντοτε οι
πολιτικές δυνάμεις μέσα από το δικό τους ρόλο, συμπολίτευση ή αντιπολίτευση,
μείζονα και ελάσσονα, δίνουν τον τόνο και τις αιχμές στην πολιτική
αντιπαράθεση. Η διάκριση δεξιάς-αριστεράς σε συνθήκες τέτοιας οικονομικής
κρίσης και τόσο επώδυνων κοινωνικών επιπτώσεων, πόσω δε μάλλον μέσα στο πλαίσιο
της συμμόρφωσης και της μελλοντικής υπέρβασης μίας συμφωνίας με μνημονιακές
δεσμεύσεις που έχουμε συνομολογήσει, είναι εκ των ων ουκ άνευ.

Σε θέματα στα
οποία απαιτείται η μέγιστη δυνατή συνεννόηση και συναίνεση, η Βουλή μπορεί να
διευκολύνει μέσα από τον απρόσκοπτο, έγκαιρο και σε βάθος διάλογο των δυνάμεων
που τη συναποτελούν, έτσι ώστε να υπάρχει ένα κλίμα, ανεξάρτητα της ιδιαίτερης
γνώμης του καθένα, για την αντιμετώπιση τέτοιων σοβαρών ζητημάτων που αφορούν
σε εθνικά ή και σε οικονομικά-κοινωνικά ζητήματα. Αυτό βεβαίως δεν έχει καμία
σχέση με κυβερνήσεις εθνικής ενότητας ή ειδικού σκοπού.

Επιπλέον η
ευαισθητοποίηση στον κοινωνικό παράγοντα, στο μαζικό κίνημα, στο δημόσιο
διάλογο είναι κεντρικά στοιχεία για την ανάπτυξη ενός τέτοιου πλαισίου
συνύπαρξης και εποικοδομητικής αντιπαράθεσης”

 

         

 

                     

 

 

 

 

 

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Πήγαινε στην κορυφή