Πάρ-εργο, λέει !

«Η Παιδεία πρέπει να είναι μια πολύ σημαντική προτεραιότητα για την κυβέρνηση και για τον τόπο. Είναι ένα δημόσιο αγαθό, που πρέπει όλοι ανεξαιρέτως να έχουν το δικαίωμα πρόσβασης. Θέλουμε να αλλάξουμε τη νοοτροπία της ελληνικής κοινωνίας. Η πραγματική μαθησιακή διαδικασία γίνεται στο σχολείο και όχι στο πάρεργο των φροντιστηρίων».

Ποιός τα λέει αυτά; Μα, ο πρωθυπουργός της χώρας, κατά την επίσκεψή του στο υπουργείο Παιδείας, την προηγούμενη Τρίτη. Πήγε, έκανε τις εξαγγελίες του, αλλά φρόντισε να αφήσει κι αυτός τη ρετσινιά του στα φροντιστήρια.
Ας δούμε τώρα και τί λέει το λεξικό: Πάρεργο
Συνώνυμα: δευτερεύουσα απασχόληση, χόμπι, ερασιτεχνική δραστηριότητα
Αντώνυμα: επάγγελμα, επαγγελματική ενασχόληση, δουλειά.
Αυτό έχει καταλάβει ο πρωθυπουργός ότι κάνουν τα φροντιστήρια. Κάποιο χόμπι, κάποια ερασιτεχνική δραστηριότητα. Αντίθετα με τα σχολεία τα οποία θέλει να δημιουργήσει και στα οποία θα λειτουργούν όλα επαγγελματικά, θα παράγουν έργο. Έργο, όχι πάρεργο.
Ας δούμε λοιπόν το μέχρι τώρα έργο του. Στα Γυμνάσια, τα μαθήματα έχουν χάσει το ενδιαφέρον τους καιρό πριν το Πάσχα. Όλοι περιμένουν να χτυπήσει το τελευταίο κουδούνι για να κάνουν διακοπές. Τα παιδιά θα εξεταστούν σε 4 μόνο μαθήματα. Τα υπόλοιπα θα τα «περάσουν» με τον προφορικό βαθμό των τετραμήνων. Με τη βοήθεια και των μέσων όρων, για να «μείνει» ένα παιδί στην ίδια τάξη, θα πρέπει να είναι είτε προκλητικά αδιάφορο ή να κάνει πάρα πολλές απουσίες.
Στο Γυμνάσιο, του οποίου τα αποτελέσματα για δεκαπεντάχρονους μαθητές διαπιστώνουν διεθνείς διαγωνισμοί και είναι τραγικά. Ανεξάρτητα από το την ευστοχία του διαγωνισμού ή τις στοχεύσεις των μετρήσεών του, για τις οποίες και εμείς έχουμε διατυπώσει επιφυλάξεις, το να έρχεται η χώρα σου 32η μεταξύ 35 χωρών του ΟΟΣΑ, μάλλον θα έπρεπε να σου λέει ότι κάτι δεν κάνεις καλά, όχι ότι φταίνε οι πολλές εξετάσεις. Το να διαπιστώνουν άλλοι ότι τα Ελληνόπουλα έχουν προβλήματα στην κατανόηση και την απόδοση κειμένων, τα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες, μάλλον σημαίνει ότι δεν παράγεις έργο!
Και ποιά είναι η απάντηση του υπουργείου; Μειώνουμε τις ώρες, μειώνουμε τα μαθήματα και κρίνουμε ότι δεν χρειάζεται τα παιδιά να εξετάζονται γραπτά στα Αρχαία. Σιγά το σημαντικό μάθημα! Προφορικό μάθημα λοιπόν η μελέτη των αρχαίων κειμένων. Το κουβεντιάζουμε, το συζητάμε. Να, πώς κάνουν οι πολιτικοί και οι πρωθυπουργοί ένα πράμα …
Ας δούμε τί κάνουν τώρα οι χομπίστες. Οι φροντιστές δηλαδή. Εκεί, στο «πάρεργο», τα μαθήματα γίνονται κανονικά, έως και το τέλος Μαϊου. Σε όλα τα μαθήματα τα οποία είναι βασικά για να συνεχίσει απρόσκοπτα στο Λύκειο τις σπουδές του ένα παιδί. Χωρίς περικοπές στην ύλη, χωρίς «ελαφρύνσεις» αλλά και χωρίς άσκοπο φόρτωμα. Γιατί τα μαθήματα από το Σεπτέμβριο έως και το Μάϊο είναι έτσι προγραμματισμένα για να «αντέχουν» τα παιδιά. Αλλά να μην χάνουν και το χρόνο τους.
Ο χρόνος βέβαια μετράει διαφορετικά για τον καθέναν μας. Για παράδειγμα, ο πρωθυπουργός μας, έκανε μια φορά στη ζωή του μια συνεχόμενη 17ωρη «διαπραγμάτευση» και μάλλον θα έχει να το λέει και στα εγγόνια του, ως ηρωϊκό κατόρθωμα. Οι φροντιστές που μπορεί να κάνουν έως και 27 ώρες μάθημα μέσα σε ένα Σαββατοκύριακο, αν τα παιδιά δίνουν πανελλαδικές τη Δευτέρα, αυτοί δεν έχουν αγωνία. Το κάνουν μάλλον από χόμπι. Πάρεργο κάνουν. Χωρίς φυσικά να δικαιούνται να βγάλουν έρπη. Κι αν βγάλουν, αυτό δεν είναι καλό επαγγελματικά. Γιατί ο επαγγελματίας ο έμπειρος δεν δικαιούται να κουράζεται, δεν δικαιούται να αγχώνεται, δεν δικαιούται να παραιτείται της ευθύνης του. Κρίνεται άμεσα κι όχι στις επόμενες εκλογές.
Ο cool Αλέξης μας συνέστησε επίσης να μην αγχώνουμε τα παιδιά. Δεν πρέπει, είπε να υπάρχει «δραματοποίηση», στις πανελλαδικές. «Δραματοποίηση», βέβαια, δεν υπάρχει ούτε στο λεξικό της ελληνικής γλώσσας, παρά μόνο ως τεχνική θεάτρου ή θεατρικού παιχνιδιού. Θεωρείται μάλιστα πολύ καλή τεχνική για την εκμάθηση ενός θεατρικού ρόλου αφού το παιδί δεν χρειάζεται να αποστηθίσει το ρόλο του. Αρκεί να τον διαβάσει μία δύο φορές και να τον αποδώσει όσο μπορεί καλύτερα. Αφομοιώνει έτσι πιό αποτελεσματικά, αφού συμμετέχει στη δραματοποίηση!
Προφανώς λοιπόν, για τον πρωθυπουργό μας, οι συμμετέχοντες στις πανελλαδικές εξετάσεις παίρνουν το ρόλο του υποψήφιου και … δεν χρειάζεται να διαβάσουν πολύ. Θα μάθουν το ρόλο … βιωματικά ! Μετά το τέλος της «παράστασης» δε, θα υπάρξει το χειροκρότημα του κοινού κι όλοι θα πάνε σπίτι τους για να χαλαρώσουν. Έτσι είναι το θέατρο …
Δράμα πραγματικό είναι όμως να ανακοινώνεις δύο μήνες πριν τις πανελλαδικές τη μείωση των θέσεων για τα ΑΕΙ-ΤΕΙ και να ζητάς από τους υποψήφιους, τους γονείς και τους καθηγητές τους να μην «δραματοποιούν». Τραγωδία σκέτη είναι να ανακοινώνεις ένα μήνα πριν τις πανελλαδικές ότι ΘΑ τις καταργήσεις, παίζοντας με τα νεύρα όλων όσων προαναφέραμε!
Πότε ΘΑ τις καταργήσεις ; Άφησες να εννοηθεί σύντομα, μέσα στο καλοκαίρι ίσως, αλλά ο υπουργός Κ. Γαβρόγλου, πιο υπεύθυνος και πιο σοβαρός ξεκαθάρισε : «όλα αυτά είναι σχεδιασμοί σε βάθος τριετίας». Για τα επόμενα τρία χρόνια οι μαθητές/τριες υποψήφιοι, θα εξετάζονται με το υπάρχον σύστημα. Ποιό είναι το νέο σύστημα που θα το αντικαταστήσει, τον ρώτησαν την άλλη μέρα σε ραδιοφωνική συνέντευξη και ήταν αφοπλιστικός: «Δεν έχω ιδέα»!!!
Οι μεγαλύτεροι βέβαια, το έχουμε ξαναδεί το έργο. Κάθε φορά που μια κυβέρνηση είναι στριμωγμένη, κάνει εξαγγελίες για την παιδεία. Μεταξύ αυτών ότι ΘΑ καταργήσει τις πανελλαδικές και θα «κλείσει» τα φροντιστήρια. Το θεατρικό αυτό έργο έχει δύο εκδοχές. Εάν η κυβέρνηση αυτή χάσει τις επόμενες εκλογές βγαίνει και λέει να, εγώ ΘΑ καταργούσα τις πανελλαδικές αλλά δεν με αφήσατε…
Εάν η κυβέρνηση κερδίσει τις επόμενες εκλογές, συνήθως αλλάζει ο υπουργός Παιδείας, ο νέος κάνει πάλι συζητήσεις και διαβουλεύσεις και βάζει κι αυτός στόχο να τις καταργήσει. Την επόμενη τετραετία φυσικά…
Εν τω μεταξύ, όσο στην πολιτική ΣΚΗΝΗ διαδραματίζονται αυτά, οι φροντιστές οργανώνουμε την επόμενη χρονιά ! Είμαστε έτοιμοι για τα θερινά μαθήματα προετοιμασίας που ξεκινάνε μία εβδομάδα μετά το τέλος των σχολικών εξετάσεων, έχουμε έτοιμα τα εβδομαδιαία προγράμματα, έχουμε οργανώσει την ύλη που θα διδάξουμε, έχουμε τυπώσει δικά μας βιβλία-βοηθήματα και έχουμε έτοιμο και το πρόγραμμα διαγωνισμάτων. Επίσης είμαστε έτοιμοι για την έναρξη μαθημάτων όλων των τάξεων Γυμνασίου και Λυκείου, το Σεπτέμβρη !
Γιατί … ΠΑΡάγουμε ΕΡΓΟ!

Πήγαινε στην κορυφή