Εβδομαδιαία Τοπική Εφημερίδα

Έργα, όχι λόγια

Εκλογές έρχονται και διαβάζουμε σε προγράμματα δημοτικών παρατάξεων, κομμάτων κλπ για το «νοικοκύρεμα του δήμου», τη «βελτίωση των οικονομικών», την «πράσινη ανάπτυξη», το «σεβασμό στο περιβάλλον», την «ποιότητα ζωής»  και άλλα χαριτωμένα. Και χορταίνουμε με τα λόγια ή τα ψίχουλα. «Παραγγείλαμε (τόσους) καινούργιους κάδους απορριμμάτων» και φυσικά κάθε δήμαρχος που σέβεται τον εαυτό του αναγράφει πάνω σε κάθε κάδο το έτος απόκτησής του για να «φανεί» το έργο του. Πιστός στο μοντέλο διαχείρισης, χωρίς κανένα όραμα, με έργο χωρίς πνοή.

Εδώ και μισό χρόνο περίπου, οι αρχές του Λονδίνου δοκιμάζουν ίσως τους πιο προηγμένους κάδους απορριμμάτων στον κόσμο. Λέγονται Big Belly Solar και, όπως προδίδει το όνομά τους, έχουν μεγάλη «κοιλιά» παρότι δεν καταλαμβάνουν πολύ χώρο. Ο λόγος είναι ότι χρησιμοποιούν την ενέργεια που αντλούν από τον ήλιο για να πυροδοτήσουν μηχανισμό, ο οποίος συμπιέζει τα σκουπίδια στο ένα όγδοο με ένα έκτο του πραγματικού τους μεγέθους. Όταν γεμίζουν σε ποσοστό 80-85%, ειδοποιούν με γραπτό μήνυμα την αρμόδια υπηρεσία, ώστε να σταλεί το απορριμματοφόρο.
Τέτοιοι κάδοι έχουν μέχρι στιγμής τοποθετηθεί σε τέσσερα σημεία του κεντρικού Λονδίνου, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν είναι τόσο αποδοτικοί όσο υπόσχεται η εταιρεία που τους επινόησε. «Πρόκειται για ένα καινοτόμο πιλοτικό πρότζεκτ που θα μπορούσε να οδηγήσει σε πραγματική εξοικονόμηση, τόσο σε ό,τι αφορά το κόστος όσο και τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου», δήλωσε ο Εντ Άργκαρ από το δημοτικό συμβούλιο του Ουέστμινστερ. Κάθε κάδος στοιχίζει περίπου 1.200 ευρώ το χρόνο, συμπεριλαμβανομένων των εξόδων συντήρησης και αποκομιδής, για ένα πενταετές συμβόλαιο. Μακροπρόθεσμα ο κάδος συμφέρει οικονομικά, καθώς έχει αποδειχθεί ότι μειώνει τον αριθμό των αποκομιδών ακόμη και κατά 86%. Ο δήμος του Μέρτον έχει παραγγείλει 30 τέτοιους κάδους και προσβλέπει σε εξοικονόμηση έως και 18.000 ευρώ το χρόνο. Εάν οι υπολογισμοί του επαληθευτούν, σκοπεύει σύντομα να προμηθευτεί ακόμη περισσότερους, ενώ αναμένεται να ακολουθήσουν και άλλοι δήμοι του Λονδίνου. Έχετε ακούσει κάτι, ώ φιλόδοξοι υποψήφιοι;
Το Μπουτάν, που αντί για το ΑΕΠ χρησιμοποιεί το μοντέλο της Ακαθάριστης Εγχώριας Ευτυχίας για να μετρήσει την ευημερία των 700.000 κατοίκων του, φιλοδοξεί να γίνει λίγο πιο «καθαρό» και ευτυχισμένο εκμηδενίζοντας τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου που παράγει. Έτσι, έπειτα από μια σειρά άλλων μέτρων, το μικρό βασίλειο των Ιμαλαΐων ετοιμάζεται να υποδεχθεί τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα. Η κυβέρνηση του Μπουτάν υπέγραψε συμφωνία με τη Nissan, τα ηλεκτροκίνητα Leaf της οποίας θα αντικαταστήσουν τα συμβατικά οχήματα του κυβερνητικού στόλου, καθώς και τα ταξί στην πρωτεύουσα Θίμφου. Παράλληλα, ο ιαπωνικός όμιλος θα εγκαταστήσει σταθμούς ταχείας φόρτισης σε ολόκληρη τη χώρα για να υποστηρίξει τους νέους στόλους.
Ας μιλήσουμε, λοιπόν, για τα κοστοβόρα και ενεργειοβόρα κρατικά και δημοτικά αυτοκίνητα, λεωφορεία, απορριμματοφόρα και λοιπά οχήματα. Ο λόγος για το plug-in υβριδικό BYD Qin, το οποίο ήρθε να ταράξει τα νερά σε μια χώρα με τεράστιο πρόβλημα ρύπανσης του ατμοσφαιρικού αέρα, όπου ακόμη και οι γενναιόδωρες επιδοτήσεις δεν είχαν κατορθώσει να τονώσουν την ηλεκτροκίνηση. Κυκλοφόρησε μόλις τον περασμένο Δεκέμβριο και μέσα στο πρώτο δίμηνο του τρέχοντος έτους έγινε το πράσινο αυτοκίνητο με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στην Κίνα.  Σύμφωνα με την BYD, τα πρώτα 100 οχήματα πουλήθηκαν μέσα σε 2 δευτερόλεπτα αφότου άρχισε η διάθεσή τους στο Ίντερνετ. Με επιτάχυνση 0-100 χλμ. σε 5,9 δευτερόλεπτα, ανώτατη ταχύτητα 185 χιλιόμετρα την ώρα, κατανάλωση καυσίμου 1,6 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα και αυτονομία 70 χιλιομέτρων με πλήρως φορτισμένη μπαταρία. Το οποίο σημαίνει ότι καλύπτει τις καθημερνές ανάγκες οποιουδήποτε Δήμου της Αττικής με αυτονομία και ελάχιστο κόστος.
Η BYD δεν είναι κάποια μικρή και τυχαία εταιρεία. Έχει, τα τελευταία χρόνια, κάνει αισθητή την παρουσία της και σε άλλες αγορές, κυρίως χάρη στα ηλεκτροκίνητα λεωφορεία της. Τον Ιανουάριο, η αρχή μεταφορών του Λονδίνου ανακοίνωσε την προσθήκη τέτοιων λεωφορείων στο στόλο της βρετανικής πρωτεύουσας, ενώ πρόσφατα τα πρώτα ηλεκτροκίνητα λεωφορεία του κινεζικού ομίλου έκαναν την εμφάνισή τους σε Βραζιλία και Ουρουγουάη. Φέτος θα αρχίσει επίσης η παραγωγή του πρώτου πλήρως ηλεκτροκίνητου αρθρωτού λεωφορείου στον κόσμο. Υπογραμμίζουμε ότι το μόνο σοβαρό κόστος συντήρησης τέτοιων οχημάτων είναι η αντικατάσταση των μπαταριών τους αλλά ολοκληρώνεται στις ΗΠΑ το τεράστιο εργοστάσιο το οποίο θα μειώσει αισθητά και αυτό το κόστος. Για να δούμε αν τα επόμενα 5 χρόνια θα υπάρξει έστω και ένας Δήμος να ενδιαφερθεί για το θέμα.
Η HONDA το παρουσίασε ως σπίτι αλλά θα μπορούσε να είναι δημόσιο κτίριο, σχολείο, δημοτικό περίπτερο ή αθλητική εγκατάσταση. Ένα έξυπνο σπίτι κατασκευασμένο με επίκεντρο το ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο και με θετικό ισοζύγιο ενέργειας.
Αξιοποιώντας στο έπακρο πολλές πράσινες τεχνολογίες, το Honda Smart Home US θα παράγει αρκετή ενέργεια για να τροφοδοτεί το ίδιο το σπίτι και το αυτοκίνητο των ενοίκων του, ενώ θα διοχετεύει το πλεόνασμα στο δίκτυο ηλεκτροδότησης.
Το σπίτι, με εμβαδόν 185 τ.μ., ανεγέρθηκε στο χώρο του πανεπιστημίου της Καλιφόρνια, στο Ντέιβις. Ο «εγκέφαλος» του συστήματος βρίσκεται στο γκαράζ, απ’ όπου ελέγχεται και ρυθμίζεται η κατανάλωση ενέργειας σε ολόκληρο το σπίτι. Το έξυπνο σπίτι περιλαμβάνει ένα πακέτο μπαταριών 10kWh, οι οποίες μπορούν να αποθηκεύσουν την πλεονάζουσα ηλιακή ενέργεια για τις μέρες με συννεφιά, ενώ οι ίδιες έχουν χαμηλή κατανάλωση. Εκτός από τον «εγκέφαλο», ο οποίος φροντίζει το σπίτι να τροφοδοτείται απευθείας από τον ήλιο την ημέρα και από τις μπαταρίες τη νύχτα, στο γκαράζ υπάρχει και ένα ηλεκτροκίνητο Honda Fit που μπορεί, υπό προϋποθέσεις, να φορτιστεί από τα ηλιακά πάνελ του σπιτιού μέσα σε μόλις δύο ώρες.
Οι εμπνευστές του – απλού αλλά καλαίσθητου – Honda Smart Home υποστηρίζουν ότι το σπίτι επιτυγχάνει μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 11 τόνους το χρόνο σε σχέση με ένα αντίστοιχο σπίτι παρόμοιου μεγέθους, ενώ καταναλώνει λιγότερη από τη μισή ενέργεια για θέρμανση, ψύξη και φωτισμό. Κατασκευάστηκε έτσι ώστε να αξιοποιεί προς όφελός του το τοπικό κλίμα και περιλαμβάνει μεταλλική οροφή, λαμπτήρες LED, καθώς και ξύλο από βιώσιμη υλοτομία.
Για τους ενδιαφερόμενους, το ραντεβού είναι μετά τις εκλογές. Μέχρι τότε, ας λέμε!