Εξετάσεις:Ο Φόβος του τερματοφύλακα πριν από τα Πέναλτυ

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ - ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Εξετάσεις:Ο Φόβος του τερματοφύλακα πριν  από τα Πέναλτυ

Γράφει ο ΝΤΑΛΗΣ ΒΑΓΓΕΛΗΣ, ∆ιεύθυνση Σπουδών των
φροντιστηρίων «Πρόταση»

 

ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ :Ο ΦΟΒΟΣ ΤΟΥ ΤΕΡΜΑΤΟΦΥΛΑΚΑ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΑ ΠΕΝΑΛΤΥ

Η περίοδος των εξετάσεων ήρθε  και για τις οικογένειες
που έχουν παιδιά που θα συµµετά- σχουν σε αυτές η κατάσταση τείνει να είναι
δύσκολη. Τα συναισθήµατα γίνονται πιο έντονα. Τα νεύρα πολλαπλασιάζονται.
Οι γονείς προσπαθούν να είναι ενθαρρυντικοί και υποστηρικτικοί, όµως παρά τις
καλές προθέσεις, από αυτή την προσπάθεια, συχνά ξεπηδούν πολλοί καβγάδες.
  
Οι
ψυχολόγοι µας λένε ότι φράσεις του τύπου «∆εν έχεις άλλη επιλογή από το να
βάλεις τα δυνατά σου και να πετύχεις»
, στα εφηβικά αυτιά ακούγονται σαν µονό-
δροµος και δηµιουργούν την αίσθηση της ασφυξίας.
Οι έφηβοι έχουν ανάγκη να
νιώθουν ότι οι ενήλικες τους έχουν εµπιστοσύνη. Η φράση «Είµαι βέβαιος/η ότι
θα προσπαθήσεις για να κάνεις ό,τι καλύτερο µπορείς»
προσλαµβάνεται µε
µεγαλύτερη ανακούφιση. Η επιτυχία είναι ο στόχος όλων µας παντού και πάντα.

Στατιστικά όµως οι αποτυχίες που έχουµε στη ζωή µας είναι πολύ περισσότερες από
τις επιτυχίες. Άλλο αν φροντίζουµε να τις «ξεχνάµε».

Μας αρέσει να θυµόµαστε
µόνο τις καλές µας στιγµές.
Τις άλλες τις απωθούµε. Λέ- γεται πως ο Έντισον
έκανε πάνω από 1.000 προσπάθειες µέχρι να καταφέ- ρει να φτιάξει τον ηλεκτρικό
λαµπτήρα.

Κι όταν του ζήτησαν να σχολιάσει τί αισθανόταν για τις αποτυχίες
αυτές, φέρεται να είπε: «∆εν απέτυχα 1.000 φορές, απλώς βρήκα 1.000 τρόπους µε
τους οποίους το σχέδιό µου δεν δουλεύει
».

Τον Τόµας Έντισον τον θυµόµαστε όµως
όλοι ως τον άνθρωπο που κατα- σκεύασε τον ηλεκτρικό λαµπτήρα κι όχι ως τον
1.000 φορές αποτυχηµένο ερευνητή ! Κι αν µιλάµε για την αποτυχία λίγο πριν
τις εξετάσεις δεν είναι γιατί την περιµένουµε. Είναι γιατί ο φόβος της, ναι ο
φόβος της, είναι η κυριότερη αιτία του άγχους που διακατέχει και τους εφήβους
αλλά και τις οι- κογένειές τους που «συµπάσχουν» µαζί τους.
Το άγχος
κορυφώνεται και φράσεις όπως «∆εν θα γράψω τίποτα…», «….Αν αποτύχω,
τελείωσαν όλα…» ακούγονται όλο και πιο συχνά από τα στόµατα των υποψηφίων. Όλοι
βέβαια ξέρουµε ότι οι εξετά- σεις µπορεί να είναι καθοριστικές για την εισαγωγή
στο πανεπιστήµιο, αλλά δεν αποτελούν απαραίτητη προϋπό- θεση για µια
ευτυχισµένη και δηµιουργική ζωή.

 Έτσι µια αποτυχία, µικρή ή µεγάλη, σίγουρα
δεν µπορεί να είναι το τέλος του κόσµου, ακόµα κι αν φαίνεται έτσι. Θα υπάρξουν
πολλές άλλες ευκαιρίες για να δοκιµαστεί και να πετύχει κάποιος. Κάποιοι γονείς
λοιπόν, στην προσπάθειά τους να αποσυµπιέσουν τα παιδιά τους από το άγχος λένε
τη λάθος φράση: «Μην ανησυχείς, οι εξετάσεις δεν είναι κάτι σηµαντικό. Το
πτυχίο είναι µόνο ένα χαρτί…» Αυτό «ακούγεται» από τα παιδιά τους ως
«Χαλάρωσε, οδηγείς ένα πλοίο που κατευθύνεται µε πλήρη ταχύτητα προς ένα
τεράστιο παγόβουνο!
». Κι όµως! Είναι τόσο υπερβολικό. Αντίθετα, αν λέγανε
«Σε καταλαβαίνω που ανησυχείς γιατί για σένα είναι σηµαντικό»
, αυτό σίγουρα θα
λειτουργούσε πιο ανακουφι- στικά… Αντίστοιχα αποθαρρυντική είναι και η έκφραση
«Θυµήσου πόσο καλά τα κατάφερε η αδελφή σου/ο αδελφός σου…»

∆εν υπάρχει
µεγαλύτερη πρόκληση για έναν έφηβο από τη σύγκριση µε τους συνοµηλίκους. Η
σύγκριση πυροδοτεί µια σειρά εκρήξεων. Είναι καλό να αποφεύγε- ται η σύγκριση µε
αδέλφια, ταλαν- τούχα ξαδέλφια ή και γείτονες που είναι παιδιά-θαύµατα. Και
έρχονται οι µέρες των εξετά- σεων αλλά τα παιδιά δεν είναι όλη την ώρα πάνω από
ένα βιβλίο.
Ασχολούνται για παράδειγµα µε το κινητό τους.
 Τότε πέφτει η
βόµβα: «Πώς µπορείς να διαβάσεις µε αυτές τις οθόνες να λειτουργούν ταυτόχρονα;» Είναι µια φράση που µπορεί να δυναµιτίσει την ατµόσφαιρα και σε καµία
περίπτωση δεν θα οδηγήσει στη «συµµόρφωση» των εφήβων. Το ακριβώς αντίθετο.

Η
χρήση του Η/Υ ή του κινητού στη διάρκεια των εξε- τάσεων θα πρέπει να έχει
ρυθµιστεί από πριν. Την περίοδο των εξετά- σεων το καλύτερο που µπορούν να πουν
οι γονείς για αυτές τις δραστηριότητες είναι: «Παρατηρώ ότι σπα- ταλάς πολύ
χρόνο µπροστά από την οθόνη και φοβάµαι ότι θα απογοητευτείς αν δεν πας καλά
εξαιτίας του χρόνου που δεν εκµεταλλεύεσαι».
  
Οι καλά προετοιµασµένοι όλοι τη
χρονιά διαγωνιζόµενοι είναι απίθανο να αποτύχουν σε εξετάσεις. Μπορεί να
γράψουν καλύτερα ή χειρότερα από ότι περιµένουν αλλά αποτυχία δεν θα είναι.

Αυτό που χρειάζεται λοιπόν αυτές τις µέρες είναι ένα καλό πρόγραµµα.
Και
ηρεµία. Ακούστε τις παραινέσεις των ειδικών:
Οργανώσετε σωστά το χρόνο σας.
 Επαναλάβετε όλα τα µαθήµατα και σταθείτε σε αυτά που περιέχουν πε- ρισσότερες
λεπτοµέρειες. Σηµει- ώστε µε µολύβι τα πιο σηµαντικά ή τα πιο δύσκολα στην
αποµνηµό- νευση κοµµάτια. ∆ώστε βαρύτητα στα σηµεία των µαθηµάτων που δεν
γνωρίζετε σε ικανοποιητικό βαθµό. Μην επιµένετε µόνο σε αυτά που γνωρίζετε ήδη
πολύ καλά. Αν είστε πολύ κουρασµένοι, κάντε ένα µικρό διάλειµµα και συνεχίστε τη
µελέτη λίγο αργότερα.
 Σκεφτείτε θετικά! Πιστέψτε στη δουλειά σας και στην
προετοιµασία που έχετε κάνει ως τώρα.
Φανταστείτε τη στιγµή που θα έχουν
τελειώσει οι εξετάσεις.
Σκεφτείτε πόσο ωραία πράγµατα θα µπορείτε να κάνετε
τότε. Τελευταίο και καλύτερο: διάβασµα χωρίς διάλειµµα δεν αποδίδει! Βοηθάει
το µυαλό να επεξεργαστεί καλύτερα τις νέες πληροφορίες,
 αλλά και βελτιώνει τη
διάθεση, καθώς ξεκουράζεται τόσο το σώµα όσο και το πνεύµα. Αυτό που θα
πρέπει όλοι να έχουν κατά νου είναι ότι το διάλειµµα αποτελεί µέρος της
διαδικασίας µελέτης και όχι το τέλος της.
Αλλά να γίνεται µε τέτοιον τρόπο,
ώστε να επιστρέψουν στη µελέτη ανανεωµέ- νοι και όχι σαν να πρόκειται για µια
δυσβάσταχτη αγγαρεία. Γι’ αυτό χρειάζεται οργάνωση των διαλειµ- µάτων, όπως
ακριβώς οργανώνεται και η µελέτη. Απλές δραστηριότητες αποτε- λούν ανανέωση.
Βόλτα: Με την αλ- λαγή παραστάσεων και το περπάτηµα αναζωογονείται το σώµα και
το µυαλό. Άσκηση: Κάποιες ασκή- σεις χαλαρώνουν το σώµα αποτελε- σµατικότερα
από το µούδιασµα της καθιστικής στάσης.
Τηλεφώνηµα σε φίλο/φίλη: Με αυτόν τον
τρόπο όχι µόνο ξεφεύγει το µυαλό από το διάβασµα αλλά και ακούει κανείς µια
οικεία φωνή.
Συµµάζεµα: Ακούγεται λίγο περίεργο, αλλά έτσι φροντίζει κανείς
το χώρο του, τον ανανεώνει, οπότε διαβάζει σε καλύτερες συνθήκες, δηλαδή
νιώθει καλύτερα.
 Ένα καλό και υγιεινό φαγητό βοηθάει στην υγεία του οργανισµού,
σωµατικά και πνευµατικά. Ντους: ∆εν είναι µόνο ότι το ίδιο το ντους αναζωογονεί τον οργανισµό, είναι και η αί- σθηση ότι φροντίζει κανείς τον εαυτό του,
που βοηθάει στο να νιώ- σει κανείς καλύτερα και έτοιµος να επιστρέψει στο…

Καλό διάβασµα, παιδιά!

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Πήγαινε στην κορυφή