Ποδηλατόδρομος Λ. Βεΐκου: 1,6 εκατ. ο προϋπολογισμός

ΝΕΑ ΓΑΛΑΤΣΙΟΥ
Ποδηλατόδρομος Λ. Βεΐκου:  1,6 εκατ. ο προϋπολογισμός
Ο ποδηλατόδρομος της Λ. Βεΐκου και η ανάπλαση και μετατροπή σε δρόμους ήπιας κυκλοφορίας των οδών Λυσίου και Γαλακηδών αποτελούν ένα ενιαίο έργο, το οποίο χρηματοδοτείται στο σύνολό του και αποκλειστικά για το σκοπό αυτό από το ΕΣΠΑ στο πλαίσιο του Προγράμματος «Πράσινη Ζωή στην Πόλη». Αυτό δήλωσε στον «Παλμό» ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών Κώστας Ζώμπος, μιλώντας μας για το έργο αυτό γύρω από το οποίο έχει προσφάτως αναπτυχθεί μια… πολεμική στην πόλη μας.
Πολύς λόγος, λοιπόν, γίνεται τον τελευταίο καιρό στο Γαλάτσι για τον ποδηλατόδρομο που κατασκευάζεται κατά μήκος της Λ. Βεΐκου από το ύψος της Τράλλεων μέχρι την Χριστιανουπόλεως. Πολλά και τα τηλεφωνήματα που έχουμε δεχθεί για το ίδιο θέμα από συνδημότες μας, στην πλειονότητά τους τηλεφωνήματα αγανάκτησης για «το έργο που δεν τελειώνει», που «καταστρέφει πεζοδρόμια, πλατείες και συντριβάνια» και για το οποίο «σπαταλώνται ένα σωρό χρήματα που θα μπορούσαν να πάνε κάπου αλλού όπου υπάρχει ανάγκη». Αμέτρητα και τα σχόλια που ακούγονται στις παρέες στα cafe της πόλης αλλά και στα λογής λογής πηγαδάκια που σχηματίζονται σε πολιτιστικές και άλλες εκδηλώσεις, σχόλια που αφορούν τόσο στον «κουτσό», όπως τον χαρακτηρίζουν, ποδηλατόδρομο όσο και στην ανάπλαση των οδών Λυσίου και Γαλακηδών – «κάτω από το σπίτι του δημάρχου» – και με βάση ποιά κριτήρια επιλέχθηκαν οι δρόμοι αυτοί και όχι κάποιοι άλλοι.
Γι’αυτό κι εμείς απευθυνθήκαμε στον καθ’ύλην αρμόδιο, τον αντιδήμαρχο Τεχνικών Υπηρεσιών κ. Κώστα Ζώμπο, προκειμένου να λυθούν οι απορίες οι δικές μας αλλά και οι δικές σας, των φίλων αναγνωστών. 
Το Πρόγραμμα «Πράσινη Ζωή στην Πόλη» είναι μια πιλοτική πρωτοβουλία που σχεδίασαν και υλοποιούν από κοινού το Υπουργείο Οικονομίας και η Περιφέρεια Αττικής με πόρους του ΕΣΠΑ 2007 – 2013. Σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση χρηματοδοτεί δράσεις που αποσκοπούν στην αύξηση του πρασίνου εντός του αστικού ιστού, στη δημιουργία σύγχρονων και προσβάσιμων σε όλους υποδομών και στην αξιοποίηση καινοτόμων λύσεων για την αναβάθμιση του αστικού ιστού. Η Περιφέρεια Αττικής δημοσίευσε πρόσκληση προς τους δήμους της, οι οποίοι είναι και οι τελικοί δικαιούχοι του Προγράμματος και οι οποίοι κλήθηκαν (και καλούνται για όσο συνεχίζει να «τρέχει» το πρόγραμμα) να καταθέσουν ολοκληρωμένο φάκελο με σχέδια και προτάσεις για την «Πράσινη Ζωή στην Πόλη».
Ο Δήμος Γαλατσίου υπέβαλε την πρότασή του «Ανάπλαση – κατασκευή δικτύου πλατειών, οδών ήπιας κυκλοφορίας και ποδηλατόδρομων» στις 30/1/2009 και πέντε μήνες μετά, στις 26/5/2009 η πρότασή του εγκρίθηκε. Το έργο ξεκίνησε δύο χρόνια μετά, την 1/12/2011 με χρονικό ορίζοντα αποπεράτωσης του έργου τον Μάιο του 2014! 
Ο τελικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 2.151.581,42 ευρώ. Από αυτά το 25% περίπου (ήτοι 540.000 ευρώ) δαπανήθηκαν για την ανάπλαση των οδών Λυσίου και Γαλακηδών και το υπόλοιπο 75% (1.611.581,42 ευρώ) θα δαπανηθεί για την κατασκευή του επίμαχου ποδηλατόδρομου, των αναπλάσεων που γίνονται στα πεζοδρόμια δεξιά και αριστερά στη Λ. Βεΐκου, των φωτιστικών, των παγκακίων κλπ. Και εύλογα αναρωτιέται κανείς, πρέπει όλα αυτά τα χρήματα να πάνε εκεί; Δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν και αλλού; «Δυστυχώς όχι» απαντά ο κ. Ζώμπος και εξηγεί το γιατί: 
«Τα έργα που μπορούν να υλοποιηθούν από τους δήμους είναι ρητώς προκαθορισμένα από το ΕΣΠΑ, χωρίς δυστυχώς να έχει προηγηθεί έρευνα για τις ανάγκες και τις ελλείψεις που έχει ο κάθε δήμος ξεχωριστά. Συνεπώς, ο Δήμος Γαλατσίου υποβάλλει μελέτες σε όλα τα ξεχωριστά προγράμματα του ΕΣΠΑ που ανακοινώνονται κατά καιρούς ώστε να εξασφαλίσει χρηματοδότηση έργων για την πόλη μας με στόχο πάντα το όφελος των κατοίκων. Το Πρόγραμμα αυτό, μέσω του οποίου κατασκευάζεται ο ποδηλατόδρομος στη Βεΐκου και ολοκληρώθηκε η ανάπλαση των δρόμων ήπιας κυκλοφορίας Λυσίου και Γαλακηδών, εγκρίθηκε για εμάς και χρηματοδοτήθηκε από το ΕΣΠΑ με αποτέλεσμα να δοθούν τα συγκεκριμένα χρήματα στο δήμο μας για τα συγκεκριμένα και μόνο έργα που διαφορετικά θα τα είχαν απορροφήσει άλλοι δήμοι.»
Σαθρό το σκεπτικό απορρόφησης του ΕΣΠΑ θα πείτε και μάλλον θα έχετε δίκιο.
Η ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΩΝ ΔΡΟΜΩΝ
Ωστόσο το σκεπτικό βάσει του οποίου επιλέχθηκαν οι συγκεκριμένοι δρόμοι για ανάπλαση αλλά και η δημιουργία του ποδηλατόδρομου στο σημείο εκείνο της Λ. Βεΐκου έχει μια λογική και σχεδιασμό. Βασικός σκοπός της πρότασης που κατέθεσε ο Δήμος Γαλατσίου ήταν ο καθορισμός ενός κέντρου για την πόλη, στη θέση που έτσι κι αλλιώς συγκεντρώνονται «χρήσεις κέντρου» όπως το δημαρχείο, εμπορικά καταστήματα, τράπεζες καθώς και διασταύρωση σημαντικών οδικών αξόνων (Γαλατσίου και Βεΐκου). Στο σημείο αυτό βρίσκονται οι οδοί Λυσίου και Γαλακηδών, οι οποίες συγκεντρώνουν την κίνηση των κατοίκων από τους γύρω δρόμους και τη μεταφέρουν στο κέντρο του Γαλατσίου.
Επίσης, αν φανταστείτε τους δρόμους αυτούς να σχηματίζουν ένα νοητό ανάποδο «Γ», θα δείτε πως ενώνουν τρεις πλατείες: αυτή της οδού Λυσίου, την πλατεία κάτω από την Αγία Γλυκερία και το πάρκο της οδού Πυθαγόρα. Με τη δημιουργία ενός δικτύου δρόμων ήπιας κυκλοφορίας δημιουργείται ένας άξονας περιπάτου μέσα στην πόλη.
Η συνέχεια της πρότασης γίνεται με την λεωφόρο Βεΐκου και τον ποδηλατόδρομο που κατασκευάζεται από την Τράλλεων μέχρι την Χριστιανουπόλεως σε πρώτη φάση και αργότερα θα επεκταθεί μέχρι τις αθλητικές εγκαταστάσεις και το Άλσος Βέικου. Σύμφωνα με τις μελέτες της Αττικό Μετρό Α.Ε. που είναι γνωστές στο Δήμο Γαλατσίου, στο ύψος της οδού Τράλλεων θα κατασκευαστεί μελλοντικά σταθμός του μετρό. Το σκεπτικό, λοιπόν, είναι ο ποδηλατόδρομος και τα ανακατασκευασμένα πεζοδρόμια να χρησιμοποιούνται από τους πολίτες καθώς θα μπορούν να φτάνουν με το μετρό στην Τράλλεων και στη συνέχεια να τα χρησιμοποιούν για να επισκέπτονται το αθλητικό κέντρο και τις γύρω περιοχές πρασίνου και αναψυχής.
«Δεν είναι τυχαία η επιλογή των σημείων τελικά» σημειώνει ο κ. Ζώμπος. «Η προτεινόμενη διαδρομή του ποδηλατόδρομου, αν και σύντομος σε πρώτη φάση, διατρέχει τον ιστό της πόλης σε επιλεγμένους υπαίθριους χώρους και θα λειτουργεί ως υποδοχή για διάφορες πολιτιστικές και αθλητικές εκδηλώσεις, πορείες για πεζούς, για ποδηλάτες κλπ.»
Όπως και στις οδούς Λυσίου και Γαλακηδών, έτσι και στον ποδηλατόδρομο της Λ. Βεΐκου θα τοποθετηθούν παγκάκια (36 στον αριθμό), φωτιστικά φωτοβολταϊκά (65), καλαίσθητοι κάδοι απορριμμάτων (21) και θα διαμορφωθούν ειδικοί χώροι (παρτέρια) φύτευσης.
Και για όσους αγαπούν τους αριθμούς αξίζει να αναφέρουμε ότι, όπως ορίζει η μελέτη, στην οδό Γαλακηδών τοποθετήθηκαν 14 παγκάκια, 12 κάδοι απορριμμάτων, 9 ζαρντινιέρες και 326 κολονάκια παρεμπόδισης στάθμευσης. Αντίστοιχα στην οδό Λυσίου, 5 παγκάκια, 17 κάδοι απορριμμάτων, 9 ζαρντινιέρες και 120 κολονάκια παρεμπόδισης στάθμευσης.
«Ως προν τον ποδηλατόδρομο για παράδειγμα, το κόστος δεν το ανεβάζει η κατασκευή αυτού καθ’αυτού του ποδηλατόδρομου αλλά συνολικά και οι αναπλάσεις που γίνονται μέσα από αυτόν στα πεζοδρόμια» εξήγησε ο αντιδήμαρχος.
Από την κουβέντα που είχαμε με τον κ. Ζώμπο αντιληφθήκαμε πως στόχος της δημοτικής αρχής είναι το δίκτυο αυτό των δρόμων ήπιας κυκλοφορίας να επεκταθεί και από την απέναντι πλευρά της Αγίας Γλυκερίας, δηλαδή στο τετράγωνο Πρωτοπαπαδάκη (μέσα από το Μνημείο Εθνικής Αντίστασης) – Ελ. Βενιζέλου – Αγίας Γλυκερίας. «Έχει ήδη κατατεθεί η πρότασή μας για χρηματοδότηση από το ΚΑΠΕ (Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας) για την “Βιοκλιματική ανάπλαση του κέντρου πόλης του Γαλατσίου”» μας είπε.
Εμείς δεν θα γκρινιάξουμε άλλο για τον ποδηλατόδρομο διότι πραγματικά πιστεύουμε πως ό,τι γίνεται προς την κατεύθυνση της αναβάθμισης της καθημερινότητας των δημοτών μας, καλώς γίνεται. Ωστόσο, θέλουμε να δούμε αντίστοιχα έργα αναβάθμισης και σε άλλους τομείς και κυρίως σ’ εκείνους που έχουν άμεσα να κάνουν με τον άνθρωπο – δημότη και τις ανάγκες του. Και δυστυχώς οι ανάγκες για χρηματοδότηση αυτής της πόλης είναι πολλές.
ΔΗΜΗΤΡΑ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΥ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Πήγαινε στην κορυφή