Εβδομαδιαία Τοπική Εφημερίδα

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΛΑΤΩΝ ΔΕΛΤΑ, Συγγραφέας

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΛΑΤΩΝ ΔΕΛΤΑ, Συγγραφέας «Ο έρωτας είναι
δώρο των θεών
στον άνθρωπο»


ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: ΜΑΙΡΗ ΓΚΙΩΝΗ – ΛΑΡΕΝΤΖΑΚΗ


Αλέξανδρος Πλάτων Δέλτα
είναι το λογοτεχνικό
ψευδώνυμο του Αλέξανδρου Δημόπουλου. Είναι ποιητής, 
πεζογράφος, θεατρικός
συγγραφέας και εικαστικός.
Στη λογοτεχνία άρχισε
να κάνει την παρουσία του γύρω στα 1988 και το 1995
κυκλοφόρησε την πρώτη του ποιητική συλλογή.
Είναι ενεργό μέλος
του λογοτεχνικού σωματείου «International Society
of Greek Writers & Artists»
και μέλος της Εταιρίας
Λογοτεχνών Νοτιοδυτικής
Ελλάδας.
Στον εικαστικό χώρο έκανε
την εμφάνισή του με δύο
ατομικές εκθέσεις,
η πρώτη το 2006 με τίτλο
«26 Σπουδές για το δάκρυ
της Ιστορίας στο περιθώριο μιας μπαρότσαρκας» και
η δεύτερη το 2008 με τον τίτλο
«Ομίχλης τοπίο».


Συγγραφικά έργα του «Η σκοτεινή πλευρά του φεγγαριού» (1995), «Περίπατος στο μισό σκοτεινό της πολιτείας» (2000), «Σεργιάνι στο περιβόλι με τις αναμνήσεις» (2001», «Των δακρίων τα παιδιά» (2001), «Διατομή» (2001), «Οι μικρομεσαίοι» (2002), «Οι σκοτεινοί φράκτες του ουρανού» (2003)», «Ραμάλα» (2003), «Μέρμηγκας ο Μέγας» (2003), «Χορεύοντας με τον έρωτα» (2013) εκδόσεις Οσελότος, «Έρως εν πλω» (2011) εκδόσεις Οσελότος, «Ταξιδεύοντας με το χρυσάνθεμο» (2011) εκδόσεις Οσελότος, «Λαμόγια και τηλεόραση» (2012) εκδόσεις Οσελότος, «Μεσημβρινό ηλιοτρόπιο» (2013) εκδόσεις Οσελότος, «Επιμύχια» [(2014) εκδόσεις Οσελότος, «Καλειδοσκόπιο» (2016) εκδόσεις Πολυγένης.
Έχει βραβευθεί από τον Δ.Ε.Ε.Λ. το 2009 για την προσφορά του στα Ελληνικά γράμματα. Το 2010 τιμήθηκε με βραβείο, από τον πολιτιστικό οργανισμό του δήμου Αθηναίων για την προσφορά του στην λογοτεχνία. Το 2009 τιμήθηκε με βραβείο από την «The Austrian Representative of the United Cultural Convention» για ποίημά του αφιερωμένο στη Μάνα. Το 2010 τιμήθηκε με το Α’ βραβείο για το ποίημα «Κενός χώρος». Το 2011 βραβεύτηκε με το Α’ βραβείο για το ποίημά του «Ηθικές αξίες και Μαμωνάς». Και τα δύο ποιήματα βρίσκονται στη συλλογή «Μεσημβρινό ηλιοτρόπιο». Το 2011 του δόθηκε τιμητικό βραβείο για την συμμετοχή του στην 32η γιορτή των ποιητών. Την ίδια χρονιά τιμήθηκε με βραβείο από το αγγλικό magazine «Midnight» για την παρουσία του στο βιβλίο «Αnthology» του Δ.Ε.Ε.Λ.
Το 2013 έλαβε από την Διεθνή Ακαδημία Γραμμάτων και Τεχνών «Θεά Αθηνά» Α’ βραβείο για την προσφορά του στη λογοτεχνία.
Βιβλία του έχουν παρουσιαστεί και σε διεθνή Φεστιβάλ βιβλίου, όπως στο Edinburgh International Festival.
Εντός του Νοεμβρίου θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις «Οροπέδιο» η νέα ποιητική συλλογή του.

 

 

 

«ΠΑΛΜΟΣ»: Σε ποιό περιβάλλον μεγαλώσατε;
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΛΑΤΩΝ ΔΕΛΤΑ: Τα παιδιά για να μεγαλώσουν σωστά χρειάζονται αγάπη, χώμα και μια φέτα ψωμί. Και τα τρία συστατικά τα είχα. Βλέπετε ο πατέρας μου, παρόλο που ήταν στην Χωροφυλακή, ήταν πολύ προοδευτικός με μας τα παιδιά. Αυτό βέβαια οφειλόταν στο γεγονός ότι είχε τελειώσει το Σχολαρχείο έχοντας ποιότητα σκέψης. Για να καταλάβετε, μας έβαζε από 5 χρονών να ακούμε το θέατρο της Δευτέρας ή να ακούμε κλασική μουσική και όπερα. Την επαύριο έβγαινα στην αλάνα τραγουδώντας Φίγκαρο του Μότσαρτ.

 

 

«Π»: Πώς ήταν τα παιδικά σας χρόνια;
ΑΛ.ΠΛ.Δ.: Δυστυχώς, η απόφαση του πατέρα να μείνουμε στα προσφυγικά της Πάτρας σημάδεψε τα νεανικά μου χρόνια. Για 3-4 χρόνια δεχόμουν, σχεδόν κάθε ώρα, από τα προσφυγόπουλα σκληρό μπούλινγκ. Το αποτέλεσμα ήταν να γίνω πιο σκληρός από τα άλλα παιδιά. Αυτή η σκληρότητα στη συμπεριφορά με ακολούθησε έως τα 23 μου χρόνια. Είναι αυτό που ονομάζω «Σκοτεινά χρόνια». Στο βιωματικό βιβλίο μου «Επιμύχια» περιγράφω σε μικρές ιστορίες κάποια γεγονότα της παιδικής και εφηβικής ζωής μου.

 

 

«Π»: Πολυβραβευμένος συγγραφέας, ποιητής, εικαστικός… Τί σας κεντρίζει περισσότερο;
ΑΛ.ΠΛ.Δ.: Εικαστικός έγινα για να δώσω εικόνα στον γραπτό λόγο μου. Κατά τα άλλα, ο γραφιάς δεν πρέπει να έχει συγκεκριμένες προτιμήσεις. Όλα τα μέρη του γραπτού λόγου πρέπει να είναι σεβαστά. Προσωπικά ξεχωρίζω την ποίηση.

 

«Π»: Είναι δικός σας στόχος να απογυμνωθεί η εικόνα από το ψεύδος και την παραπλάνηση;
ΑΛ.ΠΛ.Δ.: Σε μια εποχή που η παραπλάνηση έχει συνοδοιπόρους και υποστηρικτές την επιστήμη την τεχνολογία, σωρεία από «συγγραφείς» και «δημοσιογράφους», είναι πολύ δύσκολο έως ακατόρθωτο να απομονωθεί και να παρουσιαστεί η αληθινή εικόνα. Απλά οι γνήσιοι γραφιάδες προσπαθούν για το καλύτερο αποτέλεσμα χωρίς, δυστυχώς, να ακούγονται.

 

«Π»: Ποιά βιβλία ή συγγραφείς σάς έχουν συγκινήσει;
ΑΛ.ΠΛ.Δ.: Το πρώτο εξωσχολικό βιβλίο με τίτλο «Πώς δενότανε το ατσάλι» του Νικολάι Οστρόφσκι. Το διάβασα όταν ήμουν 9 χρονών. Ξεχωριστή θέση έχει ο Καζαντζάκης. Ανεξάρτητα τι λένε για την βιβλιογραφία του, εμένα με συγκινεί η «Οδύσσεια». Στα 14 μου διάβασα Νίτσε και έψαχνα να βρω ποιος είναι ο Ζαρατούστρα. Από τους αγαπημένους είναι ο Παλαμάς, ο Σικελιανός κι ο Παπαδιαμάντης. Σήμερα διαθέτω μια αξιόλογη βιβλιοθήκη με 3.000 βιβλία περίπου.

 

«Π»: Ο συγγραφέας / ποιητής αφήνει στο λευκό χαρτί ένα κομμάτι της ψυχής του;
ΑΛ.ΠΛ.Δ.: Μόνο ο ποιητής έχει αυτό το προνόμιο.

 

 

«Π»: Πώς ξεκινάτε ένα έργο σας;
ΑΛ.ΠΛ.Δ.: Από τα ερεθίσματα που δέχομαι και είναι πολλά.

 

«Π»: Ποιοί οι ήρωές σας και τί σας εμπνέει σε αυτούς;
ΑΛ.ΠΛ.Δ.: Κάποτε ήταν ακόμα και ο Μοχάμεντ Άλι ο μποξέρ. Σήμερα το πεινασμένο παιδί. Ο ανήμπορος γέροντας.Ο ναρκομανής. Ο ομοφυλόφιλος. Ο κατατρεγμένος. Το μικρό ξυπόλητο τσιγγανάκι. Αυτοί είναι οι ήρωες μου.

 

 

«Π»: Γιατί γράφετε;
ΑΛ.ΠΛ.Δ.: Έξυπνη η ερώτησή σας. Πιστέψτε με δεν είχα καημό να γίνω γραφιάς. Έγινα γιατί οι μεγάλοι μας γραφιάδες είχαν πιάσει στασίδι στο υπουργείο Πολιτισμού για το κάτι τις τους κι απ’έξω τα πρώιμα κοράκια έτρωγαν τις σάρκες της χώρας και του λαού. Δεν ήρθε τυχαία η πτώχευση του λαού. Κάποιοι παρέδωσαν τα κλειδιά των αντιστάσεων τους, στα κοράκια.

 

«Π»: Ποιο έργο σας ξεχωρίζετε αγαπάτε ιδιαίτερα;
ΑΛ.ΠΛ.Δ.: Κανένας πατέρας δεν ξεχωρίζει τα παιδιά του. Ίσως, στο στερνοπούλι να έχει μεγαλύτερη ευαισθησία.

 

«Π»: Τι ρόλο παίζουν οι γρήγοροι ρυθμοί στην ζωή μας και το διαδίκτυο; Πώς μας επηρεάζουν τι αλλάζει;
ΑΛ.ΠΛ.Δ.: Οι γρήγοροι ρυθμοί έχουν να κάνουν τόσο με την αστικοποίηση όσο και με την γυναίκα. Δυστυχώς, χωρίς να φταίει ο καπιταλισμός, η γυναίκα σύρθηκε κυριολεκτικά στην αγορά εργασίας. Τότε έκοψε η… σούπα. Στη γωνία περίμεναν τη γυναίκα ρόλοι πολλαπλοί. Και η γυναίκα, στολίδι κάθε λαού και πολιτείας, άρχισε να τρέχει. Κι όμως, στα χρόνια που ήμουν έφηβος και στρατευμένος στη νεολαία Λαμπράκη μιλούσαμε για «μισθό νοικοκυράς». Σήμερα οι ταγοί της πολιτείας αρνούνται να δούνε το τεράστιο πρόβλημα αφήνοντας την οικογένεια χωρίς την συνεχή παρουσία της στο σπίτι με αντίτιμο για τις υπηρεσίες της. Όσο για το διαδίκτυο, αρνούμαι να το δαιμονοποιήσω. Έχεις κι αυτό τη χρησιμότητά του. Αν όμως μιλάμε για την αλόγιστη χρήση του διαδικτύου από τα παιδιά, το πρόβλημα που δημιουργείται, εντοπίζεται στους γονείς.

 

 

«Π»: Σε ποιο κοινό απευθύνεστε;
ΑΛ.ΠΛ.Δ.: Κάθε εποχή έχει τους καταπιεστές και τους καταπιεσμένους. Επέλεξα να είμαι συνοδοιπόρος των καταπιεσμένων. Παίρνω τις καταπιεσμένες φωνές και τις κάνω τραγούδι ή στίχο. Όμως για να γίνει αυτό πέρασα το δικό μου Καθαρτήριο αγιότητας της ψυχής. Μόνο έτσι ο ποιητής μπορεί να συν-λειτουργήσει με τους αχούς των αείποτε καταπιεσμένων.

 

«Π»: Το 2013 βραβευτήκατε για το έργο «Λαμόγια και τηλεόραση». Τί πραγματεύεται;
ΑΛ.ΠΛ.Δ.: Το βιβλίο αποτελείται από πολιτικές σκέψεις, ποιήματα και θεατρικά μονόπρακτα. Στο έργο δεν χαρίζομαι σε κανέναν. Ούτε και σε μένα. Να σκεφτείτε ότι στο μονόπρακτο όπου συνομιλώ με τον καθρέφτη, αυτός κυριολεκτικά με κονιορτοποιεί. Όσα γράφω στο βιβλίο, έχουν να κάνουν με το χθες, το σήμερα, αλλά και τα γεγονότα του αύριο.

 

«Π»: Επίσης βραβευτήκατε με το Α’ Βραβείο από τη Διεθνή Ακαδημία Γραμμάτων και Τεχνών «Θεά Αθηνά» για την προσφορά σας στη λογοτεχνία. Τί σηματοδοτεί για εσάς αυτή η βράβευση;
ΑΛ.ΠΛ.Δ.: Προφανώς την εκτίμηση της επιτροπής ότι δημιουργώ σοβαρό έργο για τον άνθρωπο και το περιβάλλον.

 

«Π»: «Είναι η νοσταλγία της νιότης και η χρονική απόσταση που κάνει το πνεύμα σοφότερο από τη σάρκα», στίχος σας. Γράφετε ερωτική ποίηση; Τί είναι ο έρωτας για εσάς;
ΑΛ.ΠΛ.Δ.: Τους στίχους που αναφέρετε, τους βρίσκουμε στο ποίημα «Κενός Χώρος» όπου πραγματεύεται τον έρωτα ενός ποιητή με μια πολύ μικρότερη στα χρόνια, θαυμάστρια του. Ο τίτλος της ποιητικής είναι «Μεσημβρινό ηλιοτρόπιο» και εντάσσεται στην ερωτική ποίηση. Όσο για τον έρωτα, θεωρώ ότι είναι ο μέγιστος των συναισθημάτων μας. Δώρο των θεών στον άνθρωπο.

 

«Π»: Πρόβλημα προσφυγικό.
ΑΛ.ΠΛ.Δ.: Ερώτηση παγίδα που κάθε λογικός λογοτέχνης θα την απέφευγε. Παρόλα αυτά θα σας απαντήσω όπως ακριβώς τα γράφω στο βιβλίο μου «Λαμόγια και τηλεόραση»:
«Επίσης μη ξεχνάμε τα δυόμισι εκατομμύρια των μεταναστών. Κάμποσοι από αυτούς θα αφομοιωθούν, κάποιοι άλλοι θα φύγουν, οι υπόλοιποι θα στήσουν γκέτο που η πορνεία, τα ναρκωτικά και η παραβατικότητα θα έχουν το επάνω χέρι. Κι ας μην είμαστε αφελείς, στα γκέτο θα ανθίσει ο θρησκευτικός φονταμενταλισμός κατά βάση του Ισλάμ. Και όπως ήδη γνωρίζουμε, οι πιο αιματηροί εμφύλιοι πόλεμοι γίνανε στο όνομα της θρησκείας. Και καθώς ο πληθυσμός των χριστιανών γερνάει, σε 25 με 30 χρόνια θα υπάρχουν οχτώ εκατομμύρια χριστιανοί και πέντε εκατομμύρια μουσουλμάνοι.»
Αυτά τα έγραψα πριν 10 χρόνια. Σήμερα τα πράγματα είναι ακόμα δυσκολότερα. Αυτό που με διαολίζει είναι οι ταγοί της πολιτείας που με την άγνοια τους φέρνουν το λαό σε δύσκολη θέση. Στην πορεία θα ακούμε συχνότερα ότι οι έλληνες είναι ρατσιστές. Κάποιοι σκοτεινοί κύκλοι, θα ξεθάβουν και τα φαντάσματα των παρελθόντων ετών για να «τεκμηριώσουν» ότι ο λαός, όλος, αποτελειται από ρατσιστές. Είναι άδικο και για τους μετανάστες αλλά και για το λαό, αυτού του είδους τα αισχρά σχόλια.

 

«Π»: Είναι ηθική η κρίση στη χώρα μας ή και τί άλλο είναι;
ΑΛ.ΠΛ.Δ.: Η κρίση αξιών στην δυτική κοινωνία ξεκίνησε απ’όταν η γυναίκα βγήκε από το σπίτι για να εργαστεί. Μια γρήγορη ματιά πίσω στην ιστορία θα σας πείσει γι’αυτό. Ο άνθρωπός σαν μονάδα συμβιβάστηκε μ’ένα τρόπο ζωής καθαρά ατομικό. Έχουν γραφτεί βιβλία και θα γραφτούν κι άλλα που προσπαθούν να σκιαγραφήσουν τον σύγχρονο άνθρωπο. Όμως πέρα από την κρίση αξιών έχουμε και την χρηματοοικονομική κρίση που έφερε τους λαούς στα όρια της φτωχοποίησης. Τις αιτίες ας τις αναζητήσουμε και στις λεγόμενες βιομηχανικές επαναστάσεις, όπου ο ρόλος του ανθρώπου είναι πλέον δευτερεύον.

 

«Π»: Μιλήστε μας για τη νέα σας ποιητική συλλογή από τις εκδόσεις «Οροπέδιο».
ΑΛ.ΠΛ.Δ.: Ο φίλος μου ο Δημήτρης ο Κανελλόπουλος, εκδότης του λογοτεχνικού περιοδικού «Οροπέδιο», μου πρότεινε να εκδώσει τη νέα ποιητική συλλογή όταν του έστειλα, σαν δείγμα γραφής, μερικά ποιήματα μου. Η συλλογή πραγματεύεται την αναλγησία των ισχυρών που χωρίς αιδώ καταστρέφουν λαούς και περιβάλλον.