Εβδομαδιαία Τοπική Εφημερίδα

ΕΙΡΗΝΗ ΓΑΒΑΛΑ, Ραδιοφωνική Παραγωγός της Μαίρη Λαρετζάκη Γκιώνη

ΕΙΡΗΝΗ ΓΑΒΑΛΑ «Ο καλός ραδιοφωνικός παραγωγός
πρέπει να έχει σωστή άρθρωση, καλή γνώση της ελληνικής γλώσσας, κατάρτιση και κυρίως σεβασμό στους ακροατές του»

Γεννήθηκε στην Αθήνα. Είναι πτυχιούχος του Νομικού Τμήματος της Νομικής Σχολής του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Μιλά Αγγλικά, Γαλλικά, Ιταλικά. Διετέλεσε Αναπλ. Διευθύντρια Δημοσίων και Διεθνών Σχέσεων, Υπεύθυνη Διεθνών Συμπαραγωγών, Σύμβουλος προγράμματος και διεθνών συμπαραγωγών του Δ/ντή Προγράμματος και Προέδρου ΕΡΤ και Διευθύντρια της ERT World, Πρόεδρος και αιρετό μέλος επιτροπών και Δ.Σ. σε διεθνή οπτικοακουστικά Φεστιβάλ και Fora, υπεύθυνη διοργάνωσης ελληνικών συμμετοχών σε μεγάλα γεγονότα (Διαγωνισμός Τραγουδιού Eurovision, Παιχνίδια χωρίς Σύνορα κ.α.). Επίσης, εθελόντρια στο ΚΕΘΕΑ Στροφή σε θέματα επικοινωνίας και Δημοσίων σχέσεων, σύμβουλος έκδοσης και αρθρογράφος στην ιστοσελίδα www.kosmonea.gr. Το 2015 παρασημοφορήθηκε από τη Γαλλική Κυβέρνηση για την προώθηση των ελληνογαλλικών σχέσεων στον οπτικοακουστικό τομέα, με τον τίτλο του Ιππότη του Εθνικού Τάγματος της Αξίας (Chevalier de l’Ordre National du Merite).

«ΠΑΛΜΟΣ»: Σε ποιό περιβάλλον μεγαλώσατε;
ΕΙΡΗΝΗ ΓΑΒΑΛΑ: Μεγάλωσα στου Ζωγράφου τη δεκαετία του ’60 σε μια γειτονιά με μονοκατοικίες, αυλές, πόρτες ανοιχτές δίπλα στη Νιόβη, έναν θερινό κινηματογράφο που σήμερα έχει μετατραπεί σε δημοτικό πάρκινγκ. Περιέργως η παλιά μονοκατοικία ακόμα ανθίσταται στην αντιπαροχή μένοντας φύλακας μιας άλλης περασμένης εποχής. Η οικογένειά μου τετραμελής με τον πατέρα, τη μητέρα και την μικρότερη μου αδελφή. Ξένοιαστα παιδικά χρόνια με πολλά γέλια και τραγούδια.
«Π»: Οι γονείς σας μετέδωσαν την αγάπη για το ραδιόφωνο και την τηλεόραση, μιας και μεγαλώσατε στα στούντιο λόγω της δουλειάς τους στην ΕΡΤ;
ΕΙΡ.Γ.: Ήταν φυσικό και επόμενο η επαφή μου με τους ιστορικούς πλέον σήμερα ραδιοθαλάμους της Ραδιοφωνίας στο Ζάππειο, που αποτελούσε φυσική συνέχεια του κυριακάτικου οικογενειακού περιπάτου στον Εθνικό Κήπο μαζί με τις διηγήσεις των γονιών μου για τα τεκταινόμενα στον εργασιακό τους χώρο, η γνωριμία και επαφή τους με σημαίνοντα πρόσωπα όπως συνθέτες, δημοσιογράφους, ηθοποιούς, σκηνοθέτες, συγγραφείς που παρήλαυναν από το ΕΙΡ, και το ΕΙΡΤ αργότερα, να με μαγεύουν και να μου δημιουργούν την επιθυμία να εργαστώ κι εγώ αργότερα στο χώρο αυτό αλλά από άλλο μετερίζι. Αυτό των Δημοσίων και Διεθνών Σχέσεων στην αρχή, των Διεθνών Συμπαραγωγών και του Απόδημου Ελληνισμού.
«Π»: Το 2015, ο Γάλλος Πρέσβης στην Ελλάδα σας απένημε τα διάσημα παράσημα του Ιππότη του Εθνικού Τάγματος Αξίας. Μιλήστε μας γι’αυτή την τιμητική διάκριση.
ΕΙΡ.Γ.: Η παρασημοφόρησή μου και η απονομή του τίτλου του Ιππότη του Τάγματος της Αξίας της Γαλλικής Κυβέρνησης το 2015 υπήρξε το επιστέγασμα μακρόχρονων προσπαθειών μου για την ανάπτυξη και σύσφιξη των ελληνογαλλικών σχέσεων, που είχαν σαν αποτέλεσμα τη δημιουργία συνεργειών στον οπτικοακουστικό τομέα, όπως η σημαντική συμφωνία συνεργασίας μεταξύ ΕΡΤ και ARTE (το γνωστό ευρωπαϊκό κανάλι πολιτισμού) η επίτευξη πολλών τηλεοπτικών συμπαραγωγών από τις οποίες πολλές απέσπασαν διεθνή βραβεία – για να σας αναφέρω ενδεικτικά μόνο δύο δράσεις. Θεωρώ την απονομή αυτή ως την κορυφαία της σταδιοδρομίας μου δεδομένου πως η πρόταση έγινε από την Πολιτιστική Ακόλουθο της Γαλλικής Πρεσβείας στην Αθήνα και εγκρίθηκε από ειδικό επιτελείο της Γαλλικής Κυβέρνησης που εξετάζει ενδελεχώς την κάθε πρόταση.
«Π»: Με το πτυχίο της Νομικής το 1976, εισέρχεστε στην ΕΡΤ και το 1982 αναλαμβάνετε τη Διεύθυνση του Τμήματος Διεθνών Τηλεοπτικών Εκπομπών της ΕΡΤ. Πόσο δύσκολο είναι αυτό το πόστο;
ΕΙΡ.Γ.: Το 1976 ξεκινά η σταδιοδρομία μου στην ΕΡΤ στην τότε Δ/νση Δημοσίων και Διεθνών Σχέσεων ενώ ήμουν ακόμα φοιτήτρια της Νομικής Σχολής. Στη συνέχεια, έχοντας αναλάβει υπεύθυνες θέσεις στη Διεύθυνση με πολύτιμη πλέον εμπειρία, επιτυχίες και διακρίσεις στο διεθνή ραδιοτηλεοπτικό χώρο, αναλαμβάνω το 2005 και για 5 χρόνια τον Τομέα των Διεθνών Συμπαραγωγών της ΕΡΤ. Στη διάρκεια της εκεί θητείας μου οι συμπαραγωγές εξελίσσονται, αναπτύσσονται και αποσπούν βραβεία και διακρίσεις σε σημαντικά διεθνή Φεστιβάλ, προβάλλοντας το έμψυχο δυναμικό της εγχώριας τηλεοπτικής παραγωγής και βάζοντας την Ελλάδα στον χάρτη των πλέον δυναμικών χωρών στον τομέα των συμπαραγωγών. Το 2010 προάγομαι σε Διευθύντρια της ERT World, των Διεθνών Τηλεοπτικών εκπομπών (το κανάλι της ΕΡΤ για τους Απόδημους Έλληνες). Η θέση αυτή, όπως καταλαβαίνετε, συνεπάγεται και μια μεγάλη ευθύνη γιατί απευθύνεται σε ένα πολύ ευαίσθητο κομμάτι του Ελληνισμού, τους Απόδημους συμπατριώτες μας σε όλο τον κόσμο πρώτης, δεύτερης, τρίτης γενιάς που διψούν για μια ουσιαστική επαφή με την πατρίδα, μια πατρίδα που τους λείπει και πάντα την νοσταλγούν. Η προσπάθεια λοιπόν να τους προσφέρεις μέσω της ΕΡΤ ένα πρόγραμμα που να ανταποκρίνεται στις προσδοκίες και τις απαιτήσεις τους μεγάλο και δύσκολο.Ελπίζω πως κατάφερα μαζί με τους συναδέλφους της Διεύθυνσης να τους προσφέρω το καλύτερο δυνατό.
Θα πρέπει επίσης να γνωρίζετε πως λόγω της διαφοράς της ώρας είχαμε για κάθε ήπειρο διαφορετική ροή προγράμματος ενώ τα πιο δημοφιλή προγράμματα ήταν η Θ. Λειτουργία και τα ελληνικά μουσικά προγράμματα.
«Π»: Ως εκπρόσωπος της ΕΡΤ σ’όλους τους διεθνείς φορείς μεταξύ αυτών και τον Ευρωπαϊκό Διαγωνισμό της Eurovision, πώς κρίνετε πως ήταν η πορεία της Ελληνικής συμμετοχής σε σχέση με τις άλλες χώρες;
ΕΙΡ.Γ.: Η συμμετοχή της Ελλάδας στο Διαγωνισμό Τραγουδιού της Eurovision γνώρισε αρκετά σκαμπανεβάσματα από το 1974 μέχρι σήμερα. Με αποχές, ακατάλληλες επιλογές αλλά και με μια εντυπωσιακή πορεία μετά το 2001, με αποκορύφωμα την 1η θέση της Έλενας Παπαρίζου το 2005 όταν πλέον έγινε αντιληπτό πως η εκπροσώπησή μας πρέπει να γίνεται με προσεκτική επιλογή τραγουδιού και ερμηνευτή, που να ταιριάζει στο πιο μεγάλο Μουσικό Ευρωπαϊκό Διαγωνισμό που πλέον έχει μια τεράστια παγκόσμια απήχηση. Η προετοιμασία και η σκηνική παρουσίαση του τραγουδιού παίζει επίσης πολύ σημαντικό ρόλο μιας και είναι ένας τηλεοπτικός Διαγωνισμός όπου η εικόνα παίζει πρωτεύοντα ρόλο. Με βάση την εμπειρία μου και ως αρχηγός αποστολών της ελληνικής συμμετοχής για πολλά χρόνια και υπεύθυνη διοργάνωσης των ελληνικών διαγωνισμών, θα ήθελα να σημειώσω πως κάθε φορά που αντιμετωπίζαμε την Eurovision απαξιωτικά ως ένα …πανηγυράκι, το αποτέλεσμα ήταν η χαμηλή μας κατάταξη και όταν με επαγγελματισμό προετοιμαζόμαστε με γνώμονα μια αξιοπρόσεκτη συμμετοχή, το αποτέλεσμα μας δικαιώνει και αυτό έχει και θετικό αντίκτυπο στην προβολή της χώρα μας σε ολόκληρο τον κόσμο. Συγκριτικά με τις άλλες χώρες πιστεύω πως τα τελευταία χρόνια με εξαίρεση κάποιες ατυχείς συμμετοχές τα πηγαίνουμε αρκετά καλά και καλύτερα από αρκετές ευρωπαϊκές χώρες.
«Π»: Ποιά πιστεύετε πως είναι τα οφέλη των χωρών από τη συμμετοχή τους σε αυτή τη διοργάνωση;
ΕΙΡ.Γ.: Όπως προανέφερα η προβολή της χώρας μας για αρκετά μεγάλο διάστημα ξεκινώντας από την εθνική επιλογή του τραγουδιού, τις συνεντεύξεις, τα gossip news, την παρουσίαση των video clips, τα στοιχήματα, τα προγνωστικά, μέχρι την παρουσίασή του στην σκηνή της Eurovision έχει σαν αποτέλεσμα την μοναδική προώθηση και προβολή της χώρας μας σε ένα παγκόσμιο κοινό που έχει σαφώς θετικό αντίκτυπο στην εικόνα της χώρας μας και τον τουρισμό μας.
«Π»: Θυμάστε κάποιο περιστατικό από την συμμετοχή μας που σας εντυπωσίασε;
ΕΙΡ.Γ.: Πιστεύω πως η συμμετοχή μας το 1991 με το τραγούδι «Η Άνοιξη» με τη Σοφία Βόσσου και τον Ανδρέα Μικρούτσικο ήταν από τις καλύτερες διαχρονικά στη Eurovision και κατάφωρα αδικήθηκε από τη βαθμολογία των επιτροπών. Ένα τραγούδι που συνεχίζει ακόμα και σήμερα να αγαπιέται πολύ και όχι μόνο στην Ελλάδα. Άρτιο μουσικά με μια εξαιρετική φωνητικά αλλά και σε σκηνική παρουσία Σοφία Βόσσου.
«Π»: Τί θ’αλλάζατε στην Ελληνική συμμετοχή στη διοργάνωση του διαγωνισμού αυτού;
ΕΙΡ.Γ.: Αν άλλαζα κάτι μάλλον θα πρότεινα στην εκάστοτε διοίκηση της ΕΡΤ να ακούει προσεκτικά και να υιοθετεί τις εισηγήσεις των ανθρώπων της εταιρίας που έχουν εμπειρία και γνώση της μεγάλης αυτής διοργάνωσης και να μην πειραματίζονται με συνήθως ατυχή έκβαση.
«Π»: Ναρκωτικά και έφηβοι. Μάχεστε καθημερινά στο πλευρό του ΚΕΘΕΑ Στροφή για την απεξάρτηση των εφήβων. Πού βρισκόμαστε σήμερα; Πώς αντιμετωπίζεται αυτή η μάστιγα από την πολιτεία;
ΕΙΡ.Γ.: Το ΚΕΘΕΑ Στροφή είναι η Κοινότητα που έχει σαν σκοπό της εδώ και 31 χρόνια την απεξάρτηση των έφηβων χρηστών από τα ναρκωτικά και την στήριξη των οικογενειών τους, είναι ένα πρόγραμμα δωρεάν, στεγνό χωρίς χρήση υποκατάσταστων και χωρίς λίστες αναμονής. Εδώ δραστηριοποιούμαι ως εθελόντρια στον Τομέα της Επικοινωνίας συντονίζοντας την Ομάδα Ρ/Φ των γονιών (στην Στροφή λειτουργεί web radio) συνδράμοντας την εκπομπή των Παιδιών της Σροφής στο Α΄ Πρόγραμμα της ΕΡΑ .Το ΚΕΘΕΑ λαμβάνει επιχορήγηση από την Πολιτεία που δεν επαρκεί όμως να καλύψει πλήρως τις ανάγκες του γι’ αυτό και προσπαθεί μέσω χορηγιών και προσφορών εθελοντικών να ανταποκριθεί στις αυξημένες ανάγκες του.
«Π»: Η εκπομπή σας «Με πυξίδα την Ελλάδα» στο poetsradio.net αφιερωμένη στον απόδημο Ελληνισμό στις πέντε ηπείρους, της ελληνικής διασποράς, που μεγαλουργεί, τί προσφέρει στο ραδιόφωνο και στους Έλληνες του εξωτερικού;
ΕΙΡ.Γ.: Το www.poets-radio.net το Ραδιόφωνο της Ποίησης και του Πολιτισμού που βρίσκεται στον αέρα από το Νοέμβριο του 2017 και που δημιουργήθηκε από το όραμα δύο ανθρώπων του Ευάγγελου Πέππα και του Θανάση Πάνου να προφέρουν ένα ποιοτικό πολιτισμικό διαδικτυακό ραδιόφωνο και ιστότοπο σε όλους του Έλληνες, πράγματι μεγαλουργεί έχοντας πλέον ένα διαρκώς αυξανόμενο πιστό κοινό που ανταποκρίνεται με ενθουσιασμό στο Poets Radio. Έχοντας κι εγώ συμπορευθεί από την αρχή στο εγχείρημα αυτό ως υπεύθυνη των Δημοσίων Σχέσεων αλλά και ως ραδιοφωνική παραγωγός, με την εβδομαδιαία εκπομπή μου «Με Πυξίδα την Ελλάδα» που μεταδίδεται ζωντανά κάθε Τετάρτη από 20.00-22.00, προβάλλω σημαντικούς δημιουργούς, στην πλειονότητά τους ποιητές και στιχουργούς μέσα από ειδικά αφιερώματα. Στόχος της εκπομπής μου είναι να γνωρίσουν οι εντός και εκτός των ορίων της Ελλάδας ακροατές μας το πολιτισμικό παρελθόν και παρόν της χώρας μας μέσα από το έργο σημαντικών δημιουργών. Η ανταπόκριση των ακροατών με έχει πραγματικά ξαφνιάσει και ενθουσιάσει μια και δεχόμαστε μηνύματα από όλα τα μέρη του κόσμου ακόμα και τα πιο απομακρυσμένα όπως είναι η Γουατεμάλα ή η Ν. Ζηλανδία. Οι εκπομπές μου, όπως και όλων των παραγωγών του www.poets-radio.net, βρίσκονται ηχογραφημένες σε μια πλατφόρμα το mixcloud όπου ο καθένας μπορεί όποτε θέλει να ακούσει όποια ή όποιες εκπομπές τον ενδιαφέρουν.
«Π»: Η Ελληνική Ραδιοφωνία πώς εξελίσσεται σήμερα; Πόσο σημαντική είναι και ποιά η απήχησή της στους ακροατές;
ΕΙΡ.Γ.: Πιστεύω ακράδαντα στη δύναμη και τη δυναμική του ραδιοφώνου στην Ελλάδα ιδίως του διαδικτυακού, μια και η σύγχρονη τεχνολογία δίνει στον καθένα τη δυνατότητα ανά πάσα στιγμή και από πολλά διαφορετικά μέσα (desktop, laptop, tablet, κινητό) να ακούει τον σταθμό και τις εκπομπές της επιλογής του. Μπορεί να ακούει ραδιόφωνο ενώ εργάζεται, ενώ ταξιδεύει, χαλαρώνει όπως επίσης να επιλέγει τί πρόγραμμα θα ακούσει και πότε όπως σας ανέφερα στην προηγούμενη απάντησή μου.
«Π»: Ποιές ελλείψεις διαπιστώνετε και πώς βλέπετε το έμψυχο υλικό της ραδιοφωνίας;
ΕΙΡ.Γ.: Το έμψυχο δυναμικό στο ελληνικό ραδιόφωνο με λύπη μου διαπιστώνω πως υπολείπεται σε σημαντικό βαθμό όσον αφορά την μόρφωση, την επαρκή προετοιμασία, την εκφορά του λόγου, την ευγένεια των προκατόχων του του πρόσφατου και πιο μακρινού παρελθόντος. Προχειρότητα, επιφανειακή προσέγγιση σοβαρών θεμάτων, έλλειψη σεβασμού, γλωσσικά μαργαριτάρια από αυτούς που θα έπρεπε να χειρίζονται με άνεση και γνώση την υπέροχη γλώσσα μας – για να μην αναφερθώ στα απαράδεκτα greeklish… Και μια ανοχή αν μη τι άλλο απαράδεκτη από όλους μας σε όλη αυτή την κατάσταση.
«Π»: Ποιές οι δυνατότητες της τηλεόρασης και ποιές οι αδυναμίες της;
ΕΙΡ.Γ.: Η τηλεόραση τώρα επειδή κατά κύριο λόγο στηρίζεται στη δύναμη της εικόνας, προσπαθεί να προσφέρει εύκολο εντυπωσιασμό στο κοινό με εικόνες καταστροφής και βίας σε ειδήσεις, ταινίες, σειρές, talent shows, εκπομπές σκανδαλοθηρικές, κουτσομπολιού και προβολής ανθρώπων χωρίς κανένα περιεχόμενο. Φωτεινές εξαιρέσεις κάποιες εκπομπές της ΕΡΤ και λιγοστές της ιδιωτικής τηλεόρασης που απλά σαν εξαιρέσεις επιβεβαιώνουν τον κανόνα. Γι ΄αυτό πλέον και το μέλλον της τηλεόρασης βρίσκεται στα θεματικά κανάλια (αθλητικά, παιδικά, ταινίες, ντοκυμαντέρ) που αποτελούν και το περιεχόμενο της συνδρομητικής τηλεόρασης στην οποία όλο και περισσότεροι πια απευθύνονται επιλέγοντας τί και πότε θα το παρακολουθήσουν.
«Π»: Ακούμε και βλέπουμε ανθρώπους σε εκπομπές χωρίς σωστή άρθρωση ή καλή φωνή. Τι χρειάζεται να διαθέτει ένας καλός ραδιοφωνικός παραγωγός;
ΕΙΡ.Γ.: Ένας καλός ραδιοφωνικός παραγωγός πρέπει να διαθέτει εκτός από μια σωστή άρθρωση και ευχάριστη φωνή, γνώση της ελληνικής γλώσσας, μεγάλη αγάπη για τη δουλειά του, κατάρτιση και προετοιμασία σχετικά με το θέμα και το περιεχόμενο της εκπομπής του και πάνω απ΄όλα αυτοσεβασμό και σεβασμό στους ακροατές του.
«Π»: Τί σας οργίζει;
ΕΙΡ.Γ.: Με θλίβει πιο πολύ η αμετροέπεια που χαρακτηρίζει τα ΜΜΕ στην εποχή μας, η έλλειψη σεβασμού στο συνομιλητή μας, η θρασύτητα της άγνοιας και η επιδειξιομανία ατάλαντων ανθρώπων.
«Π»: Τί αγαπάτε;
ΕΙΡ.Γ.: Αγαπώ το ηλοβασίλεμα στην Αμοργό, το άρωμα του γιασεμιού, το χρώμα του κυκλάμινου, τη γεύση της κάπαρης, το νωχελικό βάδισμα της γάτας, το άδολο χαμόγελο του μικρού παιδιού και τα στιχάκια κάποιων ποιητών.
«Π»: Ποιό θεωρείτε πως είναι το δυνατό συστατικό της επιτυχίας;
ΕΙΡ.Γ.: Το πάθος, η αγάπη γι΄αυτό που κάνεις αυτή είναι η δύναμη, το κίνητρο της επιτυχίας.
«Π»: Τί δεν έχετε κατακτήσει; Ποιά τα μελλοντικά σας σχέδια;
ΕΙΡ.Γ.: Η Έλλη Αλεξίου έχει πει: «Ο άνθρωπος οφείλει να φυτέψει τουλάχιστον ένα δέντρο. Να γεννήσει τουλάχιστον ένα παιδί. Να γράψει τουλάχιστον ένα βιβλίο.» Αν μπορέσω να εκπληρώσω την τρίτη οφειλή θα είμαι πιστεύω ευτυχής.