Γιώργος Μαρκόπουλος, Δήμαρχος Γαλατσίου: «Ιστορική απόφαση για την πόλη που θα αποκτήσει πλέον κεντρική πλατεία»

ΝΕΑ ΓΑΛΑΤΣΙΟΥ
Γιώργος Μαρκόπουλος, Δήμαρχος Γαλατσίου:  «Ιστορική απόφαση για την πόλη που  θα αποκτήσει πλέον κεντρική πλατεία»

ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΟΣ ΧΩΡΟΣ ΠΡΑΣΙΝΟΥ – ΠΛΑΤΕΙΑ ΤΟ Ο.Τ. ΣΤΟ ΠΑΛΑΙΟ ΤΕΡΜΑ

Κατά πλειοψηφία πέρασε από το Δημοτικό Συμβούλιο η τροποποίηση του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου Δήμου Γαλατσίου στο Ο.Τ. του Παλαιού Τέρματος (Αγ. Γλυκερίας – Ιπποκράτους – Λυσίου – Γαλατσίου) με τον χαρακτηρισμό του στο σύνολό του ως κοινόχρηστου χώρου – πλατείας για λόγους «οικιστικής, περιβαλλοντικής, κοινωνικής, πολιτιστικής αλλά και οικονομικής αναβάθμισης της περιοχής» καθώς προορίζεται να «μεταμορφωθεί» στην κεντρική πλατεία της πόλης μας. Η τροποποίηση αυτή εξυπηρετεί, επίσης, και μελλοντικές εξελίξεις που αφορούν την κατασκευή στο σημείο αυτό ενός εκ των δύο σταθμών της Γραμμής 4 του Μετρό. Γι’αυτούς αλλά κι όχι μόνο τους λόγους, ο Δήμαρχος Γαλατσίου Γ. Μαρκόπουλος χαρακτηρίζει την απόφαση αυτή του Δημοτικού Συμβουλίου ιστορική και ορόσημο για το Γαλάτσι.

δημιουργία κεντρικής πλατείας στην πόλη μας είναι μια συζήτηση που χρονολογείται από πολύ παλιά! Η διοίκηση του αείμνηστου Βασίλη Παπαδιονυσίου «έβαλε πρώτη στο μάτι» το οικοδομικό τετράγωνο του Παλαιού Τέρματος και με την υπ’αριθμ. 63/1994 απόφασή του το Δημοτικό Συμβούλιο Γαλατσίου πρότεινε αρχικώς την εν λόγω τροποποίηση του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου στο αδόμητο οικόπεδο μεταξύ των οδών Αγ. Γλυκερίας – Ιπποκράτους – Λυσίου σε κοινόχρηστο χώρο – πράσινο. Στη συνέχεια το Κεντρικό Συμβούλιο Χωροταξίας του ΥΠΕΧΩΔΕ κατά τη συνεδρίασή του, τον Ιούνιο του 1995, γνωμοδότησε ότι «θα πρέπει να χαρακτηριστεί όλο το οικοδομικό τετράγωνο ως χώρου κοινοχρήστου πρασίνου προκειμένου να αναδειχτεί και να αποκτήσει τον απαραίτητο ζωτικό χώρο…»
Το 2003, το Δημοτικό Συμβούλιο Γαλατσίου με την 214 απόφασή του γνωμοδότησε υπέρ του χαρακτηρισμού ολόκληρου του οικοδομικού τετραγώνου στο Παλαιό Τέρμα.
Με αυτά ως προϊστορία και λαμβάνοντας υπόψιν τις σύγχρονες ανάγκες της πόλης μας και φυσικά το πάγιο αίτημα της κοινωνίας του Γαλατσίου για δημιουργία μιας κεντρικής πλατείας, ενός χώρου αναφοράς για την πόλη, ενός χώρου συνάντησης, αναψυχής και περιπάτου που θα αποτελεί ανάσα στο μέσο του δημοτικού μας αστικού ιστού, η διοίκηση του Δήμου Γαλατσίου επανήλθε με νέα πρόταση αναφορικά με τον χαρακτηρισμό του υπόλοιπου τμήματος στο επίμαχο οικοδομικό τετράγωνο σε κοινόχρηστο χώρο – πλατεία.
Ο χαρακτηρισμός του χώρου αυτού ως κοινόχρηστου καθίσταται επιτακτικός και σ’αυτό συνηγορούν τα εξής σημαντικά γεγονότα:
Πρώτον, ο ρυθμός ανάπτυξης του Δήμου Γαλατσίου, τόσο πληθυσμιακό όσο και σε οικιστικό επίπεδο έχει επηρεάσει αρνητικά την πόλη. Σε συνδυασμό μάλιστα με τους υψηλούς συντελεστές δόμησης που ισχύουν (από 1,2 έως 2,6) και την παρατηρούμενη εξάντληση των συντελεστών αυτών (με επιταχυνόμενους ρυθμούς πριν την κρίση), έχει ως αποτέλεσμα την σημαντική υποβάθμιση των συνθηκών διαβίωσης των κατοίκων του Δήμου, αφού δεν εξασφαλίζονται ούτε οριακά οι αναγκαίες προϋποθέσεις σε κοινόχρηστους χώρους.
Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι για κάθε κάτοικο του Δήμου Γαλατσίου αντιστοιχούν περίπου 1,2 τ.μ. κοινόχρηστου χώρου, αντί των 5 τ.μ. που είναι το ελάχιστο επιτρεπτό, όπως προκύπτει από τη μελέτη των χρήσεων γης που έχει συνταχθεί για το Δήμο Γαλατσίου. Σύμφωνα με την τελευταία απογραφή οι δηλωμένοι κάτοικοι είναι 60.000 αλλά με βάση τις εκτιμήσεις του Δήμου (ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα, τέλη κ.ο.κ.) οι κάτοικοι στην πραγματικότητα ξεπερνούν τις 110.000. Με τους καθημερινούς επισκέπτες ο αριθμός αυτός αυξάνεται σημαντικά.
Δεύτερον, η έκταση όλου του Ο.Τ.19/τ.97 που συνολικά είναι 4.515 τ.μ., σε συνδυασμό με το γεγονός ότι τμήμα του, εμβαδού 2.523 τ.μ. είναι ήδη χαρακτηρισμένο ως κοινόχρηστο και ανήκει στο Δήμο, ευνοούν τους σκοπούς της επιδιωκόμενης δημόσιας ωφέλειας, τη δημιουργία δηλαδή ενός ικανοποιητικού ελεύθερου ανοιχτού δημόσιου χώρου.
Τρίτον, το Ο.Τ βρίσκεται σε μια περιοχή που δεν διαθέτει πλησίον άλλο δημόσιο ελεύθερο χώρο ενώ περιμετρικά του Ο.Τ. βρίσκονται μερικά από τα μεγαλύτερα σε όγκο και από τα υψηλότερα κτήρια του Γαλατσίου. Μάλιστα, το υψηλότερο και το μεγαλύτερο κτήριο της πόλης (10 ορόφων) βρίσκεται στην ανατολική πλευρά του Ο.Τ. Σημειώνουμε ότι σε ότι αφορά την υγιεινή της (κάθε) πόλης είναι ιδιαίτερα σημαντικό να υπάρχουν πλατείες – ελεύθεροι χώροι, καθώς συντελούν στον καλύτερο αερισμό, στη μείωση του θορύβου, στο φωτισμό και ηλιασμό των κτιρίων. Η υψηλή κτιριακή πυκνότητα του Γαλατσίου και ο κυκλοφοριακός κόμβος της Λ. Βεϊκου – Γαλατσίου / Πρωτοπαπαδάκη δυσκολεύει την εξουδετέρωση των αέριων αποβλήτων, την κίνηση του αέρα και τον ηλιασμό.
Τέταρτον, κρίνεται σημαντική η δημιουργία πλατείας στο συγκεκριμένο Ο.Τ. με σκοπό την παροχή ασφαλείας σε περιπτώσεις σεισμών ή άλλων καταστροφικών γεγονότων, ικανός ως «χώρος καταφυγής – οργανωμένης απομάκρυνσης πληθυσμού» και ως «χώρος παροχής βοήθειας».
Τέλος, σημαντικό είναι να υπογραμμιστεί ότι ένα σημαντικό τμήμα των 4,5 στρεμμάτων του Ο.Τ., ως κεντρική πλατεία, θα φυτευτεί με ενδημικά είδη, βελτιώνοντας το επιβαρυμένο περιβαλλοντικό ισοζύγιο της περιοχής. Συνοπτικά αναφέρουμε ότι η φυτοκάλυψη της πλατείας θα προκαλέσει τα εξής οφέλη:
• Περιορισμός ατμοσφαιρικής ρύπανσης
• Επίδραση στις συνθήκες μικροκλίματος
• Εμπλουτισμός υδροφόρου ορίζοντα
• Αντιανεμική προστασία
• Μείωση του θορύβου
• Καταπολέμηση της σκόνης
• Προστασία της βιοποικιλότητας

ΠΡΟΣΕΛΚΥΣΗ ΕΜΠΟΡΙΚΩΝ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
Πέρα όμως από τα περιβαλλοντικά οφέλη για την πόλη μας, η δημιουργία κεντρικής πλατείας θα αυξήσει την οικονομική ροή τόσο της άμεσης όσο και της ευρύτερης περιοχής. Διεθνώς, οι πλατείες και δη οι κεντρικές αποτελούν τοπικούς «πόλους ανάπτυξης» οι οποίοι διαχέουν την δυναμική τους στην ευρύτερη περιοχή. Αυτό σημαίνει πως θα αυξηθούν οι εμπορικές δραστηριότητες γύρω από την πλατεία, θα αυξηθούν οι αξίες των ιδιοκτησιών (σύμφωνα με εκτιμήσεις της κτηματαγοράς 5-12%) και κατ’ επέκταση θα αυξηθούν και τα δημοτικά έσοδα.
Παράλληλα, θα δημιουργηθούν θέσεις εργασίας στις εμπορικές (και άλλου είδους) παρακείμενες επιχειρήσεις, αλλά και θέσεις εργασίας στη φάση κατασκευή της πλατείας αλλά και της καθημερινής συντήρησής της.
Επιπλέον, ο χώρος μπορεί να αξιοποιηθεί από τον Δήμο την περίοδο των Χριστουγέννων αλλά και στο πλαίσιο του Καλοκαιρινού Φεστιβάλ, το οποίο γίνεται στο «μακρινό» Άλσος Βεΐκου, εκδηλώσεις του οποίου θα είναι έτσι πιο προσιτές σε κατοίκους της πόλης που αδυνατούν να μετακινηθούν προς το Άλσος.
Τέλος, εφόσον κατασκευαστεί και αναψυκτήριο, όπως έχει προβλεφθεί ήδη στο τμήμα του Ο.Τ. που ανήκει στο Δήμο, θα αυξηθούν τα έσοδα του Δήμου (για να υποστηρίξει τις κοινωνικές του υπηρεσίες) ενώ θα δημιουργηθούν και νέες θέσεις εργασίας.
Η απουσία ενός κέντρου αναφοράς της πόλης έχει δημιουργήσει στην πόλη προβλήματα κοινωνικής συνοχής. Τόσο ο Δήμος όσο και οι τοπικοί φορείς της πόλης, αδυνατούν να δημιουργήσουν και να φιλοξενήσουν δράσεις και εκδηλώσεις (πολιτιστικές, κοινωνικές, πολιτικές, χριστουγεννιάτικες κ.ο.κ), σε ένα ανοικτό και ικανό χώρο εντός του Γαλατσίου. Η αδυναμία αυτή προκαλεί προβλήματα «ταυτότητας» στους κατοίκους της πόλης αλλά και αδυναμία κοινωνικής συνεύρεσης, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται αναχώματα στη εξέλιξη της πόλης και να υπάρχει χαμηλό ενδιαφέρον των κατοίκων της για αυτήν. Πλήθος κοινωνιολογικού τύπου μελετών αναφέρονται στην σημασία της «Κεντρικής Πλατείας», ως βασικό συστατικό εξέλιξης της (κάθε) πόλης και των κατοίκων της.

Η ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΟΥ ΓΑΛΑΤΣΙΟΥ
ΜΕ ΤΟ ΜΕΤΡΟ
Σημαντική εξέλιξη που επιτείνει την ανάγκη δημιουργίας στο σημείο αυτό μιας ανοιχτής, πράσινης, κεντρικής πλατείας, είναι ότι στο ίδιο οικοδομικό τετράγωνο προβλέπεται να κατασκευαστεί ο δεύτερος σταθμός του Μετρό της Γραμμής 4 στο Γαλάτσι.
Μάλιστα η προτεινόμενη κύρια κλίμακα εξόδου του Μετρό εφάπτεται με την οδό Γαλατσίου στο τμήμα του Ο.Τ. που είναι σήμερα δομημένο (στο ΒΔ τμήμα του Ο.Τ.), στην συμβολή της Γαλατσίου με της οδού Αγίας Γλυκερίας (προέκταση της Λ. Βεΐκου).
Η επέκταση αυτή του Μετρό αποτελεί το μεγαλύτερο δημόσιο έργο της Ευρώπης, την παρούσα χρονική περίοδο, προϋπολογισμού 1.450.000.000 ευρώ και διάρκεια κατασκευής τα 8 έτη, δηλ. 2019-2026. Η Αττικό Μετρό έχει ήδη προκηρύξει το διαγωνισμό για το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 («Άλσος Βεΐκου – Γουδή»), το οποίο θα εξυπηρετεί 340.000 επιβάτες σε ημερήσια βάση.
Στο σημείο αυτό αξίζει να τονίσουμε ότι σε συνέχεια διαδοχικών συζητήσεων του Δήμου Γαλατσίου με την Αττικό Μετρό αλλά και στο πλαίσιο έγκρισης των Περιβαλλοντικών Όρων του έργου, αποφασίστηκε τελικά να μην κατασκευαστεί υπόγειο γκαράζ στο συγκεκριμένο Ο.Τ. της δεύτερης στάσης της γραμμής 4 του Μετρό, πρόταση που είχε κατατεθεί παλαιότερα.
Συμπερασματικά, η προτεινόμενη τροποποίηση αυξάνει τους κοινόχρηστους χώρους του Δήμου Γαλατσίου, αναβαθμίζει οικιστικά, περιβαλλοντικά, κοινωνικά, οικονομικά και πολιτιστικά την περιοχή και υλοποιούνται κατά ένα μέρος οι ορισμοί του θεσμοθετημένου Γ.Π.Σ. της πόλης. Επιπλέον, ικανοποιεί μελλοντικές εξελίξεις με την κατασκευή της Γραμμής 4 του Μετρό που θα αναβαθμίσει όλη την πόλη του Γαλατσίου αλλά και θα επηρεάσει άμεσα το συγκεκριμένο Ο.Τ. Το Μετρό, με βάση την εμπειρία που έχει κερδηθεί από άλλες γειτονιές του Λεκανοπεδίου, θα μετασχηματίσει ολόκληρη την πόλη.
Είναι μια εξαιρετική ευκαιρία για το Γαλάτσι, να μετεξελιχθεί σε μια πιο ποιοτική, ζωντανή και δημιουργική πόλη, βασικό συστατικό της οποίας θεωρείται και η δημιουργία μιας σύγχρονης κεντρικής πλατείας, την οποία μέχρι στιγμής την στερείται η πόλη.
Τέλος, η τροποποίηση αυτή αποβλέπει σε κοινή ανάγκη και ωφέλεια, εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον και δεν υπαγορεύεται από ιδιωτικό.
Την απαλλοτρίωση του οικοδομικού τετραγώνου στο Παλαιό Τέρμα υπερψήφισαν όλες οι δημοτικές παρατάξεις, πλην της Ενότητας για την Ανατροπή στο Γαλάτσι καθώς οι δύο σύμβουλοί της, Σπ. Παναγιώτου και Α. Παπαδοκωστόπουλος, κρίνουν το κόστος των αποζημιώσεων υψηλό και κατέθεσαν δικές τους προτάσεις για παρεμβάσεις επί της Λ. Βεΐκου. Κατά ψήφισε και ο ανεξάρτητος δημοτικός σύμβουλος Π. Δαβίλλας.

Πήγαινε στην κορυφή