Εβδομαδιαία Τοπική Εφημερίδα

Αποχαιρετισμός στα ντίζελ (II) του Βαγγέλη Ντάλη

Αναγκάζεται η Ευρωπαϊκή Ένωση να πάρει μέτρα για την ενεργειακή της αυτονομία. Να αποχαιρετήσει τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα και τα ντίζελ. Για την υγεία αλλά και την τσέπη των κατοίκων της, όπως γράφαμε την περασμένη εβδομάδα. Και από πού αρχίζει;

Από τις μεγάλες πόλεις. Οι περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις προσανατολίζονται σε περιορισμούς και ταυτόχρονα, πολλές εταιρείες δίνουν βάρος σε άλλες τεχνολογίες. Ωστόσο, οι κινητήρες ντίζελ θα συνεχίσουν να υπάρχουν αλλά – σύμφωνα με επίσημα χείλη από τις αυτοκινητοβιομηχανίες – θα αφορούν σε μοτέρ μεγάλου κυβισμού. Εκεί δηλαδή που το κόστος εξέλιξης μπορεί να αποσβεστεί από το κόστος αγοράς. Πρακτικά, όσοι αγοράζουν καινούργιο αυτοκίνητο ντίζελ, το οποίο πληροί τα τελευταία πρότυπα ρύπων, δεν έχουν λόγο να ανησυχούν. Το μέλλον όμως των ντίζελ δεν είναι ευοίωνο.
Είναι και το κόστος των καυσίμων όμως εκτός από τη ρύπανση που προκαλούν. Αυτό το κόστος και οι φόροι που έφεραν για δεύτερο Σαββατοκύριακο τους διαδηλωτές με τα «κίτρινα γιλέκα» να διαδηλώνουν στις μεγάλες γαλλικές πόλεις ενάντια στους νέους φόρους στα καύσιμα που έβαλε η κυβέρνηση Μακρόν. Κόστος δυσβάσταχτο για όσους μένουν σε προάστια του Παρισιού και πρέπει να χρησιμοποιούν το αυτοκίνητό τους για τις καθημερινές τους μετακινήσεις.
Τελικά θα απαγορευτούν τα ντίζελ; Τις προηγούμενες ημέρες ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης, παραχώρησε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης, όσον αφορά στον τομέα του αυτοκινήτου. Μεταξύ άλλων, ανέφερε πως βρίσκεται στα σκαριά ένα 10ετές πλάνο απομάκρυνσης των αυτοκινήτων ντίζελ και βενζίνης από τα αστικά κέντρα και η σταδιακή προσαρμογή σε εναλλακτικές μορφές κίνησης, όπως ο ηλεκτρισμός.
Σταδιακά… έξωση! Αυτό είναι το σχέδιο για τα πετρελαιοκίνητα οχήματα τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τα µεγάλα αστικά κέντρα. Στόχος είναι ακόμη η µείωση και των βενζινοκίνητων, με παράλληλη ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης, µέσω της παροχής κινήτρων ώστε κυρίως τα ντίζελ να εκλείψουν. Όλα αυτά προκειµένου να επιτευχθεί ο ευρωπαϊκός στόχος της ελαχιστοποίησης του αποτυπώµατος του άνθρακα, με την ελληνική κυβέρνηση να δηλώνει πως έχει κάνει ήδη τους απαραίτητους σχεδιασμούς.
«Το ντίζελ είναι κάτι από το οποίο αποµακρυνόµαστε, όπως είναι το πετρέλαιο και η βενζίνη. Εµείς, ως Πολιτεία, θα δώσουµε έµφαση στα θέµατα των αυτοκινήτων και των µεταφορών, µε στόχο να φύγουµε σταδιακά από τη λογική των ντίζελ οχηµάτων» επισηµαίνει ο Γιώργος Σταθάκης, αναφερόμενος στα πετρελαιοκίνητα. Η ηγεσία του υπουργείου αναµένεται τις προσεχείς ηµέρες να ανακοινώσει ένα «πακέτο» κινήτρων για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης. Ανάλογα µέτρα θα περιληφθούν και στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίµα, το οποίο καταρτίζεται αυτήν την περίοδο.
Το σχέδιο δίνει προτεραιότητα στις υποδοµές ηλεκτρικής φόρτισης, αλλά και στην τόνωση της αγοράς ηλεκτροκίνητων οχηµάτων, κάνοντας συγκεκριµένη αναφορά σε µέτρα όπως η υποχρεωτική πρόβλεψη χρήσης φορτιστών στα νεοανεγειρόµενα και ριζικά ανακαινιζόµενα κτίρια, και προτείνοντας την εξέταση µέτρων υποστήριξης της ηλεκτροκίνησης, µεταξύ των οποίων η παροχή άµεσων ή έµµεσων οικονοµικών κινήτρων (για παράδειγµα, οι φορολογικές απαλλαγές στα ηλεκτρικά οχήµατα και άλλα «καθαρά» οχήµατα), η εφαρµογή ευνοϊκών ρυθµίσεων για τη στάθµευση των ηλεκτροκίνητων οχηµάτων ή την κίνηση στις λεωφορειολωρίδες, η χρηµατοδότηση υποδοµών φόρτισης, η δηµιουργία θεσµικού πλαισίου χρηµατοδότησης ερευνητικών έργων και προγραµµάτων.
Κι ενώ η συζήτηση για την σταδιακή εξορία σχετικά με τα πετρελαιοκίνητα ΙΧ έχει ανάψει, σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, η ΝΔ καταθέτει το δικό της σχέδιο που έχει ως κεντρικό στόχο να διευρυνθεί η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα. Η οποία σύμφωνα με την ΝΔ, εκτός από τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών, μπορεί μεσοπρόθεσμα να δημιουργήσει χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας.
Η ΝΔ τονίζει πως κεντρικός άξονας του σχεδίου της είναι να δοθούν σημαντικά κίνητρα για τη χρήση ηλεκτροκίνητων οχημάτων, να υπάρξει άμεση και ευρεία ανάπτυξη των υποδομών υποστήριξής τους, να διευρυνθεί η χρήση της ηλεκτροκίνησης στις μεταφορές. Στην ΝΔ εξηγούν ότι αυτό θα γίνει με τη σταδιακή αντικατάσταση των σημερινών ΙΧ και των παλαιών μέσων μεταφοράς από φιλικά προς το περιβάλλον οχήματα, εξέλιξη που θεωρείται άμεσης προτεραιότητας στη στρατηγική επιλογή της Ευρωπαϊκής Ένωσης που στοχεύει στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στα αστικά κέντρα, αλλά και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. «Τα μέτρα που ανακοινώνει η ΝΔ θεωρούνται κοινή πρακτική σε πολλές χώρες της ΕΕ, αναφέροντας πως είναι ενδεικτικό ότι μέχρι το 2025 στην Ευρώπη εκτιμάται ότι θα κυκλοφορούν 20 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα και μέχρι το 2040 θα ξεπεράσουν τα 150 εκατομμύρια.»
Εντύπωση προκαλούν οι εξαγγελίες της κυβέρνησης αλλά και της αξιωματικής αντιπολίτευσης για παροχή οικονομικών κινήτρων στην αγορά ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων. Σε μια αγορά που το μεγαλύτερο της πρόβλημα είναι η ηλικία των κυκλοφορούντων οχημάτων (ξεπερνούν τα 15 χρόνια), μάλλον θα έπρεπε να δοθεί προτεραιότητα σε ένα πρόγραμμα γενικής απόσυρσης και σε δεύτερο χρόνο να βλέπαμε το θέμα της ηλεκτροκίνησης που παραμένει ακόμη ακριβή σαν τεχνολογία για το ευρύ κοινό.
Μάλλον και οι δύο βαδίζουν χωρίς πυξίδα αυτή τη στιγμή και οι συγκεκριμένες δηλώσεις εντυπωσιασμού δεν έχουν καμία σχέση με τη πραγματικότητα. Για παράδειγμα δεν μπορεί να βάζεις στο ίδιο τσουβάλι τα σύγχρονα πετρελαιοκίνητα και βενζινοκίνητα, με τα παλιά μοντέλα που πραγματικά εκπέμπουν υψηλούς ρύπους και την ίδια στιγμή να κάνεις τα στραβά μάτια σε πραγματικά προβλήματα: Στην εισαγωγή παλιών ντίζελ (Euro4 και πίσω) που νομιμοποιείται η κυκλοφορία τους σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη με ψευδείς βεβαιώσεις μόνιμης κατοικίας. Στην κυκλοφορία παλιών ταξί που για ψηφοθηρικούς λόγους ανεβαίνει συνεχώς το όριο ζωής τους. Στα παλιά βαρέα οχήματα που μολύνουν υπερβολικά, μεταξύ των οποίων και εκείνα των αστικών συγκοινωνιών.

ΒΑΣΙΚΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
1. Όσοι αγόρασαν ένα καινούργιο πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητο σιχτιρίζουν…
2. Οι όποιες υπουργικές αναφορές βρίσκονται ακόμη σε ακαδημαϊκό επίπεδο και αν μη τι άλλο υποδηλώνουν μια ερασιτεχνική συμπεριφορά που αναστατώνει την αγορά
3. Η κυβέρνηση δεν έχει ιδέα σε ποια χώρα βρίσκεται καθώς αυτή τη στιγμή το φθηνότερο ηλεκτρικό μοντέλο κοστίζει 23.330 ευρώ και ανήκει στη μίνι κατηγορία (γνωρίζετε πολλούς που μπορούν να δώσουν αυτά τα λεφτά για αυτοκίνητο;)
4. Η …μέλλουσα κυβέρνηση απλά αντιγράφει την ευρωπαϊκή πολιτική και θα … ανακοινώσει προσεχώς.
Γενικά, από εξαγγελίες καλά πάμε!
Βάσει των στοιχείων, το 2016 στην Ελλάδα κυκλοφορούσαν µόνο 397 ηλεκτροκίνητα οχήµατα, ενώ ειδική αναφορά γινόταν στην παλαιότητα των οχηµάτων. Κι αυτό διότι τα τέσσερα στα δέκα είναι ηλικίας άνω των 17 ετών, ποσοστό το οποίο στα αυτοκίνητα δηµόσιας χρήσης διαµορφώνεται στο 30%. Στην παλαιότητα των οχηµάτων αποδίδεται η µεγάλη εξάρτησή τους από τα συµβατικά καύσιµα. Έτσι, υπολογίζεται ότι το 86% του στόλου κινείται µε κάποιου είδους βενζίνη (απλή ή αµόλυβδη), ενώ τα πετρελαιοκίνητα αντιστοιχούν σε ποσοστό της τάξεως του 13,3%. Ειδικά στα λεωφορεία, το πετρέλαιο αποτελεί το βασικό καύσιµο (95%), ενώ µε εναλλακτικά καύσιµα, δηλαδή υγραέριο και φυσικό αέριο, κινείται µόλις το 1,8% του συνόλου. Φυσικό αέριο καταναλώνουν σήµερα µόνο 310 λεωφορεία στην Αθήνα.
Θέλουν να κάνουν τα ντίζελ παρελθόν. Μπορούν;