Ήταν πράξη, έγινε δίκαιο, Γράφει ο Βαγγέλης Ντάλης

Νέο εξεταστικό σύστημα ανακοίνωσε ο υπουργός Παιδείας και αλλαγές στο Λύκειο που θα ισχύσουν από το σχολικό έτος 2019-20, δηλαδή από τα παιδιά που φέτος φοιτούν στη Β’ Λυκείου. Με πιo εντυπωσιακό σημείο την ελεύθερη πρόσβαση σε κάποιες σχολές που μέχρι τώρα είχαν χαμηλές βάσεις. Η εισαγωγή των φοιτητών τους θα γίνεται χωρίς πανελλαδικές εξετάσεις, μόνο με το απολυτήριο του Λυκείου.

Και κάπου εδώ τελειώνει η αμετροέπεια, ο φανφαρισμός, οι υποσχέσεις χωρίς αντίκρυσμα και τα σχέδια επί χάρτου. Τελειώνει και στην Παιδεία (όπως έγινε και στην Οικονομία) η ανεύθυνη πολιτικά συμπεριφορά σύμφωνα με την οποία πρώτα δίνονται υποσχέσεις και γίνονται εξαγγελίες και στη συνέχεια αναζητούνται πιθανοί και απίθανοι τρόποι με τους οποίους αυτές μπορούν να υλοποιηθούν. Που συνήθως, δεν μπορούν να υλοποιηθούν.
Έτσι έγινε και με εκείνο το προεκλογικό σύνθημα της ΕΛΕΥΘΕΡΗΣ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ ΣΤΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ . Έπεα πτερόεντα …
Την ουρά στα σκέλια λοιπόν και ο νυν και πιο «ρεαλιστής», όπως αποδείχτηκε, από όλους τους τελευταίους υπουργούς παιδείας, βάζει τέλος στις εξαγγελίες. Δεν μπορούμε να καταργήσουμε τις εισαγωγικές εξετάσεις, παρά μόνο στις σχολές που είχαν χαμηλή ζήτηση, ως τώρα και υπάρχουν κενές θέσεις … Θα βάζουμε τα παιδιά να δηλώνουν σχολές προτίμησης από τη Β’ Λυκείου κι έτσι θα ξέρουμε όταν αποφοιτήσουν, σε ποιές σχολές υπάρχουν πόσες διαθέσιμες θέσεις. Αν η ζήτηση ξεπεράσει την προσφορά θέσεων, τότε η επιλογή θα γίνεται με κριτήριο το βαθμό απολυτηρίου. Αν η ζήτηση είναι μικρή, τότε θα εισάγονται ΟΛΟΙ οι ενδιαφερόμενοι/ες κι έτσι εκεί θα έχουμε ελεύθερη πρόσβαση …
Η αλήθεια είναι ότι και μέχρι τώρα, ουσιαστικά ελεύθερη πρόσβαση υπήρχε. Η εισαγωγή σε μερικά τμήματα σχολών γίνονταν με βαθμολογίες του τύπου 2/20 ή 3/20 … Κατάντια … Υπήρχε δηλαδή η ΠΡΑΞΗ και με το νομοσχέδιο που θα φέρει στη Βουλή ο υπουργός, η ελεύθερη πρόσβαση θα γίνει και ΔΙΚΑΙΟ. Όπως ακριβώς τα γράφαμε σε αυτή εδώ τη σελίδα, χρόνια τώρα. Πέρυσι το Σεπτέμβριο στο άρθρο με τίτλο «Οι πανελλαδικές καταργούνται, ζήτω οι νέες πανελλαδικές» ή όταν γράφαμε το Μάρτιο του 2017 «Εάν έχετε μείνει σε εκείνες τις κυβερνητικές εξαγγελίες για «ελεύθερη πρόσβαση στα πανεπιστήμια», ξεχάστε το. Εάν έχετε μείνει σε εκείνες τις υπουργικές δηλώσεις για σύστημα με το οποίο «τα παιδιά θα σπουδάζουν στη σχολή που θέλουν», προσγειωθείτε.».
Τα γράφαμε και στο άρθρο με τίτλο «Καταργούνται (πάλι) οι πανελλαδικές και η σοβαρότητα» το Μάϊο του 2016: «Ένα πράγμα δεν μας είπε κι αυτός, όπως όλοι οι προηγούμενοι. Πώς θα καταφέρουν να εκπαιδεύσουν τα λιτοδίαιτα πανεπιστήμιά μας τους πολλαπλάσιους φοιτητές που θα θέλουν να φοιτήσουν ελεύθερα και χωρίς περιορισμούς. Σε ποιούς χώρους, με τί υποδομές, πού θα βρεθούν τόσοι διδάσκοντες αφού οι προσλήψεις έχουν παγώσει κλπ. Δηλαδή δεν μας είπε τίποτα για το εφικτό του πράγματος.»
Λίφτιγκ έγινε λοιπόν στο εξεταστικό σύστημα. Ο υπουργός, όπως προείπαμε, είναι ρεαλιστής, αντιλαμβάνεται ότι δεν έχει πολλά περιθώρια όσο η εκπαίδευση δεν αλλάζει ριζικά. Ανακοίνωσε την περασμένη Δευτέρα βελτιώσεις και τροποποιήσεις με τα καλά τους και τα στρεβλά τους. Αντιλαμβάνεται και παραδέχεται για παράδειγμα ότι «ούτε η Β΄ Λυκείου είναι απαλλαγμένη από την αγωνία των μαθητών, οι οποίοι ήδη αρχίζουν να σκέπτονται ως υποψήφιοι». Είναι η πραγματικότητα. Στα σχολεία διαβάζουν μόνο τα μαθήματα που θα εξεταστούν πανελλαδικά ενώ στα φροντιστήρια δεν διδάσκονται άλλα μαθήματα της Β’. Στα δικά μας μάλιστα φροντιστήρια διδάσκουμε στα παιδιά την ύλη της Γ’ Λυκείου, από τη Β’! Μόνο που δεν μας είπε πώς θα το αντιμετωπίσει. Μάλλον γιατί ξέρει ότι δεν μπορεί και ξέρει επίσης ότι και γι’ αυτό φροντίζουν τα φροντιστήρια ! Ναι, τα γνωστά «πάρεργα», της «παραπαιδείας».
Η ιστορική ειρωνεία είναι ότι μετά από 35 χρόνια περιπέτειες, πειράματα, πυροτεχνήματα και βουτιές στο κενό επιστρέφουμε στο σύστημα των Δεσμών! Το οποίο μάλλον θα μείνει στην Ιστορία ως το μακροβιότερο εκπαιδευτικό και εξεταστικό σύστημα. 4 Ομάδες Προσανατολισμού (Ανθρωπιστικών Σπουδών, Θετικών, Υγείας και Οικονομίας & Πληροφορικής) με τα αντίστοιχα Επιστημονικά τους Πεδία. Σε συγκεκριμένη σχολή εισάγεσαι μόνο από συγκεκριμένη Ομάδα. Τα 4 εξεταζόμενα μαθήματα γίνονται ισοδύναμα, καταργούνται δηλαδή οι συντελεστές βαρύτητας και όπως γράφαμε τον Ιανουάριο του 2014: «Oι Δέσμες επιστρέφουν».
Την επιστροφή των Δεσμών την είχαμε προβλέψει πριν 4 χρόνια, τότε που είχαμε άλλη κυβέρνηση, της ΝΔ. Τότε είχαν αρχίσει να υλοποιούνται οι πρώτοι σχεδιασμοί. Σχεδιασμοί που είχαν γίνει από την προηγούμενη κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ! Θα ήταν λάθος να θεωρήσουμε ότι τα προαναφερόμενα κόμματα έχουν την ίδια πολιτική για την παιδεία. Αλλά μεγαλύτερο λάθος θα ήταν να θεωρήσουμε ότι το καθένα από αυτά χαράζει μόνο του την εκπαιδευτική πολιτική του! Να το πούμε τραγουδιστά; «Οι κυβερνήσεις πέφτουνε, η Ευρωπαϊκή Ένωση μένει». Με τις διάφορες Συνθήκες (της Μπολόνια κλπ) χαράζει τις δικές της γραμμές με ένα τρόπο περιγραφικό, δημιουργεί δηλαδή το περίγραμμα των πολιτικών και στη συνέχεια καλεί την κάθε χώρα να το εμπλουτίσει με το δικό της τρόπο, ανάλογα με τις δικές της ιδιαιτερότητες. Και επειδή «εδώ είναι Βαλκάνια» … τη συνέχεια την ξέρετε…
Ο τρόπος διεξαγωγής των ενδοσχολικών εξετάσεων για το απολυτήριο Λυκείου φαίνεται ότι θα δημιουργήσει ευτράπελα. «Τα σχολεία θα χωριστούν σε ομάδες, ανά Δήμο στις μεγάλες πόλεις και ανά Νομό στην επαρχία. Τα θέματα σε κάθε εξεταζόμενο μάθημα θα προετοιμάζονται από ομάδα διδασκόντων όλων των σχολείων ανά ομάδα και το τελικό διαγώνισμα θα προκύπτει μετά από κλήρωση ομάδας θεμάτων μέσα από ένα μεγαλύτερο πλήθος… Στα ιδιωτικά σχολεία οι επιτηρητές θα είναι ένας από το δημόσιο σχολείο και ένας από το ιδιωτικό σχολείο… Ο βαθμός για κάθε γραπτώς εξεταζόμενο μάθημα θα προκύπτει με βαρύτητα 40% για την τελική ενδοσχολική εξέταση και 60% για τον βαθμό των δύο τετραμήνων. Για τα άλλα μαθήματα, ο τελικός βαθμός θα προκύπτει κατά 100% από τον βαθμό των δύο τετραμήνων. Ο βαθμός του απολυτηρίου θα προκύπτει από τον μέσο όρο όλων των μαθημάτων που θα διδάσκονται στην Γ΄ Λυκείου.»
Διαφορετικά δηλαδή θέματα ανά Νομό ή Δήμο για ένα απολυτήριο που θα έχει κάποια «αξία» δεν φαίνεται και πολύ αξιόπιστο σύστημα για χώρα των Βαλκανίων. Έχουμε όμως χρόνο να το ξαναδούμε.
Ως τότε ένα είναι βέβαιο και αφορά όλους αλλά πολύ περισσότερο τα νέα παιδιά που τώρα χτίζουν τη ζωή τους. Χωρίς κόπο και ιδρώτα καμία πρόσβαση δεν είναι «ελεύθερη». Χωρίς γνώση και μόρφωση, μέλλον δεν φαίνεται. Χωρίς αγάπη και μεράκι για ότι κάνουμε διακρίσεις δεν υπάρχουν. Σκύψτε λοιπόν και φέτος στα βιβλία σας, αγαπήστε όποια επιστήμη θέλετε, δημιουργήστε. Δεν θα γίνετε μόνο «πετυχημένοι» αλλά και καλύτεροι άνθρωποι.
Καλή σχολική και φροντιστηριακή χρονιά.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Πήγαινε στην κορυφή