Εβδομαδιαία Τοπική Εφημερίδα
ΟΔΟΝΤΙΑΤΡΕΙΟ ΛΙΑΠΗΣ

Να καταργηθούν οι επαναληπτικές εκλογές, του Βασίλη Γιαννακόπουλου

Να καταργηθούν οι επαναληπτικές εκλογές
Την προηγούμενη Δευτέρα 7 Μαΐου πραγματοποιήθηκε συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Γαλατσίου με μοναδικό θέμα συζήτησης την έκφραση γνώμης για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών με την κωδική ονομασία «Κλεισθένης Ι», το οποίο έχει ήδη δοθεί προς διαβούλευση.

Όλες οι παρατάξεις, εκτός από δύο δημοτικούς συμβούλους της αντιπολίτευσης, τάχθηκαν κατά του νομοσχεδίου. Στις τοποθετήσεις τους οι εκπρόσωποι των δημοτικών παρατάξεων, Κώστας Ζώμπος «Ανεξάρτητη Δημοτική Κίνηση Γαλατσίου», Νίκος Μαγκανάρης «Γαλατσι – Νέα Αρχή», Χάρης Βουρδουμπάς «Λαϊκή Συσπείρωση», Άρης Παπαδοκωστόπουλος «Ενότητα για την Ανατροπή» και ο Δήμαρχος Γαλατσίου και επικεφαλής της παράταξης «Ανθρώπινο Γαλάτσι» Γιώργος Μαρκόπουλος, αφού έκαναν κριτική σε πολλά άρθρα του νομοσχεδίου – και στο άρθρο 27 το οποίο καθιερώνει την απλή αναλογική ως εκλογικό σύστημα στην κατανομή των εδρών του Δημοτικού Συμβουλίου – απέρριψαν συνολικά τον «Κλεισθένη».
Οι δύο δημοτικοί συμβουλοι που τάχθηκαν υπέρ του νομοσχεδίου είναι η ανεξάρτητη δημοτική σύμβουλος Έλενα Ζέρβα και ο Χρήστος Κιούπης, δημοτικός σύμβουλος του συνδυασμού «Γαλάτσι Νέα Αρχή» του Ν. Μαγκανάρη. Και οι δυο στις τοποθετήσεις έμειναν αποκλειστικά και μόνο στην καθιέρωση της απλής αναλογικής και άφησαν ασχολίαστα τα υπόλοιπα άρθρα του νομοσχεδίου, πολλά εκ των οποίων είναι πολύ πιο σοβαρά από το άρθρο 27 και αφορούν τη μελλοντική επιβίωση των δήμων.
Δεν γνωρίζω αν πρόλαβαν να διαβάσουν τα 297 άρθρα τα οποία εμπεριέχονται στις 300 σελίδες του νομοσχεδίου και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι είναι για το καλό των δήμων ή έμειναν μόνο στην καθιέρωση της απλής αναλογικής γιατί προφανώς αυτό είναι που τους εξυπηρετεί εκλογικά. Το λέω αυτό γιατί δεν άκουσα να λένε κουβέντα για το αν, για παράδειγμα, συμφωνούν με το άρθρο 182 το οποίο αναφέρεται στο ενιαίο ανταποδοτικό τέλος καθαριότητας – φωτισμού – πρασίνου για το οποίο έχουν εκφράσει τις αντιρρήσεις του όλοι οι δήμοι της χώρας μας. Ή αν συμφωνούν με το άρθρο 183 στο οποίο αναφέρονται τα κριτήρια κατανομής των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ) για τα οποία, όπως είπε στο Συμβούλιο ο Γιώργος Μαρκόπουλος: «Αν εφαρμοστούν αυτά τα κριτήρια στην κατανομή των ΚΑΠ, από πρόχειρους υπολογισμούς που έκανε η υπηρεσία μας για να μπορέσουμε εμείς να ανταπεξέλθουμε στις υποχρεώσεις μας, θα πρέπει να αυξήσουμε κατά 46% τους φόρους».
Μένοντας λίγο στα κριτήρια για την κατανομή των ΚΑΠ, θα ήθελα να μάθω ποιά δημόσια υπηρεσία μπορεί να αποτυπώσει σε σωστή βάση το ποσοστό ανεργίας σε κάθε δήμο ξεχωριστά και ποιά υπηρεσία μπορεί να μας πει ποιό είναι το επίπεδο του παραγόμενου ΑΕΠ από τον Δήμο ως ποσοστό του συνολικού ΑΕΠ της χώρας. Και αυτό το κριτήριο που λέει για τη δυνατότητα άντλησης τοπικών πόρων, μήπως μπορεί να μας δώσει κάποιος περισσσότερες εξηγήσεις; Μήπως, λέω εγώ, έρθει το αρμόδιο υπουργείο αργότερα και πει στον κάθε δήμο ότι σου κόβουμε την κρατική επιχορήγηση γιατί κρίνουμε ότι έχεις τη δυνατότητα να καλύψεις τις ανάγκες σου από την άντληση τοπικών πόρων;
Όλα αυτά και πολλά ακόμα είναι λεπτομέρειες για τους δύο δημοτικούς συμβούλους οι οποίοι τάχθηκαν υπέρ του νομοσχεδίου.
Να σημειώσω ότι κατά του νομοσχεδίου και κατά της απλής αναλογικής τάχθηκαν πρόσωπα τα οποία τόσο αυτά όσο και οι πολιτικοί χώροι στους οποίους ανήκουν, είναι διαχρονικά υπέρμαχοι της απλής αναλογικής αλλά δεν τσίμπησαν στο τυράκι.
Η κα Ελένα Ζέρβα, όπως έχω ξαναγράψει, προχώρησε πριν λίγο καιρό στην ανεξαρτητοποίησή της, γιατί, όπως έχει αφήσει να φανεί, θα κατέβει στις επόμενες δημοτικές εκλογές με δικό της ψηφοδέλτιο και ευελπιστεί ότι με την καθιέρωση της απλής αναλογικής θα εκλεγεί δημοτική σύμβουλος και θα έχει ρυθμιστικό ρόλο στην περίπτωση που ο εκλεγμένος δήμαρχος δεν κατορθώσει να εξασφαλίσει την απαραίτητη πλειοψηφία στο Δημοτικό Συμβούλιο.
Ο κ. Χρήστος Κιούπης είναι γνωστό ότι φιλοδοξεί να είναι ο εκλεκτός του ΣΥΡΙΖΑ στις επόμενες εκλογές γι’αυτό και τάχθηκε υπέρ του νομοσχεδίου. Η φιλοδοξία του όμως αυτή θα παραμείνει ανεκπλήρωτη γιατί, όπως έχουμε γράψει, άλλο πρόσωπο θα χριστεί ως υποψήφιος. Είπαμε, θα έχουμε άρωμα γυναίκας.
Παρεμπιπτόντως γιατί ο επικεφαλής της παράταξης «Γαλάτσι Νέα Αρχή» Νίκος Μαγκανάρης δεν προχώρησε στη διαγραφή του από το συνδυασμό αφού η θέση του για ένα τέτοιο σοβαρό πολιτικό ζήτημα είναι αντίθετη με αυτή της παράταξης;
Όπως έγραφα και στο προηγούμενο φύλλο του «Παλμού», με την καθιέρωση της απλής αναλογικής ως εκλογικό σύστημα στην κατανομή των εδρών του Δημοτικού Συμβουλίου, υπάρχει ενδεχόμενο ένας υποψήφιος δήμαρχος να πάρει 48% την πρώτη Κυριακή και 60 ή 70% στις επαναληπτικές αλλά να μην εξασφαλίσει την πλειοψηφία στο Δημοτικό Συμβούλιο για να διοικήσει το δήμο. Τότε θα αρχίσουν τα παζάρια και οι συμφωνίες κάτω από το τραπέζι. Αφού λοιπόν οι επαναληπτικές εκλογές δεν εξασφαλίζουν πλειοψηφία στον εκλεγμένο δήμαρχο, τότε δεν έχουν κανένα νόημα να διεξάγονται. Θα ήταν πιο έντιμο και πιο διαφανές, δήμαρχος να εκλέγεται ο υποψήφιος που θα έρθει πρώτος σε μία και μοναδική εκλογική αναμέτρηση, χωρίς επαναλητικές. Να προχωρά στη συνέχεια στις απαραίτητες συνεργασίες για τη διαμόρφωσης της πλειοψηφίας στο Δημοτικό Συμβούλιο. Έτσι θα υπήρχαν συνεργασίες πάνω σε προγράμματα, τα οποία θα είχαν κατατεθεί προεκλογικά στην κρίση των ψηφοφόρων. Να συνέβαινε ό,τι και στις βουλευτικές χωρίς όμως να δίνεται δεύτερη ή τρίτη εντολή σε άλλο πρόσωπο. Ο πρώτος στις εκλογές γίνεται δήμαρχος κι αυτός μέσα από συνεργασίας διαμορφώνει την απαραίτητη πλειοψηφία για να διοικήσει το δήμο. Συνεργασίες στο φως της μέρας και όχι κάτω από το τραπέζι.
Τέλος, στην περίπτωση που το ποσοστό του υποψήφιου δημάρχου που θα έρθει πρώτος ξεπεράσει το 50% των ψήφων, τότε έχει εξασφαλίσει την πλειοψηφία στο Δημοτικό Συμβούλιο από μόνος του και δεν θα χρειαστεί καμία συνεργασία.