Λιγότεροι υποψήφιοι δημοτικοί σύμβουλοι , γράφει ο Βασίλης Γιαννακόπουλος

ΠΑΛΜΟΓΡΑΦΟΣ
Λιγότεροι  υποψήφιοι δημοτικοί σύμβουλοι , γράφει ο Βασίλης Γιαννακόπουλος

Λιγότεροι υποψήφιοι δημοτικοί σύμβουλοι
Δόθηκε επιτέλους στη δημοσιότητα το νομοσχέδιο με την κωδική ονομασία «Κλεισθένης Ι» και το οποίο στα 237 άρθρα του εμπεριέχει τις αλλαγές στους δήμους και στις περιφέρειες της χώρας σε σχέση με τον προηγούμενο νόμο 3852/2010, το γνωστό μας «Καλλικράτη».

Όπως έχει γίνει γνωστό από το Υπουργείο Εσωτερικών, το νομοσχέδιο θα παραμείνει για διαβούλευση μέχρι τα μέσα Μαΐου και μετά θα εισαχθεί στη Βουλή για συζήτηση και ψήφιση.
Το σημαντικό ως προς το θέμα της εκλογικής διαδικασίας και της ανάδειξης των δημοτικών αρχών είναι η καθιέρωση της απλής αναλογικής και η εκλογή όλων των δημοτικών συμβούλων από
την πρώτη Κυριακή. Συγκεκριμένα το άρθρο 27 αναφέρει:
«Το σύνολο των εδρών του δημοτικού συμβουλίου κατανέμεται στους συνδυασμούς που έλαβαν μέρος στις εκλογές, ανάλογα με τον αριθμό των έγκυρων ψηφοδελτίων που έλαβαν στον α’ γύρο.
»Η αναλογική κατανομή των εδρών γίνεται ως εξής:
»Το σύνολο των έγκυρων ψηφοδελτίων που έλαβαν, σε όλα τα εκλογικά τμήματα δήμου, αθροιστικά όλοι οι συνδυασμοί που συμμετείχαν στις εκλογές διαιρείται με τον αριθμό των εδρών που αντιστοιχούν σε κάθε δημοτικό συμβούλιο και το πηλίκο αυξημένο κατά μία μονάδα, παραλειπομένου του κλάσματος, αποτελεί το εκλογικό μέτρο. Ο αριθμός των έγκυρων ψηφοδελτίων κάθε συνδυασμού διαιρείται στη συνέχεια με το εκλογικό μέτρο και καθένας τους καταλαμβάνει τόσες έδρες όσο και το ακέραιο πηλίκο της διαίρεσης.»
Δηλαδή για τον δικό μας το δήμο, ένας υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος θα μπορεί να εκλεγεί αν ο συνδυασμός του καταφέρει και πάρει περίπου 850 ψήφους.
Με τον προηγούμενο νόμο, ο επιτυχών συνδυασμός της εκλογικής αναμέτρησης, έπαιρνε τα 3/5 των εδρών του Δημοτικού Συμβουλίου και συνολικά η αντιπολίτευση τα 2/5. Έτσι στο Δήμο μας, από τους 33 δημοτικούς συμβούλους, τους 20 παίρνει η πλειοψηφία και τους 13 η μειοψηφία. Κατά την προσωπική μου άποψη, ούτε η πρόβλεψη του «Καλλικράτη» ήταν απόλυτα σωστή, αλλά ούτε και η απλή αναλογική του «Κλεισθένη». Αυτό που θα πρέπει να προβλεφθεί στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο είναι η μείωση της ψαλίδας στη δύναμη των δημοτικών συμβούλων πλειοψηφίας και μειοψηφίας.
Η διαφορά, για παράδειγμα ,των 7 εδρών που έχουμε εδώ στο Γαλάτσι, θα μπορούσε να γίνει 3 (18 πλειοψηφία, 15 μειοψηφία).
Με το σημερινό νομοσχέδιο φτάνουμε στο άλλο άκρο. Από την άνετη πλειοψηφία που δίνει σήμερα ο νόμος του «Καλλικράτη», φτάνουμε στην αναζήτηση της πλειοψηφίας από τον εκλεγμένο δήμαρχο. Φανταστείτε το σενάριο ένας υποψήφιος δήμαρχος να πάρει την πρώτη Κυριακή το 48%, στις επαναληπτικές εκλογές να πάρει 60% ή 70% και να μην διαθέτει την απαραίτητη πλειοψηφία στο Δημοτικό Συμβούλιο για να διοικήσει το δήμο. Και τότε θα αρχίσουν τα παζάρια με κάποιους δημοτικούς συμβούλους της αντιπολίτευσης για να σχηματίσουν από κοινού πλειοψηφία. Δίνεις μια αντιδημαρχία και εξασφαλίζεις την πλειοψηφία που σου στερεί ο νόμος.
Γι’ αυτό το λόγο εξάλλου το άρθρο 73 αναφέρει:
«Μέλος του δημοτικού συμβουλίου που ανεξαρτητοποιήθηκε ή διαγράφηκε από την παράταξη του, μπορεί να ενταχθεί σε άλλη, με γραπτή δήλωση που υποβάλλεται στο προεδρείο του δημοτικού συμβουλίου και υπογράφεται από τον ίδιο και τα δύο τρίτα (2/3) τουλάχιστον των μελών της παράταξης στην οποία προσχωρεί, εφ’ όσον αυτή έχει τουλάχιστον 3 μέλη, ή από όλα τα μέλη της παράταξης στην οποία προσχωρεί, εφ’ όσον αυτή έχει λιγότερα από 3 μέλη.
»Μέλη του δημοτικού συμβουλίου που έχουν ανεξαρτητοποιηθεί ή διαγραφεί από την παράταξή τους, μπορούν να σχηματίσουν νέα παράταξη, με γραπτή δήλωσή τους που υποβάλλεται στο προεδρείο του δημοτικού συμβουλίου και υπογράφεται από το σύνολο των μελών που θα απαρτίζουν τη νέα παράταξη.
»Υφιστάμενες παρατάξεις μπορούν να συνενωθούν σχηματίζοντας νέα παράταξη, με γραπτή δήλωση προς το προεδρείο του δημοτικού συμβουλίου, την οποία υπογράφει το σύνολο των μελών των συνενούμενων παρατάξεων.»
Ο «Καλλικράτης» απαγόρευε σε δημοτικούς συμβούλους που ανεξαρτητοποιήθηκαν ή διαγράφηκαν να ενταχθούν σε άλλη παράταξη.
Ένα άλλο σημείο από αυτά που πρόλαβα να δω στα 237 άρθρα του νομοσχεδίου είναι αυτό που αφορά τον αριθμό των υποψηφίων δημοτικών συμβούλων. Με τον προηγούμενο νόμο ο κάθε υποψήφιος δήμαρχος είχε τη δυνατότητα να συμπεριλάβει στο ψηφοδέλτιό του τόσους υποψήφιους δημοτικούς συμβούλους όση η δύναμη των εδρών του Δημοτικού Συμβουλίου, προσαυξημένη ως και 50%. Δηλαδή για το Γαλάτσι θα μπορούσαν οι υποψήφιοι δημοτικοί σύμβουλοι ενός συνδυασμού να φτάνουν τους 50, όπως και είχε γίνει σε προηγούμενες αναμετρήσεις. Με το νέο νόμο τα πράγματα αλλάζουν και ο αριθμός των υποψηφίων δημοτικών συμβούλων πρέπει να είναι τουλάχιστον ίσος με τον αριθμό των εδρών καθε εκλογικής περιφέρειας με δυνατότητα προσαύξησης έως και 10%. Για το Γαλάτσι από τους 50 υποψηφίους δημοτικούς συμβούλους πέφτουμε στους 36.
Και μπαίνει το ερώτημα: για ποιό λόγο γίνεται αυτό; Από τη μια μιλάμε για διεύρυνση της δημοκρατίας και ενθάρρυνση των πολιτών στα κοινά και από την άλλη βάζουμε φρένο και περιορίζουμε τις συμμετοχές.
Επίσης ο αριθμός των υποψηφίων δημοτικών συμβούλων από κάθε φύλο ανέρχεται τουλάχιστον σε ποσοστό 40% του συνολικού αριθμού των υποψηφίων συμβούλων ενώ ο προηγούμενος νόμος προέβλεπε το αντίστοιχο ποσοστό να είναι το 1/3 του συνολικού αριθμού των υποψηφίων δημοτικών συμβούλων.
Τέλος επανέρχεται η τετραετής θητεία των δημοτικών αρχών.

Πήγαινε στην κορυφή