ΣΟΦΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ, Σοπράνο «Η μουσική δεν έχει σύνορα, μας ενώνει όπου κι αν είμαστε, από όπου και αν δρούμε»

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ - ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
ΣΟΦΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ, Σοπράνο  «Η μουσική δεν έχει σύνορα,  μας ενώνει όπου κι αν είμαστε, από όπου και αν δρούμε»

Γεννήθηκε στην Αθήνα. Παρακολούθησε μαθήματα πιάνου και θεωρητικών μουσικής στο Εθνικό Ωδείο Αθηνών και εκπλήρωσε τις μουσικές της σπουδές στο κλασικό τραγούδι με τις υψηλότερες τιμές με την διεθνούς φήμης σοπράνο Μarina Krilovici. Έχει παρακολουθήσει ποικίλα σεμινάρια τραγουδιού, με διακεκριμένους σολίστ της όπερας όπως των Cheryl Studer, Peter Svensson, Δημήτρη Πλατανιά, Δάφνης Ευαγγελάτου, Χριστίνας Γιαννακοπούλου, Δήμητρας Θεοδοσίου με την οποία μελετά συστηματικά. Παράλληλα έχει κάνει μαθήματα τεχνικής του belcanto με τον διάσημο μπάσο Δημήτρη Καβράκο. Έχει επίσης παρακολουθήσει ειδικά σεμινάρια πάνω στη μουσική του μπαρόκ και το γερμανικό lied από τον διακεκριμένο μουσικό Γεράσιμο Χοϊδά. Και από το ακαδημαϊκό έτος 2017-2018 έγινε δεκτή κατόπιν ακρόασης να συμμετάσχει στο πρόγραμμα εξειδίκευσης πάνω στην Αναγεννησιακή και Μπαρόκ Φωνητική Μουσική του Ωδείου Αθηνών με υπεύθυνο τον κόντρα τενόρο Άρη Χριστοφέλη.

χει συνεργαστεί με διακεκριμένους πιανίστες και μαέστρους και από το 2014 έχει σταθερή συνεργασία με τον διεθνώς διακεκριμένο πιανίστα Δημήτρη Γιάκα με τον οποίο πραγματοποιεί συναυλίες ανά την Ελλάδα. Έχει συνεργαστεί με τις «Όπερες των ζητιάνων» στην όπερα του J.Verdi «Trovatore» σε μουσική διεύθυνση Χαράλαμπου Γωγιού, με την Ένωση Ελλήνων Μουσουργών καθώς και με σύνολα μουσικής δωματίου σε σειρά συναυλιών, ρεσιτάλ και συναυλίες θρησκευτικής μουσικής σε σημαντικά θέατρα της Αθήνας και της επαρχίας (Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Αίθουσα «La Divina» Διεθνές Καλλιτεχνικό Κέντρο Athenaeum, Γυάλινο Μουσικό Θέατρο, Ελληνοαμερικανική Ένωση, Γερμανική Εκκλησία Αθηνών, Θέατρο Βεάκη, Πολιτιστικό Κέντρο δήμου Ιωαννίνων, Καθολικός ναός του Αγ. Ιωάννου Βαπτιστού Σαντορίνης, Μέγαρο Γκύζη Σαντορίνης κ.α.). Έχει συμμετάσχει σε πολλά forum και φεστιβάλ νέων καλλιτεχνών ένα από τα οποία ήταν τα «12 κουπέ» του θεάτρου «Tο Tραίνο Στο Ρουφ» με το οποίο και συνεργάστηκε και πέραν του φεστιβάλ, τη θεατρική σαιζόν 2012-13 σε mini opera-show όπου έπαιζε και σκηνοθετούσε η ίδια.
Έχει ερμηνεύσει με μεγάλη επιτυχία σε πολλές πόλεις της Ελλάδας, συναυλίες αφιερωμένες στον Μ.Χατζιδάκι, Μ.Θεοδωράκη, Αττίκ, Σουγιούλ, Γιαννίδη κ.α. με τον ειδήμων στο είδος πιανίστα και συνθέτη Γιώργο Ρούσσο. Έχει ερμηνεύσει επανειλημμένα έργα σύγχρονων Ελλήνων συνθετών σε 1η παγκόσμια εκτέλεση.
To 2013 ήταν μία εκ των επιτυχόντων του studio operas της Εθνικής Λυρικής Σκηνής ως πρώτη επιλαχούσα και το 2014 έγινε δεκτή να συμμετάσχει στον 38o διεθνή διαγωνισμό τραγουδιού «Grand Prix Maria Callas» που διεξήχθη τον Οκτώβριο του 2014. Είναι μέλος της οργανωτικής επιτροπής του Παγκοσμίου Συνεδρίου με θέμα «Η συμμετρία στην επιστήμη και τις Τέχνες» (ISSC Conference 2016).
Ταυτόχρονα με τις μουσικές σπουδές της, έχει δραστηριοποιηθεί με την υποκριτική, τη ζωγραφική και το χορό που επί σειρά ετών σπούδασε στη σχολή της Στέλλας Περδίκη. Έχει υπάρξει μέλος θεατρικών εργαστηρίων και θιάσων έχοντας συνεργαστεί με σημαντικούς ηθοποιούς και σκηνοθέτες του θεάτρου μας, (Βλαδίμηρο Κυριακίδη, Ελένη Σκότη, τη σεναριογράφο Μιρέλλα Παπαοικονόμου κ.α.).
Το 2000 βραβεύτηκε με το πρώτο πανελλήνιο βραβείο ζωγραφικής και έκτοτε έχει συμμετάσχει σε πολυάριθμες εκθέσεις ζωγραφικής, έχει φιλοτεχνήσει σκηνικά θεάτρου σε Αθηναϊκές σκηνές, δεκάδες τοιχογραφίες, πίνακες και αγιογραφίες που βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Βίντεο και ηχογραφήσεις της μπορείτε να παρακολουθήσετε στο προσωπικό της κανάλι στο you tube :
https://www.youtube.com/channel/UCsTbQXERblXw1Ax1p2_gM1A

 

Διδάσκει τραγούδι στο Εθνικό Ωδείο παράρτημα Θήρας, Παλαιού Ψυχικού και στο Εράτειο Ωδείο.
Είναι απόφοιτη της Θεολογικής Σχολής Αθηνών (Ε.Κ.Π.Α.)
«ΠΑΛΜΟΣ»: Σε ποιο περιβάλλον μεγαλώσατε;
ΣΟΦΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ: Μεγάλωσα σε μία πολύτεκνη οικογένεια με πολύ κόσμο και φασαρία μέσα στο σπίτι!

 

«Π»: Τι ή ποιος σας ώθησε στις μουσικές σπουδές και στο κλασικό τραγούδι;
Σ.Π: Δεν με ώθησε κάποιος. Δεν προέρχομαι από καλλιτεχνική οικογένεια. Έχοντας όμως από πολύ μικρή ηλικία ανακαλύψει την αγάπη και την ευκολία μου στο να τραγουδώ, κράτησα την επαφή μου με τις μουσικές σπουδές (ξεκίνησα πιάνο στα 5 μου) με τον κρυφό πόθο κάποια στιγμή να κάνω τραγούδι! Τότε δεν ήταν τόσο διαδεδομένο και καθόλου αυτονόητο ότι ένα παιδάκι που τραγουδάει όμορφα θα το ωθήσουν να κάνει και μαθήματα τραγουδιού. Δεν υπήρχαν όλες αυτές οι τηλεοπτικές εκπομπές και δεν κρατούσε ένα μικρόφωνο ο οποιοσδήποτε, όπως γίνεται σήμερα. Κάποια στιγμή λοιπόν στα 14 μου άκουσα ένα απόσπασμα από μία όπερα του Gounod και μαγεύτηκα. Ήθελα να δοκιμάσω να κάνω αυτό! Τραγούδι ξεκίνησα στα 18 κρυφά από τους δικούς μου!

 

«Π»: Είστε απόφοιτη της Θεολογικής Σχολής Αθηνών ήταν η πρώτη σας επιλογή;
ΣΠ: Ήταν μέσα στις πρώτες δύο και μοναδικές επιλογές μου, μαζί με την ψυχολογία. Ήξερα πάντα μέσα μου, ότι εγώ θα γίνω καλλιτέχνης, όμως η καλλιέργεια και η μόρφωση είναι βασικό συστατικό για τον άνθρωπο πολλώ δε, για έναν καλλιτέχνη! Και επειδή είχα και έχω μία ιδιαίτερη αγάπη στα αρχαία κείμενα, την επέλεξα. Είναι μία σχολή με πλούσιο και ευρύ φάσμα ανθρωπιστικών σπουδών, ικανή να τα προσφέρει αυτά

 

«Π»: Εχετε ένα πλούσιο βιογραφικό στον χώρο του τραγουδιού με σπουδαίες κριτικές για την ερμηνεία σας. Ποιό το όραμά σας;
Σ.Π.: Το όραμά μου είναι να καταφέρω πάντα να επικοινωνώ στον κόσμομέσα από την ερμηνεία μου, το μεγαλείο της μουσικής που υπηρετώ.

 

«Π»: Έχουμε ένα και μοναδικό λυρικό θέατρο στην Ελλάδα. Τι δυνατότητες μπορεί να καλύψει;
Σ.Π.: Όπως ακριβώς το είπατε. Είναι ένα και μοναδικό, οπότε όλοι ξέρουμε πως δεν μπορούν να χωρέσουν όλοι οι επαγγελματίες μέσα σ’ αυτό. Το σημαντικό είναι να καταλάβει το κοινό την μοναδικότητά του και να το αγκαλιάσει ακόμα περισσότερο απ’ ό,τι το έχει ήδη κάνει!

 

«Π»: Βιώνουμε βαθιά οικονομική κρίση. Ποιές ευκαιρίες μπορεί να έχουν οι νέοι που ασχολούνται με την Οπερα;
Σ.Π.: Οι ευκαιρίες κακά τα ψέμματα, είναι ελάχιστες – για να μην πω ότι δεν υπάρχουν. Τις δημιουργείς εσύ όπως και όσο είναι αυτό δυνατόν.

 

«Π»: Μουσική έκφραση, ερμηνεία, υποκριτική, απαιτήσεις της Οπερας. Πώς επιτυγχάνεται η άρτια σκηνική παρουσία;
Σ.Π.: Άρτια σκηνική παρουσία… Θα μπορούσα να γράψω κατάλογο ολόκληρο με τα επιμέρους προσόντα που πρέπει να διαθέτει ένας λυρικός τραγουδιστής – ηθοποιός όμως εν κατακλείδι είναι μάλλον το σωστό ένστικτο εντός και εκτός σκηνής, καθώς και ο ψυχικός πλούτος του καλλιτέχνη αυτός που θα κάνει την διαφορά. Γι’ αυτό και πρέπει να φροντίζουμε την ψυχή μας, γιατί εκτός από το σώμα μας και τα λοιπά εμφανή προσόντα, φαίνεται και αυτή πάνω στη σκηνή. Είναι μεγάλη αλήθεια ότι εκεί πάνω, δεν μπορείς να κρύψεις τίποτα!

 

«Π»: Ποιες δυσκολίες συναντά ο λυρικός τραγουδιστής;
Σ.Π.: Άλλος ένας ατελείωτος κατάλογος. Είναι τόσες πολλές που μάλλον θα έπρεπε να έχουμε διευκρινίσει σε ποιο επίπεδο. Μπορώ με σιγουριά να σας πω, πως είναι ένας αγώνας δρόμου ολυμπιακών προδιαγραφών…

 

«Π»: Ποιός ρόλος σας μαγεύει; Ποιον θεωρείτε στα μέτρα σας;
Σ.Π.: Ρόλος που με μαγεύει είναι αυτός του Μεφιστοφελή στον Faust του Gounod. Σκοτεινός κι αινιγματικός με πολλές θεατρικές δυνατότητες. Δυστυχώς όμως δεν προβλέπεται να μεταλλαχτώ ποτέ σε μπασοβαρύτονο για να τον ερμηνεύσω. Στα μέτρα μου υπάρχουν πολλοί ρόλοι από Handel, Vivaldi και Mozart, μέχρι Rossini, Bellini, Verdi…

 

«Π»: Τι προτιμάτε: παραστάσεις ή συναυλίες;
Σ.Π.: Καλή ερώτηση! Αυτό το καθορίζει η συνεργασία. Η συναυλία ή η παράσταση είναι αποτέλεσμα κοινής δουλειάς, συνεπώς αν η επικοινωνία μεταξύ των συντελεστών είναι καλή τότε θα είναι καλό και το αποτέλεσμα. Είμαστε μεταφορείς των ιδεών του εκάστοτε συνθέτη και για να μπορέσω να το κάνω αυτό με τον καλύτερο δυνατό τρόπο θέλω μία καλή επικοινωνία με τους συνεργάτες μου. Δεν τίθεται θέμα προτίμησης συναυλιών ή παραστάσεων για μένα, αλλά θέμα συνεργασιών!

 

«Π»: Ποιά συνεργασία σας ξεχωρίζετε; Ποιά σας ενθουσίασε και γιατί;
Σ.Π.: Σίγουρα η συνεργασία μου με τον διεθνώς καταξιωμένο πιανίστα Δημήτρη Γιάκα. Όχι μόνο για το πολύ υψηλό επίπεδο γνώσεών του πάνω στο αντικείμενο καθ’αυτό, αλλά και για την όλη επικοινωνία και το attitude εντός και εκτός σκηνής, που, στον χώρο μας είναι εξίσου σημαντικό με τις γνώσεις. Είναι ένας σπουδαίος δάσκαλος και συνεργάτης που μου βγάζει τον καλύτερό μου εαυτό και τον ευχαριστώ δημόσια γι’αυτό!

 

«Π»: Πώς βλέπετε στην χώρα μας τη μουσική εκπαίδευση;
Σ.Π.: Σε αυτή την ερώτηση απαντούν εμπράκτως και περίτρανα οι Έλληνες σολίστ που σπούδασαν εδώ στην Ελλάδα μας και διαπρέπουν ανά τον κόσμο!

 

«Π»: Πόσο σημαντικός είναι ο πρώτος μας δάσκαλος στη μουσική, στα πρώτα μας μουσικά πατήματα;
Σ.Π.: Πολύ σημαντικός αδιαμφισβήτητα. Είμαστε σε εύπλαστη ηλικία (συνήθως) οπότε μπορεί να μας αφήσει μεγάλο στίγμα, θετικό ή αρνητικό. Παρ’όλα αυτά ό,τι και να γίνει, αν κάποιος θέλει να κατακτήσει κάτι και δουλέψει σκληρά μπορεί να εξαλείψει κάθε λανθασμένο ή αρνητικό του δόθηκε στα πρώτα του βήματα. Το λέω από προσωπική πείρα.

 

«Π»: Ποιά λυρική τραγουδίστρια θαυμάζετε;
Σ.Π.: Μέσα σε πάμπολλους τραγουδιστές που αγαπώ και θαυμάζω (δεν θέλω να το εκλάβει ως κλισέ ο αναγνώστης) μία ήταν και είναι η μοναδική: Η Μαρία Κάλλας! Και δεν είναι καθόλου τυχαίο! Αυτό που κατάφερε να κάνει είναι πέρα από τις κοινές ανθρώπινες δυνατότητες και αυτό διατρανώνει το μεγαλείο που είχε κρυμμένο στην ψυχή της και με πολύ σκληρή δουλειά το έφερε στην επιφάνεια. Μας έχει διδάξει, εκτός των άλλων, τη βάση που πρέπει να έχει ένας λυρικός τραγουδιστής: Τη σκληρή δουλειά!

 

«Π»: Χρειάζεται σήμερα το λεγόμενο «βύσμα» για να κάνει κάποιος καριέρα;
Σ.Π.: Όπως ανέφερα ανωτέρω, είναι μία δουλειά που προκύπτει από συνεργασίες. Δεν δρούμε κατά μόνας. Από αυτή την έννοια είναι λογικό να επιλέγουν άτομα που γνωρίζουν ότι θα συνεργαστούν καλά, που μιλάνε την ίδια γλώσσα κλπ. Αυτό βέβαια, είναι υγιές μόνο στην περίπτωση που οι εν λόγω συναγωνιστές είναι στο ίδιο επίπεδο με τους υπόλοιπους που δεν επιλέγονται. Δυστυχώς όμως δεν μένει πάντα σ’ αυτό το – υγιές κατ’ εμέ – επίπεδο. Κακά τα ψέμματα όμως, κανείς δεν μπορεί να κάνει καριέρα μόνο με βύσμα. Να έχει δουλειά και εισόδημα μπορεί. Να κάνει καριέρα όμως, με την πραγματική έννοια της λέξης, όχι, γιατί στο τέλος όλων αυτών πρέπει να μπορείς να ανέβεις εκεί πάνω και να κατακτήσεις το κοινό. Αυτό, δεν μπορεί να στο προσφέρει κανένα βύσμα.

 

«Π»: Υπάρχουν σύνορα στη μουσική;
Σ.Π.: Η μουσική δεν έχει σύνορα. Η μουσική μας ενώνει όπου κι αν είμαστε από όπου και αν δρούμε. Σίγουρα όμως αν έπρεπε να επιλέξω μία χώρα, αυτή θα ήταν η Ιταλία, τη γενέτειρα της όπερας και του bel canto. Υποστηρίζω και διδάσκω τον ιταλικό τρόπο προσέγγισης του τραγουδιού!

 

«Π»: Μιλήστε μας για την επιτυχημένη ενασχόλησή σας με την ζωγραφική, τι είναι για εσάς;
Σ.Π.: Χρειαζόμαστε άλλη μία συνέντευξη για να μιλήσουμε για τη ζωγραφική! Είναι άλλος ένας μεγάλος μαγικός κόσμος ψυχικής έκφρασης που επίσης ανακάλυψα από πολύ μικρή ηλικία. Πριν καν μιλήσω και τραγουδήσω, ζωγράφιζα. Η μουσική είναι χωρίς όρια. Το τραγούδι όμως, περιορίζεται από τα λόγια. Αυτά που δεν μπορώ να τραγουδήσω με λόγια λοιπόν, τα εκφράζω στον καμβά.

 

«Π»: Ποια τα όνειρά σας;
Σ.Π.: Ένα μεγάλο μου όνειρο ήταν πάντα η μέρα να διαθέτει 48 ώρες και όχι 24. Το ζήτημα του χρόνου στον καλλιτέχνη είναι μία μεγάλη και πολυδιάστατη υπόθεση.

 

«Π»: Ελλάδα τι σημαίνει για εσάς;
Σ.Π.: Ελλάδα για μένα σημαίνει, πολιτισμός, κουλτούρα, σκέψη και δημιουργία, φιλοξενία και πίστη, ήλιος και θάλασσα, πατρίδα και οικογένεια. Όμως, χωράει σε λέξεις η πατρίδα μας!

 

«Π»: Μελλοντικά σας σχέδια ;
Σ.Π.: Μελλοντικά σχέδια θα μου επιτρέψετε να σας τα φανερώσω με την απαρχή της υλοποίησής τους και θα χαρώ να είναι μία ευκαιρία να μιλήσουμε εκ νέου γι’αυτά, γιατί είναι πολύπλευρα και πιστεύω πολύ ενδιαφέροντα που θα εκπλήξουν το κοινό!

Πήγαινε στην κορυφή