ΜΑΡΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ, Πιανίστρια «Έχουμε μια υπέροχη φιλολογία ελληνικών κομματιών για πιάνο που πρέπει να βγουν στην επιφάνεια»

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ - ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
ΜΑΡΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ, Πιανίστρια «Έχουμε μια υπέροχη φιλολογία  ελληνικών κομματιών για πιάνο που  πρέπει να βγουν στην επιφάνεια»

Η Μαρία Οικονόμου ξεκίνησε μαθήματα πιάνου από την ηλικία των 6 ετών στην Ελλάδα και συνέχισε στην Βενετία της Ιταλίας. Πήρε το Δίπλωμα Πιάνου με καθηγήτρια την Ναταλία Μιχαηλίδου, από το Ωδείο Νίκος Σκαλκώτας» στην Αθήνα. Αποφοίτησε από Ecole Normale de Paris (τάξη Cecile -Latos).
Κατά την διάρκεια της επταετούς παραμονής της στο Παρίσι, παρακολούθησε το τμήμα Γαλλικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου της Σορβόννης, όπου, κατά την αποφοίτησή της, παρουσίασε την διπλωματική εργασία με θέμα «Proust, Gide et la Musique». Eίναι κάτοχος Αρμονίας και Αντίστιξης. Διδάσκει πιάνο και ανώτερα θεωρητικά.
Εμφανίστηκε σε πολλές συναυλίες στη Γαλλία, στην Ελλάδα και στην Σαουδική Αραβία, όπου απέσπασε εξαιρετικές κριτικές, ιδιαίτερα για την ερμηνεία της σε έργα Γάλλων συνθετών (C. A,Debussy, J. M. Damase, J.m. Mansart).
Συμπράττει συχνά με εξαιρετικούς σολίστ σε συναυλίες μουσικής δωματίου στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Από το 1999-2014 δίδαξε στο Ωδείο Αργυρουπόλεως, από το 2014 έως και το 2017 στο Ωδείο «Μουσική Παιδεία» και από το 1990 έως και σήμερα διδάσκει στο Ωδείο «Μουσική Σπουδή».
Ηχογράφησε cd στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με έργα για σόλο πιάνο Ελλήνων Συνθετών (Βισβάρδη, Καζάσογλου κ.α) το οποίο τέθηκε σε Ελληνική και διεθνή κυκλοφορία τον Ιανουάριο του 2017 από την Subways Music, με τίτλο «Ρυθμοί και ήχοι Ελληνικοί». Το έργο αυτό παρουσιάστηκε στο Τρίτο Πρόγραμμα της ΕΡΤ σε τρεις διαφορετικές εκπομπές.

Ο Θεός μας έχει δώσει
αυτό το υπέροχο δώρο
της μουσικής ώστε μέσα
από αυτήν να μπορούμε
να εκφράζουμε
συναισθήματα όπως
χαρά, λύπη, πόνο…
Ας μην ξεχνάμε πως
όλοι οι πολιτισμοί
είναι πλούσιοι σε κείμενα που τονίζουν την επίδραση της μουσικής στον ψυχισμό
των ανθρώπων ……..
«ΠΑΛΜΟΣ»: Σε ποιο περιβάλλον μεγαλώσατε;
ΜΑΡΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Μεγάλωσα σ’ ένα περιβάλλον φιλελεύθερο με πολλή αγάπη. Οι γονείς μου μου μετέδωσαν την αξία της παιδείας και της δημιουργίας. Στη ζωή μου έκανα πολλά ταξίδια και έζησα σε χώρες όπως η Ιταλία, η Γαλλία που μου πρόσφεραν τον πλούτο της κουλτούρας τους.

 

«Π»: Τι σας ώθησε στην αγάπη σας για τη μουσική;
Μ.ΟΙΚ.: Η οικογένεια μου αγαπούσε πολύ τη μουσική. Οι θείες μου, οι αδελφές της μητέρας μου, είναι μουσικοί και από την παιδική μου ηλικία είχα μουσικά ακούσματα. Ο θείος μου, ο συνθέτης και μαέστρος Θάνος Ερμήλιος, έπαιξε σημαντικό ρόλο στην πορεία.

 

«Π»: Πώς ήταν οι σπουδές στη Βενετια;
Μ.ΟΙΚ.: Έχω τις ωραιότερες αναμνήσεις… Οι καθηγήτριές μου ήταν σολίστ, η μία μάλιστα είχε ειδικευθεί στην ερμηνεία για τον Μότσαρτ. Μου έλεγαν ότι δεν γίνεται τίποτα χωρίς πολλή μελέτη!

 

«Π»: Τι κρατήσατε ως σπουδαία συμβολή από την διδαχή της καθηγήτριας σας Ναταλία Μιχαηλίδου;
Μ.ΟΙΚ.: Η Ναταλία Μιχαηλιδου με οδήγησε στα βαθιά μονοπάτια των πλήκτρων. Με βοήθησε να ξεπεράσω τεχνικές δυσκολίες και κυρίως να ανακαλύψω το πόσα ηχοχρώματα μπορούμε να βγάλουμε από τη διαφορετική θέση του δάχτυλου στο πλήκτρο.
Η ίδια είναι μια διακεκριμένη πιανίστα, μουσικός, μια ταλαντούχα καθηγήτρια με μια πολύ δυνατή προσωπικότητα. Θα της είναι πάντα ευγνώμων για ό,τι μου έδωσε!

 

«Π»: Ποιο το επίπεδο των σπουδών σας στην École Normale στο Παρίσι συγκριτικά με την Ελλάδα;
Μ.ΟΙΚ.: Η École Normale de Musique είναι μια Σχολή Ανώτατου Πανεπιστημιακού επιπέδου σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά δεδομένα, όπου εξειδικεύτηκε στο πιάνο, στον τομέα της ερμηνείας.

 

«Π»: Τι θα αλλάζετε, αν ήταν στο χέρι σας, στον τρόπο που διδάσκονται οι μαθητές μουσική;
Μ.ΟΙΚ.: Ως καθηγήτρια, έχοντας εμπειρία χρόνων, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, μεριμνώ για το θέμα της έκφρασης του κειμένου. Η έκφραση δεν επιτυγχάνεται μόνο με την ανάγνωση των φθογγοσήμων, απαιτεί και υποδείξεις αισθητικής. Είναι μια διεργασία που περιλαμβάνει σωστή αναπνοή, σωστή στάση σώματος, καθαρό παίξιμο, σωστό ρυθμό και προσοχή στο πώς τελειώνουμε μια μουσική φράση.

 

«Π»: Η άποψη σας για το ταλέντο; Το διακρίνετε στους μαθητές σας;
Μ.ΟΙΚ.: Ταλέντο, είναι μια πολύ μεγάλη λέξη που δεν την λέω εύκολα. Είναι συνδυασμός πολλών πραγμάτων. Επιμένω στην αγάπη για τη μουσική, στο πείσμα αλλά και στην πολλή δουλειά.

 

«Π»: Σπουδάζουν μουσική και πιάνο στην Ελλάδα της κρίσης τα παιδιά;
Μ.ΟΙΚ.: Ευτυχώς ναι! Οι Έλληνες γονείς αντιλήφθηκαν γρήγορα ότι αξίζει περισσότερο να στραφεί το παιδί του στην Τέχνη παρά σε υλικά πράγματα.

 

«Π»: Πώς βλέπετε την κλασική μουσική, την πορεία της παγκόσμια;
Μ.ΟΙΚ.: Δεν πρόκειται ποτέ να χάσει την αξία της! Είναι διεθνής. Από την Αργεντινή μέχρι τον Καναδά, από τη Σιγκαπούρη μέχρι το Λονδίνο, από την Ιαπωνία μέχρι την Ιταλία, η κλασική μουσική θριαμβεύει!

 

«Π»: Η ενασχόληση σας με τη μουσική, τι θεωρείτε ότι σας προσφερει;
Μ.ΟΙΚ.: Μου προσφέρει χαρά και δημιουργία. Με γαληνεύει ως άνθρωπο… Με γεμίζει!

 

«Π»: Η καθημερινότητά σας τι περιλαμβανει;
Μ.ΟΙΚ.: Αφιερώνω χρόνο για την προσωπική μου μελέτη στο πιάνο. Επιπλεον, ως καθηγήτρια, μελετώ και ενημερώνομαι συνεχώς για το κομμάτι που αφορά στη διδασκαλία ώστε να κεντρίζω το ενδιαφέρον των μαθητών μου.

 

«Π»: Η μουσική είναι ο λόγος της ψυχης;
Μ.ΟΙΚ.: Ο Θεός μας έχει δώσει αυτό το υπέροχο δώρο της μουσικής ώστε μέσα από αυτήν να μπορούμε να εκφράζουμε συναισθήματα όπως χαρά, λύπη, πόνο… Ας μην ξεχνάμε πως όλοι οι πολιτισμοί είναι πλούσιοι σε κείμενα που τονίζουν την επίδραση της μουσικής στον ψυχισμό των ανθρώπων.

 

«Π»: Ποιοί οι αγαπημένοι σας συνθέτες;
Μ.ΟΙΚ.: Από την κλασική εποχή: Μπετόβεν, Μότσαρτ. Από τους Γάλλους μου αρέσει ιδιαίτερα ο Ντεμπυσσύ. Τελευταία ανακαλύπτω όλο και περισσότερο τους Έλληνες συνθέτες… Θα έλεγα ότι κάθε συνθέτης αγγίζει έναν καλλιτέχνη σε συγκεκριμένες χρονικές στιγμές.

 

«Π»: Η μελέτη στη μουσική είναι ατελειωτη;
Μ.ΟΙΚ.: Παλιά είχα παρακολουθήσει μια συνέντευξη του μεγάλου πιανίστα Βλαντιμίρ Χοροβιτς (Vladimir Horowitz) που στα 80 του, όταν τον ρώτησαν αν αισθάνεται πλήρης με την τόση μελέτη που είχε κάνει όλη του τη ζωή, είχε πει ότι «έμαθα πολύ λίγα πράγματα γύρω από τη μουσική». Πραγματικά η μελέτη στη μουσική είναι ατέλειωτη! Συνεχώς μαθαίνουμε…

 

«Π»: Ποιά τα συναισθήματα σας όταν συνεργάζεστε με άλλους σολίστ;
Μ.ΟΙΚ.: Νιώθω χαρά. Υπαρχει επικοινωνία, δημιουργία!
Προσπαθώ να μάθω από τους συναδέλφους μου. Αυτό το θεωρώ τεράστιο πλούτο.

 

«Π»: Διδάσκετε 20 χρόνια περίπου. Πώς ήταν αυτά, ποια η πρόοδος, η εξέλιξη στα μουσικά πραγματα;
Μ.ΟΙΚ.: Ένας καλλιτέχνης πρέπει να εξελίσσεται. Η παρακολούθηση σεμιναρίων, η συνοδεία στο τραγούδι, οι συναυλίες μουσικής δωματίου καθώς και η επιμόρφωση στα ανώτερα θεωρητικά της μουσικής, με οδηγούν στο να θέτω συνεχώς καινούριους στόχους.

 

«Π»: Το 2017 ηχογραφήθηκε στο Μέγαρο Μουσικής το πρώτο σας cd, κυκλοφόρησε στην Ελλάδα και στο εξωτερικό με εργα Ελλήνων συνθετών, Βισβαρδη, Καζασόγλου, υπό τον τίτλο «Ρυθμοί και Ήχοι ελληνικοί». Ποιά η απήχηση στο φιλόμουσο κοινό;
Μ.ΟΙΚ.: Θα ήθελα πρώτα να σας πω πώς εμπνεύστηκα την ιδέα για να κάνω ένα cd.
Ο θείος μου, Θάνος Ερμηλιος, μου είχε αφιερώσει δύο ελληνικούς χορούς. Σκέφτηκα ότι θα έπρεπε να καταγράφουν και να υπάρχουν ώστε ο κόσμος να τους γνωρίσει. Ετσι ξεκίνησε η ενασχόληση μου με τους Έλληνες συνθέτες. Έκανα έρευνα αλλά γνώρισα και υπέροχους ανθρώπους όπως την κ. Ράνια Βισβαρδη, κόρη του αείμνηστου μουσουργού Διονυσίου Βισβαρδη, η οποία με βοήθησε να ολοκληρώσω αυτό το έργο. Ανακαλυψα διαμάντια τα οποία ήταν θαμμένα στα συρτάρια! Πραγματικά έχουμε μια υπέροχη φιλολογία ελληνικών κομματιών για πιάνο που συναγωνίζονται αυτά των ευρωπαίων συνθετών, τα οποία πρέπει να βγουν στην επιφάνεια!
Το φιλόμουσο κοινό αγκάλιασε με ζεστό τρόπο αυτή την προσπάθεια.
Θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά αρχικά τον κ. Μπάμπη Καβροχωριανό για την πρώτη συνέντευξη που έδωσα στην εκπομπή του «Πέντε γραμμών γραμματα» καθώς επίσης και τις κύριες Δημητρίου Λήδα και Καλλιτσουνάκη Κάτια για την παρουσίαση του cd από το Τρίτο πρόγραμμα της ΕΡΤ.
Ευχαριστώ επίσης τους παραγωγούς για την πραγματοποίηση του cd «Ρυθμοί και Ήχοι Ελληνικοι».

 

«Π»: Είστε απόφοιτος της Γαλλικής Φιλολογίας από το Πανεπιστήμιο της Σορβόννης. Σας βοήθησε στην κατανόηση των Γάλλων συνθετών όπου και διακριθήκατε για την ιδιαίτερη ερμηνεία σας των Debussy, Damase, Mansart;
Μ.ΟΙΚ.: Με βοήθησε πολύ στο να μάθω την ιστορία της Γαλλίας, να αφουγκραστώ την κουλτούρα της και κατ’ επέκταση να κατανοήσω τη νοοτροπία των Γάλλων. Μεσα από τους εξαιρετικούς λογοτέχνες της ανακάλυψα τα διάφορα ρεύματα της εκάστοτε εποχής και σε διάφορες τέχνες όπως ζωγραφική, γλυπτική, ποίηση, μουσική…
Δεν είναι τυχαίο που όλα αυτά με οδήγησαν στο να παντρέψω τη λογοτεχνία με τη μουσική γι’ αυτό άλλωστε και η διπλωματική μου έχει τον τιτλο «Proust,Gide και η μουσική».

 

«Π»: Τα όνειρα σας;
Μ.ΟΙΚ.: Όσο ζούμε, κάνουμε όνειρα. Αν σταματήσουμε να ονειρευόμαστε, τότε σταματάει η ζωή!
Η βαθιά μου επιθυμία είναι να συνεχίζω να αναπτύσσομαι μουσικά ώστε να μπορώ αυτή τη γνώση να τη μεταδίδω και σε άλλους.

 

«Π»: Επόμενος στόχος;
Μ.ΟΙΚ.: Συνεχίζω να εντρυφώ στους Έλληνες συνθέτες. Ετοιμάζω μια καινούρια δουλειά που πολύ σύντομα θα γίνει γνωστή.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Πήγαινε στην κορυφή