Εκπτώσεις και στην παιδεία

Πώς θα βγούμε από την κρίση; Με την «ανάπτυξη». Πώς έρχεται η ανάπτυξη; Με την τεχνολογία και την καινοτομία. Πού διδάσκεται η επιστήμη και η τεχνολογία; Πάντως όχι στο ελληνικό σχολείο. Αυτό παράγει ημιμαθείς και με αποσπασματικές γνώσεις απόφοιτους. Τώρα θα γίνει ακόμα πιο light. Θα γίνει σχολείο δεξιοτήτων.

Γίνονται μεγάλοι πολιτικοί διαξιφισμοί για τις ιδιωτικοποιήσεις, για το αν πρέπει να δοθούν το Ελληνικό, οι Σκουριές, οι παραλίες, το «ναυάγιο» της Ζακύνθου και άλλα πολλά περιουσιακά στοιχεία της χώρας σε ξένους επενδυτές αλλά δεν τσακώνονται και πολλοί για το πώς μπορεί αυτή η χώρα να παράγει και κάποιο προϊόν, να αναπτύξει κάποια «υπηρεσία», να εξάγει μια καινοτομία ώστε να έρθει χρήμα στη χώρα. Όσα «ασημικά» κι αν πουλήσουμε στους ξένους, αυτά κάποια στιγμή θα τελειώσουν. Μετά από πού θα έχουμε έσοδα;
Οι «επενδυτές» θα έρθουν ίσως αλλά τα κέρδη τους δεν θα μείνουν στη χώρα. Σε φορολογικούς παραδείσους θα διοχετευτούν. Φτάνουν τα «αποφάγια» και τα ψίχουλα που θα πέφτουν από κάθε «επένδυση» για να εξασφαλίσουν το όποιο μέλλον; Μόνο σε κάποιες οικονομικές θεωρίες η απάντηση είναι ναι. Στη ζωή και στις χώρες που το δοκίμασαν, αυτό που έμεινε είναι η πείνα κι η εξαθλίωση.
Μόνο οι χώρες που κατάφεραν να εκμεταλλευτούν μέσω συμπαραγωγών τις τεχνολογίες, κατάφεραν να πετύχουν. Όπως η Τουρκία, η οποία όταν αγόραζε αεροπλάνα κι οπλικά συστήματα κατάφερνε να κλείνει συμφωνίες για την παραγωγή εξαρτημάτων από τουρκικά εργοστάσια. Σήμερα η Τουρκία είναι παραγωγός και πωλητής όπλων αποκομίζοντας πολλαπλά οφέλη, όχι μόνο οικονομικά.
Στην Ελλάδα, ο ρόλος που έχει ανατεθεί, ο ρόλος που οι υποταγμένες ελληνικές κυβερνήσεις έχουν αποδεχτεί, είναι μόνο του μεταπράτη, του μεταπωλητή. Κάτι στοκαρισμένα βλήματα πήγαμε να πουλήσουμε στη Σαουδική Αραβία και γελάνε όλοι με το πόσο «βλήματα» είναι κι αυτοί που μας κυβερνάνε κι αυτοί που τους ελέγχουν και θα κυβερνήσουν αύριο. Όλες οι χώρες που μπορούν, πουλάνε στρατιωτικό υλικό αλλά μόνο στην Ελλάδα αυτό καταφέρνει να γίνει πρωτοσέλιδο!
Γιατί η Ελλάδα δεν μπορεί να παράξει ούτε τα δημοφιλή drones; Είναι τόσο πολύπλοκη η τεχνολογία τους ή μήπως … Αντί για απάντηση να πούμε ότι Έλληνες φοιτητές έχουν αναπτύξει εφαρμογή για ιστιοπλόους η οποία κέρδισε τις εντυπώσεις σε όλο τον κόσμο. Πληροφορεί τον ιστιοπλόο άμεσα για το ύψος των επερχόμενων κυμάτων, τον αέρα και ο,τιδήποτε μπορεί να τον βοηθήσει ή ακόμα και να σώσει τη ζωή του. Βέβαια, οι φοιτητές λειτούργησαν μόνοι τους, χωρίς, εννοείται, καμία κρατική υποστήριξη και η εφαρμογή τους έγινε περιζήτητη από τις παγκόσμιες εταιρείες.
Τί έκανε το υπουργείο της Παιδείας; Αντί να τους στείλει να μιλήσουν σε κάποια σχολεία και να εμφυσήσουν στους μαθητές την αγάπη για τη δημιουργία, την επιστήμη, την καινοτομία και την έρευνα, ασχολείται με το πώς θα μειώσει κι άλλο τις ήδη κουτσουρεμένες φυσικές επιστήμες στο Λύκειο. Ναι, μέσω του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) σχεδιάζει να μειώσει τις ώρες των φυσικών επιστημών στη Β’ Λυκείου από 6 σε 4. Κι όχι μόνο αυτό. Τις τρεις επιστήμες (Φυσική, Χημεία, Βιολογία) θέλει να τις αντικαταστήσει με ένα τετράωρο μάθημα «Ερευνητικά προβλήματα Φυσικών επιστημών».
Για όσους δεν το γνωρίζουν να πούμε ότι οι Φυσικές επιστήμες στο Γυμνάσιο έχουν ήδη κατακρεουργηθεί μέσω της «ελάφρυνσης» της ύλης. Τα παιδιά δηλαδή δεν μαθαίνουν, απλά παίρνουν «μια ιδέα». Στην Α’ Λυκείου παίρνουν κάποιες γενικές γνώσεις και τώρα θα πηγαίνουν στη Β΄Λυκείου να ασχοληθούν με … ερευνητικά προβλήματα! Πρόκειται για απίστευτη κοροϊδία. Παιδιά που δεν έχουν μπει στο νόημα καλά-καλά μιάς επιστήμης θα ασχολούνται και με τα ερευνητικά της προβλήματα. Σα να λέμε ότι δείχνεις, μόνο δείχνεις, στο παιδί σου πώς μαγειρεύουν και αμέσως μετά το βάζεις να ανακαλύψει κάποια «γκουρμέ» συνταγή. Τέτοιο μαγείρεμα ημιμάθειας δεν έχουμε ξαναγνωρίσει!
Το πιο εξωφρενικό απ’ όλα είναι ότι στη Β’ Λυκείου η Βιολογία και η Χημεία θα εξετάζονται πλέον σαν ένα μάθημα! Σε όλες τις χώρες, ακόμα και του «τρίτου κόσμου» είναι δύο διακριτά μαθήματα, στη δικιά μας θα είναι σε μία εξέταση. Όλα τα πανεπιστήμια του κόσμου που έχουν διαφορετικά τμήματα γι’ αυτές τις επιστήμες μάλλον δεν ξέρουν όσα ξέρουν οι φωστήρες του ΙΕΠ …
Δεν πρόκειται όμως για κάποια εκπαιδευτική ή παιδαγωγική αντίληψη. Μπακάληδες της παιδείας είναι και χρήματα προσπαθούν να εξοικονομήσουν. Δύο στην τιμή του ενός πασάρουν. Πρώτα κατάργησαν το τρίωρο των εργαστηρίων, έκλεισαν δηλαδή ουσιαστικά τα εργαστήρια και τώρα αποφάσισαν την ενοποίηση των φυσικών επιστημών. Εξοικονομούν χρήματα υλικών αλλά και μισθούς καθηγητών αφού θα υπάρχει ένας διδάσκων για όλες μαζί τις επιστήμες. Έρχεται ο Φυσικοχημικοβιολόγος.
Κι επειδή ο σχεδιασμός τους για τη Γ’ Λυκείου είναι να υπάρχουν μόνο τρία υποχρεωτικά μαθήματα (Γλώσσα, Θρησκευτικά βεβαίως, βεβαίως και Γυμναστική !), δεν θα εκπλαγούμε αν στο μέλλον προτείνουν δύο μόνο εξετάσεις, μία για τις Θεωρητικές και μία για τις Θετικές επιστήμες. Πάρε κόσμε. Όλα τα σφάζω, όλα τα μαχαιρώνω. Γιατί όλα τα υπόλοιπα μαθήματα θα είναι προαιρετικά. Θα τα παρακολουθούν μόνο όσα παιδιά ενδιαφέρονται να κάνουν σπουδές σε αυτά. Όλα τα άλλα παιδιά θα επιλέγουν τα πιο «εύκολα» μαθήματα φυσικά. Σχολείο από τα Lidl δηλαδή. Σχολείο της φτήνιας, της ευκολίας, της αμάθειας. Σχολείο που θα βγάζει απόφοιτους που δεν θα έχουν την ικανότητα να διεκδικήσουν στη ζωή τους τίποτα άλλο παρά μόνο μια μερική απασχόληση το πολύ έως 400 ευρώ.
Αλλά και τα πανεπιστήμια είναι χωρίς χρήματα. Τα υλικά για τα εργαστήρια δεν επαρκούν και οι φοιτητές καλούνται να αναπληρώσουν το πείραμα με …τη φαντασία τους ! Το πώς λειτουργούν ακόμα οι εργαστηριακές σχολές, μάλλον αναζητήστε το στον ηρωϊσμό και την αυτενέργεια των διδασκόντων. Το υπουργείο κάνει πως δεν καταλαβαίνει, όπως και δεν ακούει τίποτα από όσα του λένε οι επιστημονικές ενώσεις Φυσικών, Χημικών και Βιοεπιστημόνων.
Δεν ακούει ούτε την Ευρωπαϊκή Ένωση που από το 2008 κάνει έκκληση για αύξηση των ωρών διδασκαλίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση σε όλες τις χώρες της Ένωσης. 13,53% του ελληνικού ωρολογίου προγράμματος καταλαμβάνουν οι φυσικές επιστήμες με προοπτική να μειωθούν κι άλλο, όταν στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες είναι 22% και η ΕΕ θεωρεί ότι δεν επαρκούν. Αλλά η ΕΕ καταλαβαίνει ότι χάνει στην κούρσα της τεχνολογικής ανάπτυξης έναντι Αμερικανών, Ρώσων, Κινέζων, Ινδών κι όλων των υπολοίπων στο διεθνή ανταγωνισμό.
Οι φωστήρες του ΙΕΠ και του υπουργείου των περικοπών καταλαβαίνουν κάτι ή κοιμούνται και ξυπνάνε με την εμμονή να καταργήσουν τις πανελλαδικές;
«Η ζωή είναι αυτό που σου συμβαίνει ενώ είσαι απασχολημένος με άλλα σχέδια» έλεγε ο Τζον Λένον.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Πήγαινε στην κορυφή