Νικόλαος Λαζογιώργος & Παναγιώτης Ταλάντης, «Μεγάλο Καφενείο» Άμφισσα: Αν βάλεις κάτι στόχο και κάνεις σταθερά βήματα προς αυτό, θα έρθει η ώρα που θα πραγματοποιηθεί

Λαζογιώργος Νικόλαος και Παναγιώτης Ταλάντης δύο νέα παιδιά με μεγάλα όνειρα, τόσο μεγάλα όσο η ιστορία του «Μεγάλου Καφενείου». Γεννημένοι το 1981 και οι δύο, στον πιο κεντρικό Νομό της Στερεάς Ελλάδας, συναντήθηκαν κάπου στη μέση της εφηβείας τους στις σχολικές τάξεις. Πρώτος στόχος οι σπουδές τους. Μαζί συνέχισαν φεύγοντας στην Αθήνα. Αντικείμενο των σπουδών τους το σχέδιο, αλλά η κλίση τους διαφορετική, το πνεύμα ανήσυχο κι από γραμμικό σχέδιο στόχος έγιναν οι επιχειρηματικοί σχεδιασμοί. Κοινό όραμα και κοινό όνειρο που έκλεισαν οι δυο φίλοι σε πολύ καλά οργανωμένους φακέλους που άρχισαν να ανοίγουν σιγά σιγά και μελετημένα.
Η επιχειρηματική τους δράση ξεκινάει το 2008 με την ίδρυση του μεσιτικού γραφείου στην Άμφισσα με πλούσια δράση σε όλο το νομό, διασυνδέσεις και αποδοτικότητα. Αυτή η κίνηση αποτέλεσε θεμέλιο βήμα για την μετέπειτα δράση τους στο χώρο της εστίασης. Και χωρίς να αργήσει πολύ το 2010 έρχεται το cafe bar «Μπρίκι».
Στεγάζεται σε γωνιακό χώρο στο κεντρικότερο σημείο της αγοράς της Άμφισσας και γρήγορα αποτελεί πέρασμα και στέκι για μικρούς και μεγάλους. Επισκέπτονται το χώρο από το πρωί για καφέ και κουβέντα μέχρι και το βράδυ για ποτό και μοναδικά cocktails σε ρυθμούς swing, funk, soul και disco μουσικής. Το «Μπρίκι» στα 7 χρόνια ιστορίας του μετράει πολλά επιτυχημένα street parties με γνωστούς djs όπως Blend Mishkin, Ανδριανός Παπαδέας, G Pal, Ειρήνη Μιχοπούλου, Μαρία Παπιδάκη και συναυλίες με Koza Mostra, Saxo Vaya, Wedding Singers, Πωλίνα, Μπίγαλης, Walkman the band, VHS, SugahSpank, Kulamacus κ.α.
Οι ιδιοκτήτες τους ο Παναγιώτης και ο Νίκος είναι από αυτούς που δεν αποχωρίζονται τον χώρο εργασίας τους και τον φροντίζουν σε κάθε του λεπτομέρεια. Τον καιρό αυτό, παράλληλα με το Μπρίκι, το 2012, δεν αφήνουν την ευκαιρία να δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους και σε ένα άλλο τομέα και δραστηριοποιούνται στην εμπορία αγροτικών εφοδίων με αντίστοιχο κατάστημα που διατηρούν στην Ιτέα μέχρι και σήμερα.
Το 2017 γεννιέται το όνειρο και ο φάκελος «Μεγάλο Καφενείο» ανοίγει ευλαβικά. Το Μεγάλο Καφενείο ή αλλιώς Πανελλήνιο ή Γυαλί Καφενέ, κάποιες από τις ονομασίες που του έχουν αποδώσει έρχεται ο καιρός που θα αλλάξει χέρια. Η κλασική γραφική φιγούρα του Θανάση Μαστρονικολόπουλου αποχωρεί από το προσκήνιο και, όπως είχε πει σε μια από τις συνεντεύξεις που είχε δώσει για τον καλό του καφέ, «Το μυστικό είναι στο Μπρίκι». Και βρέθηκε στο «Μπρίκι» και στην ακούραστη δυάδα των επιχειρηματιών Λαζογιώργος – Ταλάντης.
Το Μεγάλο Καφενείο έχοντας φιλοξενήσει στο χώρο του το Θίασο του Αγγελόπουλου, αλλά και πλήθος μεγάλων θεατρικών παραστάσεων και προσωπικοτήτων, φέρνει βαριά ιστορία και χαρακτηρίζεται από το Υπουργείο Πολιτισμού ως πολιτιστική κληρονομία. Σ’ αυτή την πρόκληση ο Παναγιώτης Ταλάντης και ο Νίκος Λαζογιώργος καλούνται να ανταπεξέλθουν δημιουργώντας ένα χώρο αντάξιο του ονόματος του Μεγάλου Καφενείου. Ένα χώρο φιλόξενο που να αποπνέει το συναίσθημα και την αύρα εκείνης της εποχής και συνάμα έτοιμο να φιλοξενήσει νέες παραστάσεις και σχήματα στην θεατρική σκηνή του γράφοντας πλέον τη νέα δική του ιστορία. Μια ιστορία νέας εποχής, την ιστορία του Μεγάλου Καφενείου 1929.

 

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΗΝ ΜΑΙΡΗ ΛΑΡΕΝΤΖΑΚΗΓΚΙΩΝΗ


«ΠΑΛΜΟΣ»: Γεννηθήκατε στην Άμφισσα. Μιλήστε μας για τον τόπο σας.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Η Άμφισσα είναι μια πανέμορφη ορεινή πόλη, πρωτεύουσα του νόμου Φωκίδας, ενός νόμου από τους κεντρικότερους της Στερεάς Ελλάδας. Χαρακτηριστικά σημεία της πόλης της Άμφισσας είναι το πρώτο ελληνικό κάστρο που απελευθερώθηκε από τους Τούρκους το 1821 το κάστρο των Σαλώνων, ο παραδοσιακός χώρος της Χάρμαινας, η Δημοτική Πινακοθήκη «Σπύρος Παπαλουκάς» με τις τοιχογραφίες και τα ανθίβολα, ο Βυζαντινός ναός της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος από τον 11ο αιώνα, το Αρχαιολογικό Μουσείο και φυσικά ο ελαιώνας της Άμφισσας ένας από τους μεγαλύτερους με περίπου 1.000.000 ελαιόδεντρα. Χαρακτηριστική ομορφιά της Άμφισσας τα παλιά αρχοντικά και τα νεοκλασικά κτίρια της πόλης, αλλά και το ιστορικό παλιό καφενείο «Πανελλήνιον» όπου ο Θ. Αγγελόπουλος εκανε γυρίσματα του «Θίασου».

«Π»: Σπουδάσατε μαζί, μοιράζεστε τις ίδιες ανησυχίες, έχετε τα ίδια όνειρα. Τί σας ενώνει;
ΑΠ.: Από το σχολείο μαζί. Χρόνια φιλίας. Κάπου εκεί, στα πρώτα χρόνια της νεότητας, οι στόχοι μας βρήκαν κοινό τόπο και ξεκίνησαν οι σχεδιασμοί. Δύσκολο εγχείρημα και επίφοβο, αλλά πιστεύουμε τα έχουμε καταφέρει έως τώρα.

«Π»: Εργατικοί και αποδοτικοί στον επαγγελματικό χώρο που κινείστε. Το «Μπρίκι» τι σηματοδοτεί;
ΑΠ.: Το cafe Μπρίκι στην πόλη της Άμφισσας είναι η δεύτερη επιχειρηματική μας κίνηση. Το είχαμε σκεφτεί πως θα γίνει πριν ακόμα καλά καλά ξενοικιαστεί το κτίριο που στεγάζεται. Σηματοδοτεί την υπομονή και επιμονή στο όνειρο. Στο ότι αν βάλεις κατι στόχο, κάποια στιγμή θα έρθει η ώρα που θα πραγματοποιηθεί αρκεί να κάνεις σταθερά βήματα.

«Π»: Στην παράλληλη πολύχρονη διαδρομή σας, τί αποκομίσατε;
ΑΠ.: Εμπειρία, γνώση του λάθους, αποδοχή αυτού και αξιοποίησή του για καλύτερη απόδοση. Κατανόηση του άλλου. Το να πατάς σταθερά στα πόδια σου.

«Π»: Τί είναι σημαντικό για εσάς;
ΑΠ.: Η ικανοποίηση του κόσμου και η προσφορά στον τόπο μας, αλλά και το να δίνουμε συνέχεια και διάρκεια σε ότι κάνουμε με τις καλύτερες προϋποθέσεις.


«Π»: Η ισχύς εν τη ενώσει; Ισχύει στην περίπτωσή σας;
ΑΠ.: Ισχύει. Κάθε άνθρωπος έχει τη δική του προσωπικότητα, το δικό του χαρακτήρα και ιδιοσυγκρασία. Μπορεί το όνειρο να είναι κοινό, αλλά στην περίπτωση μιας συνεργασίας ο καθένας συνεισφέρει κάτι από τον εαυτό του και τις ιδέες του κι αυτά θα πρέπει να συγκεραστούν, «παντρευτούν» με του άλλου κι εκεί είναι όλη η ουσία για ένα καλό αποτέλεσμα.

«Π»: Ποιές δυσκολίες χρειάστηκε να ξεπεράσετε;
ΑΠ.: Η τοξικότητα που έχει δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια από την ευρύτερη κοινωνικό οικονομική κρίση. Δύσκολη εποχή για επιχειρηματικά άνοιγμα τα και συνάμα πολύ ανασφαλής.

«Π»: Η φιλία στη συνεργασία μένει αδιάρρηκτη;
ΑΠ.: Η φιλία έρχεται και ισορροπεί τις δυσκολίες που αναφέραμε. Γνωρίζοντας καλά ο ένας τον άλλον εντοπίζει γρήγορα τις ανάγκες του άλλου. Αμοιβαίες υποχωρήσεις, υποστήριξη, αλληλοκατανόηση, σεβασμός και μπόλικη δόση χιούμορ!

«Π»: Τί προτείνετε στους νέους με όνειρα και όραμα;
ΑΠ.: Το όραμα συνιστά προσδοκία για το γενικό καλό του ευρύτερου περίγυρου που εντάσσεται το άτομο, ενώ το όνειρο αντιπροσωπεύει μια προσωπική επιθυμία με ίδιο όφελος. Το ζητούμενο για τους νέους είναι ο συγκερασμός αυτών για να μπορούν μέσα από την επιχειρηματικότητα να περάσουν από το εγώ στο εμείς, γιατί έχεις να κάνεις με κόσμο και ο κόσμος είναι μέρος αυτού που δημιουργείς. Να μην αφήσουν ποτέ κανένα να τους πει ότι δεν μπορούν.


«Π»: Το 2017 ανοίγει ο φάκελος «Μεγάλο Καφενείο» 1929 ή «Πανελλήνιο» ή «Γυαλί Καφενέ». Τί σας ενέπνευσε, ποιός είχε την ιδέα;
ΑΠ.: Ήταν κάτι που είχαμε στο μυαλό μας από πολύ καιρό. Απλά περιμέναμε με υπομονή την κατάλληλη στιγμή. Ο αείμνηστος Θανάσης Μαστρονικολοπουλος μας εμπιστεύτηκε τον χώρο του και τη συνέχεια αυτού κι εμείς θα φροντίσουμε να του δώσουμε την αίγλη του παλιού καιρού και πάλι.

«Π»: Τι απαιτείται ώστε η βαριά ιστορία του, η πολιτιστική κληρονομιά του να διατηρηθεί και να ζωντανέψει πάλι;
ΑΠ.: Ταπεινότητα, ειλικρίνεια και αγνότητα ψυχής από αυτή που χαρακτήριζε τους παλιότερους και γέμιζαν το χώρο με την παρουσία τους και γινόντουσαν αυτοί το μαγαζί...

«Π»: Είναι μεγάλο το εγχείρημα, η φιλοξενία παραστάσεων και σχημάτων στη θεατρική σκηνή;
ΑΠ.: Σίγουρα ναι. Η θεατρική σκηνή έχει να λειτουργήσει από το 1989 και εφόσον λειτουργήσει με το καλό, θα είναι η μοναδική στη Στερεά Ελλάδα – τέτοιου τύπου – αν εξαιρέσουμε την Αττική. Επομένως χρειάζεται σωστή σκέψη και αφουγκρασμό των ενδιαφερόντων και επιθυμιών ενός κοινού που επιθυμεί το καινούργιο.

«Π»: Σε ποιό κοινό απευθύνεστε; Γιατί να έρθουν στο «Μεγάλο Καφενείο»;
ΑΠ.: Σε όλες τις ηλικίες. Είναι ένας χώρος ανοιχτός για όλους και μέσα από το πρόγραμμα των παραστάσεων θα επιδιώξουμε να ικανοποιήσουμε προτιμήσεις μικρών και μεγάλων.

«Π»: Η διαφήμιση μέσω των social media πώς βοηθά;
ΑΠ.: Τα social media είναι ο νέος τρόπος πιο άμεσης επαφής με τον κόσμο. Ένας νέος τρόπος διαφήμισης, πιο οικονομικός, αλλά που απαιτεί λεπτούς και έξυπνους χειρισμούς. Μπορεί να σου δώσει πολλά μια καλή επικοινωνιακά διαχείριση αλλά ταυτόχρονα ένα λάθος να σου στερήσει πολλά.

«Π»: Τι ρόλο παίζει το προσωπικό στην επιχείρηση;
ΑΠ.: Μεγάλο ρόλο! Είναι η εικόνα του μαγαζιού. Το προσωπικό έχει την πιο άμεση και πιο συχνή επαφή με τον πελάτη. Το χαμόγελο, η ευγένεια, η σωστή εξυπηρέτηση του κόσμου, όπως και η προσωπική επαφή με τον πελάτη που έχει ανάγκη να νοιώσει άνετα και πως ικανοποιούνται οι ανάγκες του είναι μείζονος σημασίας.

«Π»: Πού δίνετε το μεγαλύτερο βάρος σας;
ΑΠ.: Στην φροντίδα του κόσμου. Στην ανάγκη που έχει να χαλαρώσει όταν βγει έξω, να νοιώσει το χώρο δικό του, να δεχτεί περιποίηση και να ξεφύγει από τις έννοιες που τον απασχολούν.

«Π»: Πρότυπό σας;
ΑΠ.: Δεν έχουμε πρότυπο. Δεν το λέμε υπεροπτικά. Είμαστε και οι δύο αυτοδημιούργητοι, ξεκινήσαμε από το μηδέν. Τα πρότυπα της εφηβικής ηλικίας απομυθοποιήθηκαν. Στις μέρες μας πρότυπα η πρέπει να είναι οι καθημερινοί άνθρωποι που μάχονται καθημερινά για να εξασφαλίσουν τα προς το ζην, παλεύουν για το καλό, κρύβουν πίσω από ένα πλατύ χαμόγελο τις δυσκολίες και τη στεναχώρια τους και παρόλες αυτές έχουν μια ανοιχτή αγκαλιά για όλους. Αυτοι οι άνθρωποι είναι πρότυπο χαρακτήρα και ηθικής για όλους μας.

«Π»: Συνάδει η φιλία με την συνεργασία; Πώς τα ξεχωρίζετε;
ΑΠ.: Υπάρχουν δυσκολίες αλλά μέσα στο χρόνο επέρχεται η ισορροπία. Η συνεργασία περιορίζεται στο στενό κύκλο των δύο. Η φιλία εμπεριέχει την οικογένεια, την απόλαυση ενός κυριακάτικου μεσημεριού, γίνεται κουμπαριά και μοίρασμα όμορφων αλλά και δύσκολων στιγμών, στήριξη και συμπόνοια.

«Π»: Θα παραμείνετε στον τόπο σας; Τα μελλοντικά σας σχέδια;
ΑΠ.: Ένα ένα βήμα. Αυτή τη στιγμή το «Μεγάλο Καφενείο 1929» χρειάζεται την αμέριστη προσοχή μας στο στήσιμό και τη μετέπειτα λειτουργία του. Μην ξεχνάμε την διατήρηση παράλληλα άλλων δύο (2) επιχειρήσεων. Προχωράμε με αυτό και δεν σκεφτόμαστε άλλα προς το παρόν. Χρειάζεται δουλειά, σωστή δουλειά, μέριμνα για τη διατήρηση της ιστορικότητας του χώρου και σεβασμό στην επιθυμία του κοινού που προσδοκά τη λειτουργία του.