Καταργούνται οι πανελλαδικές. Ζήτω οι νέες πανελλαδικές

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ - ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Καταργούνται οι πανελλαδικές. Ζήτω οι νέες πανελλαδικές

Εμμονή είχε γίνει στη σημερινή κυβέρνηση η κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων. Και φαίνεται ότι θα τα καταφέρει. Πώς; Εισάγοντας τις «κεντρικά οργανωμένες εξετάσεις». Όπως κατήργησε την «τρόϊκα» και πλέον έχουμε πάνω από το κεφάλι μας μόνο τους «θεσμούς»

Πρόκειται για ιλαροτραγωδία. Πέρασαν δύο ολόκληρα χρόνια από την πρώτη ανακοίνωση για την κατάργησή τους, άλλαξαν τρεις υπουργοί, έγιναν διαβουλεύσεις επί διαβουλεύσεων, παραιτήθηκαν επιτροπές σχεδιασμού, έγιναν επιτροπές διαλόγου, υπήρξαν πορίσματα «σοφών» για να καταλήξουμε στο αυταπόδεικτο: ότι όσο οι θέσεις για το πανεπιστήμιο είναι λιγότερες από τους υποψήφιους, τόσο θα υπάρχουν εξετάσεις και τόσο θα υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός υποψηφίων που δεν θα «σπουδάζει αυτό που θέλει», όπως θα ήθελε ο κ. Γαβρόγλου. Γι’ αυτό και αναγκάστηκε να ανακρούσει πρύμνα και να παρουσιάσει «σχέδιο για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση» το οποίο προβλέπει διπλές πανελλαδικές!
Είναι να απορεί κανείς. Θα βρεθεί ποτέ κάποιος υπουργός, οποιασδήποτε κυβέρνησης, ο οποίος θα βγει και θα πει : «κοιτάξτε, όλα αυτά που σας υποσχεθήκαμε προεκλογικά δεν μπορούν να γίνουν. Θα θέλαμε αλλά… Μπορούμε όμως να κάνουμε πέντε πραγματάκια κι αν είμαστε για πολλά-πολλά χρόνια ακόμα κυβέρνηση θα μπορέσουμε να κάνουμε περισσότερα …» Αφελής και ρομαντική σκέψη ε ;;;
Ένα από τα βασικά προεκλογικά συνθήματα του ΣΥΡΙΖΑ επί της παιδείας ήταν η «αποσύνδεση του Λυκείου από τις εξετάσεις για την εισαγωγή στα ΑΕΙ». Μην ψάξετε να το βρείτε κάπου να εφαρμόζεται. Με το σχέδιο Γαβρόγλου, η τελευταία τάξη του Λυκείου γίνεται καθαρά προπαρασκευαστική για την εισαγωγή στα ΑΕΙ. Για τόση «αποσύνδεση» μιλάμε!
Αυτό βέβαια δεν είναι κακό για τα παιδιά. Έτσι κι αλλιώς, κανένα τους δεν διάβαζε τα μαθήματα γενικής παιδείας. Μόνο τα τέσσερα μαθήματα στα οποία εξετάζονταν, διάβαζε. Στο σχέδιο του υπουργείου, οι ώρες των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων αυξάνονται και καταργούνται μαθήματα γενικής παιδείας. Όχι τα Θρησκευτικά, βεβαίως, βεβαίως Μακαριότατε! Ποιός θέλει να κάνει παρέα στο Φίλη;
Δυστυχώς, το Νέο Λύκειο που σχεδιάζουν δεν είναι και τόσο «νέο». Είναι το Λύκειο της Διαμαντοπούλου και του Αρβανιτόπουλου, που τόσο πολέμησαν. Με περισσότερες εξετάσεις και με τους ενδοσχολικούς βαθμούς να ξαναμετράνε για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια. Επανέρχονται στην παλιά αποτυχημένη συνταγή, στην προσπάθειά τους να «αναβαθμίσουν» το Λύκειο. Στο σύστημα των Κατευθύνσεων πάντως, το παλιότερο από το τρέχον, στο οποίο προσμετρούνταν οι βαθμοί του σχολείου, είχαμε υπερπαραγωγή «αριστούχων».
Τώρα θα αποδειχθεί άδικη η κατηγορία ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν θέλει την «αριστεία». Η πίεση γονέων και παιδιών για βαθμούς προς τους καθηγητές τους θα είναι τέτοια ώστε μάλλον θα κάνουμε παγκόσμιο ρεκόρ «αριστούχων»! Κι αν εμείς αστειευόμαστε, ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ που βιώνει την «ελληνική» πραγματικότητα προειδοποίησε αμέσως για φαινόμενα «συναλλαγών» που είναι πιθανόν να συμβούν μεταξύ γονιών και καθηγητών. Η ανάγκη για βαθμούς θα είναι τέτοια ώστε θα μιλάμε για «φακελάκια» και στην παιδεία.
Εμπόριο βαθμών θα καταλήξει να γίνεται στα σχολεία. Δεν θα υποκύψουν όλοι οι καθηγητές, όπως δεν είναι επίορκοι και όλοι οι γιατροί. Πώς όμως κι οι πιο έντιμοι εκπαιδευτικοί θα αντέξουν την πίεση; «Ο δίπλα καθηγητής βάζει μεγάλους βαθμούς, δεν είναι άδικο το δικό μου παιδί να έχει μικρότερους επειδή εσείς είστε αυστηρός/ αυστηρή»;
Οι βαθμοί της Α’ και Β’ Λυκείου δεν θα υπολογίζονται για το απολυτήριο ούτε και για την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Δεν αλλάζει τίποτα δηλαδή σε σχέση με την υπάρχουσα κατάσταση αφού οι μαθητές θα συνεχίσουν να διαβάζουν μόνο τα μαθήματα στα οποία θα εξεταστούν πανελλαδικά και θα αδιαφορούν για τα υπόλοιπα. Πού είναι η διαφημιζόμενη αναβάθμιση του Λυκείου;
Δημιουργούνται δύο τύποι απολυτηρίου, ανάλογα με τα μαθήματα που θα επιλέξει κάποιος στη Γ’ Λυκείου. Ένα υψηλής βαρύτητας με δυνατότητα εισαγωγής στα πανεπιστήμια κι ένα χαμηλής βαρύτητας που προκύπτει από την παρακολούθηση light μαθημάτων, το οποίο όμως δεν επιτρέπει την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Άλλη μία παλιά συνταγή που είχε εφαρμοστεί και αποτύχει τη δεκαετία του ’80. Γιατί αν ένας απόφοιτος απολυτηρίου χαμηλής βαρύτητας αποφασίσει αργότερα να δώσει πανελλαδικές εξετάσεις, πώς θα τα καταφέρει αφού δεν θα έχει διδαχθεί τα κατάλληλα μαθήματα; Θα πρέπει να ξαναπάει σχολείο;
Στη γ’ τάξη οι υποψήφιοι, ανάλογα με τις σχολές στις οποίες επιθυμούν να φοιτήσουν θα εξετάζονται σε δύο υποχρεωτικά μαθήματα και σε δύο που μπορούν να επιλέξουν από ένα σύνολο μαθημάτων. Ο καθένας δηλαδή θα έχει το προσωπικό ωρολόγιο πρόγραμμα και διαφορετικές εξετάσεις. Πόσα προβλήματα δημιουργεί αυτό μάλλον δεν το σκέφτηκαν αφού πρωτεύον είναι να «χαϊδέψουν αυτιά». Πρώτον είναι άδικο να εισάγονται δύο μαθητές στην ίδια σχολή εξεταζόμενοι σε διαφορετικής δυσκολίας μαθήματα. Δεύτερον, περιορίζεται ο αριθμός των σχολών στις οποίες μπορούν να εισαχθούν. Τρίτον, είναι ανεφάρμοστο για το πτωχευμένο ελληνικό κράτος να υποστηρίξει με εκπαιδευτικούς, αίθουσες κλπ τόσο μεγάλο αριθμό επιλογών που θα προκύψει. Και εδώ έχουμε ιστορικό παράδειγμα αποτυχίας. Στην παλιά Τεχνολογική κατεύθυνση είχαμε δύο επιλογές. Το 90% των μαθητών επέλεγε την πιο «εύκολη» αλλά και το 10% που επέλεγε την άλλη αποθαρρύνονταν γιατί «δεν συμπληρώνονταν τμήματα». Όχι μόνο στις απομακρυσμένες περιοχές της Ελλάδας αλλά και στα μεγάλα αστικά κέντρα.
Γενικότερα υπάρχει μία διάθεση του υπουργείου να επαναφέρει την «πολυκλαδικότητα». Το πολυκλαδικό λύκειο ήταν ένα πολύ καλό σχολείο το οποίο εκπαίδευε μαθητές της ίδιας τάξης σε διαφορετικά αντικείμενα, ανάλογα με τα ενδιαφέροντα του καθενός. Λειτούργησε και αυτό τη δεκαετία του ’80 με τα «δανεικά» της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά είχε ένα πολύ υψηλό κόστος και μπορούσε να λειτουργήσει μόνο σε μεγάλα αστικά κέντρα. Έτσι η ιδέα της εξάπλωσής του σε όλη τη χώρα εγκαταλείφτηκε. Τώρα υπάρχουν χρήματα για να ξαναλειτουργήσει ; Οι «7 σοφοί» που διαμόρφωσαν την τελική πρόταση, κάποια οικονομοτεχνική μελέτη για το κόστος εφαρμογής της έχουν κάνει;
Τελευταίο και πιο χαριτωμένο; Για τη λήψη σχολικών βαθμών θα λαμβάνονται υπόψιν και «εργασίες» μαθητών. Εάν ο βαθμός τους προσμετράται για την εισαγωγή στα ΑΕΙ, υπάρχει κάποιος που πιστεύει ότι οι μαθητές θα τις κάνουν μόνοι τους; Εάν υπάρχει, ας κατέβει από τα σύννεφα!
Ο Κώστας Γαβρόγλου έχει πλούσιο βιογραφικό σπουδών, αξιόλογη πανεπιστημιακή καριέρα και δίδασκε Ιστορία των επιστημών. Μήπως να έριχνε μια ματιά και στην ιστορία των εκπαιδευτικών αλλαγών που έχουν επιχειρηθεί τις τελευταίες δεκαετίες στη χώρα; Μήπως να κατέγραφε και πού απέτυχαν οι προηγούμενοι και να απέφευγε να επαναλάβει τα λάθη τους; Γιατί με παλιά υλικά και παλιές συνταγές δεν οικοδομείς Νέο Λύκειο.
Στρίβοντας δύο φορές αριστερά, πας πίσω πάντως!

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Πήγαινε στην κορυφή