Πότε πηγαίνουμε το παιδί στον αναπτυξιολόγο

Τι είναι ο αναπτυξιολόγος;

Είναι ο παιδίατρος που, έχει λάβει την κατάλληλη εκπαίδευση ώστε να παρακολουθεί την ψυχοκινητική και νοητική εξέλιξη των παιδιών για τυχόν καθυστέρηση ή απόκλιση από τα αναπτυξιακά ορόσημα!

Η παραπομπή γίνεται συνήθως από τον παιδίατρο, το σχολείο ή πολύ συχνά και από τους ίδιους τους γονείς. Αν και στην Ελλάδα αποτελεί ακόμα ταμπού, όλο και περισσότερα παιδιά επισκέπτονται για αξιολόγηση το ειδικό ιατρείο μας.
Αξίζει να επισημάνουμε προς αποφυγή λάθους ότι, ο αναπτυξιολόγος δεν ασχολείται με τη σωματική ανάπτυξη των παιδιών (αυτό αφορά την ειδικότητα των παιδοενδοκρινολόγων), αν και πολύ συχνά συνεργάζεται με τους παραπάνω καθώς και με πλήθος άλλων ειδικοτήτων όπως νευρολόγους , παιδοψυχιάτρους, παιδοψυχολόγους κ.λπ.

Γιατί είναι σημαντική η έγκαιρη επίσκεψη στον αναπτυξιολόγο

Οποιαδήποτε καθυστέρηση ή απόκλιση στα αναπτυξιακά ορόσημα δε σημαίνει απαραίτητα κάτι σοβαρό, μη επιλύσιμο ή τρομακτικό. Οτιδήποτε διερευνηθεί ή διαγνωστεί νωρίς, έχει σαφώς καλύτερη πρόγνωση και αντιμετώπιση. Γι’ αυτό κι οι όροι πρώιμη ανίχνευση και παρέμβαση είναι πλέον αρκετά διαδεδομένοι!

Ο βασικός κοινωνός της υγείας του παιδιού και αρωγός της οικογένειας είναι ο παιδίατρος. Οποιαδήποτε ανησυχία των γονέων θα πρέπει να γίνεται δεκτή με προσοχή, να κουβεντιάζει μαζί τους, να παρατηρεί το παιδί πώς παίζει στο χώρο αναμονής ή ακόμα και να ζητήσει κάποιο βίντεο ώστε να παρατηρήσει τη συμπεριφορά του παιδιού! Αξίζει ν’ αναφερθεί, ότι περίπου 15% των παιδιών ως την ηλικία των 5 ετών παρουσιάζει κάποια αναπτυξιακή δυσκολία σε έναν ή περισσότερους τομείς, ενώ σε 1 στα 5 παιδιά κατά την είσοδό τους στο σχολείο εντοπίζεται επίσης κάποιου είδους αναπτυξιακή δυσκολία ή διαταραχή.

Αγαπητοί γονείς και φίλοι εκπαιδευτικοί, αν κάποιο παιδί παρουσιάζει ως την ηλικία των 18 με 24 μηνών τις κάτωθι δυσκολίες, ή κάποια-ες από αυτές, όπως α) έλλειψη βλεμματικής επαφής, β) μη απαντητικότητα στο όνομά του, γ) έλλειψη κοινωνικού- απαντητικού χαμόγελου, δ) απουσία δακτυλοδειξίματος, ε) έλλειψη κοινής προσοχής ανεξάρτητα από την ύπαρξη ή όχι ομιλίας, θα πρέπει να γίνεται εκτίμηση από αναπτυξιολόγο. Οι περισσότεροι γονείς ανησυχούν όταν το παιδί καθυστερεί να μιλήσει κι ακόμα και τότε η δικαιολογία από το οικογενειακό περιβάλλον βασίζεται σε μύθους όπως «είναι αγόρι», «είναι δίγλωσση η οικογένεια», «τεμπελιάζει» «ως τα τρία μπορούμε να περιμένουμε»!! Η ομιλία όμως είναι αυτόματη λειτουργία, αυτονόητη για το είδος μας. Η καθυστέρηση λόγου – ομιλίας πιθανώς να είναι κάτι πολύ απλό, μπορεί όμως να σχετίζεται και με κάτι πολύ πιο σοβαρό. Σε περίπτωση που σας επισημανθεί από τον παιδίατρό σας, από τον παιδικό σταθμό ή ακόμα κι αν οι ίδιοι ως γονείς έχετε κάποια ανησυχία συζητήστε το με τον γιατρό σας και αναζητήστε τη γνώμη του ειδικού. Οτιδήποτε δεν ανιχνεύεται εγκαίρως έχει κόστος κι επιπτώσεις στη μετέπειτα κοινωνική, σχολική επαγγελματική ζωή ενός παιδιού.

Οποιαδήποτε αναπτυξιακή διαταραχή ή δυσκολία μπορεί πλέον να ανιχνευτεί σε μικρή ηλικία, και ο σχεδιασμός παρέμβασης από τον ειδικό αναπτυξιολόγο με την βοήθεια λογοθεραπευτών , εργοθεραπευτών, ειδικών παιδαγωγών, ψυχολόγων, αλλά και ιατρών άλλων ειδικοτήτων όπως προαναφέρθηκε, στοχεύει πάντα σε συνδυασμό με την καλή συνεργασία με τους γονείς στην επίλυση και αντιμετώπιση των δυσκολιών, βελτίωση της εικόνας του παιδιού έτσι ώστε να γίνει λειτουργικός και αυτόνομος ενήλικας.

ΚΑΡΑΝΤΑΝΑ ΕΛΕΝΗ
Αναπτυξιακός Παιδίατρος Επιστημονικά Υπεύθυνη του τμήματος Δημόσιας Υγείας του Νοσοκομείου Παίδων Παναγιώτη και Αγλαΐας Κυριακού
Θηβών και Παπαδιαμαντοπούλου, Αθήνα
Τηλ.213 2009861

Πηγές